A szerk.

Betűhiba

A szerk.

Kedden délelőtt egy videofelvételt tett közzé Facebook-oldalán Szél Bernadett ellenzéki képviselő. A videón a parlamenti folyosó egyik padján társai körében „megbeszélést folytató” Fülöp Attila államtitkárt kérdezi arról, hogy mi lesz a fóti gyermekotthon lakóinak sorsa.

Fülöp először lerázná („megbeszélést folytatunk”), de Szél szavaiból hamar kiderül, hogy már napok óta menekülőben van, nem fogadja Szél rendszeres telefonhívásait, nem válaszol a kérdéseire, elérhetetlen. Most megvan, s bár újfent bújna kifelé, de Szél hajthatatlan, a fóti gyermekek sorsa fontosabb, mint a megbeszélés az urakkal (arról külön kellene egy nagyon hosszú cikket írni, hogy ezt a Fülöp mellett hesszelő ugyancsak fideszes pojáca, Vécsey László rögtön ki is kéri magának, még hogy a fóti gyerekek őnála fontosabbak). Innen aztán tényleg menekülőre fogja az államtitkár, uzsgyi a legközelebbi lifthez, útközben azt mantrázva, hogy kéri a képviselő asszonyt, hogy „a fogyatékos emberek élethelyzetét” ne használja fel politikai céljaira. Az ész áll meg, Szél politikai célja az, hogy a fóti gyerekekkel rendbe jöjjenek a dolgok, nehogy már…

Mindezt azért idéztük fel, hogy érzékeltessük Magyarország parlamenti ellenzékének pillanatnyi lehetőségeit, melyek bár erősen és főként antidemokratikusan korlátozottak, de a maguk nyomorúságában is létezőek. Szél Bernadettnek valamivel több, mint százezer követője van a Facebookon, s ezt az esetet valamelyest a napi sajtó is felkapta, ha másért nem, képviselő uram egészséges öntudata, és államtitkár uram bátor megfutamodása miatt. Mit csinál Szél Bernadett? Megpróbálja a rendelkezésére álló – még egyszer mondjuk: illiberálisan szerény – eszközökkel felhívni a társadalom figyelmét arra, hogy mi is folyik itt. Teszi mindezt azért, mert Orbán Viktort nem Freddy Weber vagy Soros György, de még csak nem is Szél Bernadett fogja leváltani, hanem a magyar a társadalom, s abban, hogy a magyar társadalom ebbéli döntését felelősen hozhassa meg, most komoly segítséget kapott Szél Bernadett nevű országgyűlési képviselőjétől.

S e segítséget önámítás alábecsülni. Ugyanilyen önámítás, durvábban fogalmazva önfelmentés alábecsülni összességében mindazt, amit Magyarország finoman szólva is félkarú ellenzéke tavaly december óta művel a parlamentben és azon kívül.

Lehet azon fanyalogni, hogy a Suzuki gyárba be sem engedték őket, s ez micsoda blama már, de aki ezt teszi, mondja meg azt is, hogy mit várt, vagy mit vár a továbbiakban. Azt, hogy az ellenzéki képviselők berontanak az esztergomi gyárba, minek hatására maga Szuzuki szan kér majd bocsánatot az elcsapott dolgozótól, aki pusztán azért lett elcsapva, mert szakszervezetet akart? S miután bocsánatot kért, s levitte felére a Vitara árát, a hátsó üzemcsarnokban még csinos szeppukut is bemutat? A magyar ellenzék elment Esztergomba, mert ennyit tehet, s kiállt valakiért. Megmutatván, mit tehet egy képviselő, s megmutatván, mit tehet egy polgár. S eközben még fel is hívták a figyelmet arra, hogy ott is bűzlik valami.

Ugyanezt elmondhatnánk a betűhibával felfestett tiltakozó mondatra, a helyesírási hibával lengetett minitacepaókra, a köztévében tett – zömében ugyancsak méltánytalanul kezelt – látogatásra, a sorozatos parlamenti kivonulásokra vagy éppenséggel a decemberi obstrukcióra. Magyarország parlamenti ellenzéke a harmadik Orbán-ciklus első negyedének a végére felmérte végre elég pontosan a lehetőségeit, látható tudatossággal számba vette az eszközeit, s egy ideje következetesen él is velük (mindeközben ejtett két helyesírási hibát). Attól sajna még messze vagyunk, hogy a társadalom egésze is megtegye mindezt, de azt már elmondhatjuk, hogy jó része ezen az úton jár. Egy ideje az ellenzéktől segítve ebbéli törekvéseiben. De léteznek az ellenzéken kívül is erők, amelyek segítségére lehetnének mindebben.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.