Az öreg bányájának a titka

A szerk.

A tegnapi meccsen az MTI lekapta az újra nyilvánosság elé lépő Orbán Győzőt. 13 éves jegyzetünket ajánljuk ennek apropóján, melyet így zártunk: „Hogy a Fejér megyei üzleti banditizmus hogyan válhatott kormányzati kérdéssé, ne tőlünk kérdezzék. Mi sem értjük, hogyan süllyedhettünk idáig.”

Atyám, te szállítsz kavicsot?

Nem szállítok, fiam.

Atyám, te szállítsz dolomitot?

Szállítok, fiam, de mert könyörögtek, csak azért, jött egy ügyvezető igazgató, elegáns nadrágja vasalásával mit sem törődve térdre esett, úgy kért rá, sírt, és a dunaújvárosi árvák könnyére esketett, hogy szállítsak dolomitot, szállítsak én.

Atyám, szállíts, ha szállítani szólít a haza. Hass, alkoss, dolomíts!

Végső soron rosszabbul is járhattunk volna, mert lehetne a magyar miniszterelnök édesapja használtautó-nepper is, és akkor például a magyar rendőrség újszerű állapotban lévő japán gépjárműveken eredhetne a bűn nyomába, vagy garázsban tartott 1986-os VW Golf Dieseleken (garantáltan első tulajdonostól). Egyébként nem tudhatjuk, hogy amikor kiderült (egy bátor újságírónő, a Magyar Hírlapnál munkálkodó Ferenczi Krisztina jóvoltából), hogy idősebb Orbán Győző valóban nem szállít kavicsot az M7-es autópálya Érd és Székesfehérvár között újjáépülő szakaszának munkálataihoz, mert a kavicsot Péter Attila nyugdíjas betéti társasága termeli ki és Molnár Csaba vállalkozó kft.-je szállítja, akkor ezt a tényt a miniszterelnök megelégedéssel nyugtázta-e. Vélhetően igen, hiszen id. Orbán formálisan eleget tett ifj. Orbán nemzetnek adott ígéretének, miszerint ifj. Orbán tisztelettel megkéri id. Orbánt, tartózkodjon az autópálya-építésekben való alvállalkozói részvételtől. És id. Orbán frankón tartózkodik is. A bányászati jogot, amit cége, a Gánt-Kő Kft. egy veszprémi kisgazda önkormányzati képviselő földjén szerzett, átadta Péter Attilának, a Gánt-Kő kereskedelmi igazgatójának, a Magyar Autópálya-építő Konzorciummal (MAK) pedig Molnár Csaba, a Femol ´97 Kft. tulajdonosa kötött szerződést.

Sajnálattal kell azonban megállapítanunk: mindez távolról sem jelenti azt, hogy a miniszterelnök betartotta volna hivatkozott ígéretét. Péter Attila, id. Orbán alkalmazottja ugyanis minden tekintetben kielégíti az üzlet világában a strómannal szemben támasztott általános követelményeket. A nyugdíjas szakember újságírói kérdésre mindössze annyi felvilágosítással volt képes szolgálni szerepére, hogy hagyják őt békiben, hisz csak az unokáit akarja segíteni; Molnár pedig, a Felcsút SC elnöke a miniszterelnök közvetlen futball-ügyi főnöke. Bár a Gánt-Kő és a Péter Attila közötti szerződést az üzleti titok homálya fedi, és nem tudjuk azt sem, hogy Molnár mennyit keres a bolton, minek következtében fogalmunk sem lehet arról, hogy a MAK jó üzletet kötött-e vele, vagy egy közelebbi bányából olcsóbban juthatott volna kavicshoz, a tranzakciót átható tejszag lengi körül.

Különösen, hogy a dunaújvárosi vasműnek szállított dolomit ügyében az Orbán & Orbán Co. még strómanok közbeiktatásával sem bajlódott. A vasgyártáshoz szükséges dolomitot id. Orbán másik cége, a Dolomit Kft. fogja szállítani a Dunaferrnek, annak ellenére, hogy a gyárnak egy másik céggel, a Mészkő és Dolomit Kft.-vel (M+D) volt erre érvényes szerződése: elvégre azt ifj. Orbán sehol nem ígérte meg, hogy id. Orbán nem szállít dolomitot sem. Hát valamit csak kell szállítania, a macska rúgja meg!

A kavics- és dolomitszállítások hátterében két Fejér megyei üzleti kör vetélkedése rajzolódik ki. Az M+D Kft.-é és az Orbán-cégeké. A konkurens üzleti vállalkozás, az M+D vezetőjének - saját bevallása szerint - halálos megfenyegetése, érvényes szerződésének felmondása, e szerződés eltüntetése, a konkurens vállalkozó által birtokolt példány megszerzésére tett kísérlet keretezte képből már csak a lefűrészelt csövű vadászpuska hiányzik; mely képet a megrendelő állami vállalat, a Dunaferr előző vezetésének máig meg nem indokolt leváltása, a zárt, meghívásos tenderek, az állami pénzekről szóló beszállítói szerződések titkossága, a környezetvédelmi hatóságok feltűnő jóindulata, azaz az állam aktív részvétele tesz még félelmetesebbé.

Az M7-es kavicsának meg a Dunaferr dolomitjának semmi köze a Fidesz - egyébként ostoba, romlott és hazug - önigazolásához, mely szerint csak radikális beavatkozással lehet megtörni a "komcsik" gazdasági és ebből fakadóan politikai befolyását, és a demokratikus alternatíva érdekében még a törvénytelenség oltárán is érdemes áldozatokat hozni. A kavicsnak és a dolomitnak csak Orbán zsebéhez van köze. Hogy a Fejér megyei üzleti banditizmus hogyan válhatott kormányzati kérdéssé, ne tőlünk kérdezzék. Mi sem értjük, hogyan süllyedhettünk idáig.

Orbán Győző Schmitt Pál és Orbán Viktor között

Orbán Győző Schmitt Pál és Orbán Viktor között

Fotó: MTI

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.