Az utolsó oltsa le!

A szerk.

Lapzártánkkor ötven körül járt a népszavazási kérdések száma. Ali babát és negyven kérdését ma délutánra várjuk, Hófehérke már a múlt héten elsőbbségivel feladta hét pajtását. És képzeljük el a jelenetet, amikor a szavazófülkében magunk elé húzzuk a Háború és béke első kötetét, és laponként ikszelünk. Kutuzov költségtérítését bruttósítsák, ez jó, mégiscsak visszás volt, amikor az agg tábornoknak kamu zabszámlákkal kellett bűvészkednie a borogyinói csata után, hogy valami maradjon is a zsebében. De Bolkonszkij herceg ma is élne, ha Gyurcsány nem veri szét az egészségügyet, a válaszom tehát: nem. Napóleon, takarodj!

Lapzártánkkor ötven körül járt a népszavazási kérdések száma. Ali babát és negyven kérdését ma délutánra várjuk, Hófehérke már a múlt héten elsőbbségivel feladta hét pajtását. És képzeljük el a jelenetet, amikor a szavazófülkében magunk elé húzzuk a Háború és béke első kötetét, és laponként ikszelünk. Kutuzov költségtérítését bruttósítsák, ez jó, mégiscsak visszás volt, amikor az agg tábornoknak kamu zabszámlákkal kellett bűvészkednie a borogyinói csata után, hogy valami maradjon is a zsebében. De Bolkonszkij herceg ma is élne, ha Gyurcsány nem veri szét az egészségügyet, a válaszom tehát: nem. Napóleon, takarodj!

A 15 tonnás kamionokat, amint konvojban viszik a kitöltött köteteket.

A differenciálás mindazonáltal kötelességünk. Sose felejtsük el, hogy mindaz, aminek most a szárba szökkenését van szerencsénk megcsodálni, egy éve kezdődött, az Astoriánál. A Fidesz népszavazási kérdéseit sem elvi, sem politikai, sem nyelvi megfontolásokból nem látjuk összeegyeztethetőnek jelen képviseleti demokráciánkkal. Azért, mert a végrehajtó hatalom legfontosabb kompetenciáját vonnák el; mert manipulatívak, és mert az egész operáció bevallott fő célja nem bizonyos törvények módosítása, hanem a kormány lemondatása. A népszavazást nem erre találták ki. A másik kupac kérdés ezzel szemben - a kormányfőé - a józan ész szerint lehet tárgya a népszavazásnak: akkor, ha a parlamentben a nyilvánvaló érdekkonfliktus miatt nem lehet megoldani őket, és ha a megoldásukra irányuló minden kísérlet bizonyíthatóan kudarcot vallott. Ráadásul ezek (mint arról lapunk beltestében kimerítően szólunk) jó törvények lennének; a tandíj meg a vizitdíj eltörlése viszont nem lenne annyira jó törvény.

Ez azonban csak az egyik része lenne a dolognak.

Lehetetlen ugyanis nem észrevenni, hogy a kormányfő legalább egyik célja a múlt hétfői kezdeményezéssel Orbán népszavazásának elcsinálása volt. Ha a Fidesz megszavazza a parlamentben Gyurcsány tisztasági csomagját, azzal a mennybe is meneszti őt. Ha nem, úgy a népszavazási kampányban valamit szólnia kell majd a kormányfői kérdésekről is. Azt nem mondhatja, hogy egyetért velük (akkor miért nem szavazta meg őket?), de azt sem, hogy a pártfinanszírozást rendbe rakni nem kívánja. Ha ez utóbbiról saját kérdéseket nyom be - most épp ezt teszi -, megint csak a referendum komolyságát veszélyezteti. Mindezek miatt a kormányfőnek (és az MSZP-nek - még akkor is, ha ezt most a pipától nem látják kellő világossággal) elsődleges érdeke az lenne, hogy legyen tisztasági csomag, és hogy a Fidesz ne fogadja el: hisz az MSZP így a népszavazást kihozhatja legalább döntetlenre. Ha érvénytelen lesz, azért; ha meg érvényes, azért, mert (talán, valószínűleg) az ő kérdéseikre is igent mond a nép.

Az ötlet eredeti, szó se róla. De vajon ügyesen manőverezett-e a kormányfő? Vajon muszáj volt-e saját frakciójánál is kihúzni a gyufát? A koalíciós partnert levegőnek néznie? Legalább valakivel nem kellett volna-e szövetséget kötnie; és hagyni a polgármesteri és képviselői összeférhetetlenség össztársadalmi szempontból kevéssé jelentős, ám súlyos indulatokat kavaró kérdését? Persze Gyurcsány és az MSZP viszonya pont ilyen. Ilyen zaklatott. A kormányfő nem tudhatja, hogy melyik pillanatban derül ki valamelyik frakciótag ordas disznósága, ami az ő fejére hullik vissza, a frakció pedig retteg felébredni reggelente: na, ma mivel áll elő Ferenc? De ez nem normális állapot. Ha a miniszterelnök most meg is tud állapodni saját pártjával, hogy van elképzelve a folytatás?

És ez csak a dolog egyik része lenne. Vajon a parlamenti demokrácia tekintélyének és működőképességének megőrzésére a legjobb módszer-e az, ha a kormányfő csuklóztatja az Országgyűlést? Ha legalábbis hozzásegíti ahhoz, hogy tovább kompromittálja saját magát? Lehet, hogy ebben a játékban - amit Orbán kezdett tavaly októberben és amit Gyurcsány folytatott tíz napja - minden egyes lépés pompás közvetlen haszonnal kecsegtetett a két főszereplő számára. Ám a múlt hét végére a népszavazási kérdések körül kialakult káosz elmosott minden kontúrt. A látszat szerint a parlamentben a felelőtlen, önérdektől vezérelt, tehetetlen, cinikus, ostoba képviselők vannak döntő többségben. E tulajdonságok abszolúte pártfüggetlenek. A kormánypártok a kormányzásra képtelenek, az ellenzék pedig arra, hogy a kormányzásra képtelen kormánypártokat munkára szorítsa, ellenőrizze, és alternatívájukat megjelenítse. Érdemi munka az intézményben nem folyik, a Ház a saját maga által előállított problémák megoldásán fáradozik, és önfizetése miatt aggódik. Egymástól népszavazást és tisztasági csomagot, továbbá tízórait lopnak, ám azt elfelejtették, hogy miért vannak ott. Hogy a céljuk nem az önfeledt szórakozás és a minél ügyesebb kicseszés a másikkal.

A népszavazást nem lehet visszacsinálni: ehhez Orbánt kellett volna meggyőzni, ez a hajó elment. Azt viszont a kormányfő maga mondta pár hónapja ebben az újságban, hogy igen, megvédik igazukat, igen, beleállnak a népszavazásba, és megpróbálják megnyerni. A referendum feldagasztása és eltaknyolásának szándéka arról árulkodik, hogy e taktika megváltozott. És ez nem csak azért baj, mert az ország ismét elmulaszt egy lehetőséget arra, hogy a kormány reformintézkedéseiről kimerítő tájékoztatást és indoklást kapjon. De minden egyes újabb kérdés, amit Gyurcsány Orbán listájához biggyeszt, maguknak e - valóban fontos - kérdéseknek a súlyát inflálja. A parlamenti demokráciáról nem is szólva.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.