A szerk.

Marad a bélyeg

A szerk.

Az Alkotmánybíróság múlt csütörtöki határozatában elutasította az Amnesty International indítványát, azaz nem találta Alaptörvény-ellenesnek az ún. Stop Soros törvénycsomag büntetőjogi vonatkozásait. A testület ugyanakkor alkotmányos követelményt is megfogalmazott, miszerint a büntető törvénykönyv új tényállása, a „jogellenes bevándorlás elősegítése” nem terjedhet ki „az elesettek és a szegények megsegítésének kötelességét teljesítő, önzetlen, a tényállásban tiltott céllal összefüggésben nem álló magatartásokra”.

Hogy megértsük, miről beszél az AB, érdemes felidézni, mi is az a „jogellenes bevándorlás elősegítése”. A tavaly nyáron kreált bűncselekményt az követi el, aki „szervező tevékenységet” folytat annak érdekében, hogy Magyarországon menedékjogot kérhessen olyan személy, aki egyébként védelemre nem jogosult, illetve tartózkodási jogcímet szerezzen olyasvalaki, aki jogszerűtlenül tartózkodik az országban. A szervező tevékenységet egyebek mellett határmegfigyeléssel, információs anyagok készítésével és terjesztésével, illetve hálózatépítéssel (úgy is, mint Soros-hálózat) lehet kimeríteni. A bűncselekmény büntetési tételének maximuma egyéves szabadságvesztés.

Az Amnesty beadványában a jogbiztonság, a szólásszabadság és az egyesülési szabadság sérelmére hivatkozott, mondván, a szervező tevékenység példálózó felsorolása homályos, az egész bűncselekmény pedig már csak azért is értelmezhetetlen, mert az, hogy valaki jogosult-e menedékjogra, kizárólag a menekültügyi eljárás végén derülhet ki – azaz teljesen önkényes egy menedékkérő eljáráshoz való hozzásegítését, esetleg ügyvédi képviseletét büntetni. Azt az elég nyilvánvaló következtetést is előadták az AB előtt, hogy a Stop Soros egyedüli célja a menekültekkel foglalkozó civil szervezetek közvélemény előtti besározása, fenyegetettségben tartása, segítő aktivistáik és jogászaik elrettentése. Ez annál is inkább sikerülhet, mert az új bűncselekménnyel párhuzamosan a kormány bevezette a „határbiztosítási távoltartás” intézményét, amivel elvben mindenkit kitilthat a határ – és így a menekültek – közeléből, aki ellen akár csak nyomozás indult a jogellenes bevándorlás elősegítése miatt.

Az AB által előírt alkotmányos követelmény és a határozat indoklása látszólag annyira leszűkíti az új tényállás alkalmazási lehetőségeit, hogy azt jogszerűen senkire nem tudják majd ráhúzni. Mégis nyugodtan kimondhatjuk, hogy egy a kormány számára politikailag fontos ügyben a Fidesz kiválasztottjaival feltöltött testület újfent elmulasztotta elvégezni a feladatát (korábban a lex CEU és a „külföldről finanszírozott” civileket regisztrációra kötelező törvény vizsgálatát utasították el elegánsan azzal, hogy e jogszabályok már az EU luxembourgi bírósága előtt vannak – akkor meg minek fárasszák magukat ezzel).

Némi megnyugvást lelhetnénk abban, hogy az elmúlt háromnegyed évben még csak meg sem próbáltak elítélni valakit az új gumiszabályok alapján. Az egész hajcihő csupán a kormány kommunikációs fegyvere, amit egyelőre aligha terveznek élesíteni. De álljon itt egy kevésbé megnyugtató szempont is: ha a hatalom ennyire simán megbélyegezheti másként gondolkodó polgárait, vajon ki áll majd az útjában akkor, ha bilincsben akarja elvezettetni őket?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.