A szerk.

Betűhiba

A szerk.

Kedden délelőtt egy videofelvételt tett közzé Facebook-oldalán Szél Bernadett ellenzéki képviselő. A videón a parlamenti folyosó egyik padján társai körében „megbeszélést folytató” Fülöp Attila államtitkárt kérdezi arról, hogy mi lesz a fóti gyermekotthon lakóinak sorsa.

Fülöp először lerázná („megbeszélést folytatunk”), de Szél szavaiból hamar kiderül, hogy már napok óta menekülőben van, nem fogadja Szél rendszeres telefonhívásait, nem válaszol a kérdéseire, elérhetetlen. Most megvan, s bár újfent bújna kifelé, de Szél hajthatatlan, a fóti gyermekek sorsa fontosabb, mint a megbeszélés az urakkal (arról külön kellene egy nagyon hosszú cikket írni, hogy ezt a Fülöp mellett hesszelő ugyancsak fideszes pojáca, Vécsey László rögtön ki is kéri magának, még hogy a fóti gyerekek őnála fontosabbak). Innen aztán tényleg menekülőre fogja az államtitkár, uzsgyi a legközelebbi lifthez, útközben azt mantrázva, hogy kéri a képviselő asszonyt, hogy „a fogyatékos emberek élethelyzetét” ne használja fel politikai céljaira. Az ész áll meg, Szél politikai célja az, hogy a fóti gyerekekkel rendbe jöjjenek a dolgok, nehogy már…

Mindezt azért idéztük fel, hogy érzékeltessük Magyarország parlamenti ellenzékének pillanatnyi lehetőségeit, melyek bár erősen és főként antidemokratikusan korlátozottak, de a maguk nyomorúságában is létezőek. Szél Bernadettnek valamivel több, mint százezer követője van a Facebookon, s ezt az esetet valamelyest a napi sajtó is felkapta, ha másért nem, képviselő uram egészséges öntudata, és államtitkár uram bátor megfutamodása miatt. Mit csinál Szél Bernadett? Megpróbálja a rendelkezésére álló – még egyszer mondjuk: illiberálisan szerény – eszközökkel felhívni a társadalom figyelmét arra, hogy mi is folyik itt. Teszi mindezt azért, mert Orbán Viktort nem Freddy Weber vagy Soros György, de még csak nem is Szél Bernadett fogja leváltani, hanem a magyar a társadalom, s abban, hogy a magyar társadalom ebbéli döntését felelősen hozhassa meg, most komoly segítséget kapott Szél Bernadett nevű országgyűlési képviselőjétől.

S e segítséget önámítás alábecsülni. Ugyanilyen önámítás, durvábban fogalmazva önfelmentés alábecsülni összességében mindazt, amit Magyarország finoman szólva is félkarú ellenzéke tavaly december óta művel a parlamentben és azon kívül.

Lehet azon fanyalogni, hogy a Suzuki gyárba be sem engedték őket, s ez micsoda blama már, de aki ezt teszi, mondja meg azt is, hogy mit várt, vagy mit vár a továbbiakban. Azt, hogy az ellenzéki képviselők berontanak az esztergomi gyárba, minek hatására maga Szuzuki szan kér majd bocsánatot az elcsapott dolgozótól, aki pusztán azért lett elcsapva, mert szakszervezetet akart? S miután bocsánatot kért, s levitte felére a Vitara árát, a hátsó üzemcsarnokban még csinos szeppukut is bemutat? A magyar ellenzék elment Esztergomba, mert ennyit tehet, s kiállt valakiért. Megmutatván, mit tehet egy képviselő, s megmutatván, mit tehet egy polgár. S eközben még fel is hívták a figyelmet arra, hogy ott is bűzlik valami.

Ugyanezt elmondhatnánk a betűhibával felfestett tiltakozó mondatra, a helyesírási hibával lengetett minitacepaókra, a köztévében tett – zömében ugyancsak méltánytalanul kezelt – látogatásra, a sorozatos parlamenti kivonulásokra vagy éppenséggel a decemberi obstrukcióra. Magyarország parlamenti ellenzéke a harmadik Orbán-ciklus első negyedének a végére felmérte végre elég pontosan a lehetőségeit, látható tudatossággal számba vette az eszközeit, s egy ideje következetesen él is velük (mindeközben ejtett két helyesírási hibát). Attól sajna még messze vagyunk, hogy a társadalom egésze is megtegye mindezt, de azt már elmondhatjuk, hogy jó része ezen az úton jár. Egy ideje az ellenzéktől segítve ebbéli törekvéseiben. De léteznek az ellenzéken kívül is erők, amelyek segítségére lehetnének mindebben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.