Budapest ostroma

A szerk.

Budapesten tarolhatna ősszel az ellenzék az önkormányzati választáson. Kizárólag rajtuk múlik.
false

Az orbánizmus lassan eléri történelmi zenitjét. A totális féktelenség állapotában nincs olyan, amit ne vehetnének el mástól, ezért immár azon megy a harc, hogy mit vehetnek el egymástól. Azok, akik nem kívánnak így élni, ez irányú akaratukat az őszi önkormányzati választáson fejezhetik ki: utána sokáig, majd' négy évig semmilyen szabályos, rendezett, politikai formája az ellenállításnak nem marad. Még ha ez idő alatt keletkeznének is új pártok, beleszólásuk még kevesebb lesz bármibe, mint a létezőknek; a kormány nem intézményes, mondjuk tömegtüntetéseken kikényszerített távozása pedig e pillanatban elképzelhetetlennek tűnik.

Az önkormányzati választás tehát akkor is fontos, ha a választék gyenge. A Fidesz - legalább részbeni - kiebrudalása a településekről és mindenekelőtt a fővárosból nemcsak azt jelentené, hogy az ellenzék anyagi, szervezeti értelemben végre talál egy szilárd pontot az univerzumban, ahol megvetheti a lábát, hanem erős lélektani jelentőséggel is bírna: Orbán veszítene, sőt nemcsak veszítene, de valaki, valakik nyernének is vele szemben. Ez sokat számíthat annak dacára is, hogy ha mondjuk győz Budapesten az ellenzék, a kétharmados parlamenti többség egy tollvonással fogja megvonni az ellenzéki többségű önkormányzati intézmények és testületek, az ellenzék soraiból választott tisztviselők jogköreit és minden tényleges hatalmát.

Mármost ha megváltoztathatatlan adottságnak vesszük a jelen ellenzéki pártkínálatot, mint ahogy mi másnak vennénk, a kérdés megint az, mint volt az áprilisi parlamenti választást megelőző két évben: ezek hárman hogyan fognak valami értelmes együttműködésben megállapodni egymással? Hogyan sikerül optimalizálniuk a saját és reménybeli partnereik érdekeit, miközben olyan riválisai egymásnak, akik egyedül, egymás nélkül biztosan nem mennek semmire? Mennyi belátás lesz bennük, és mennyi hajlam az erőszakos blöffölésre, a svindlerkedésre?

Ezt a műveletet egyszer már sikerült elbukni: ezt láttuk áprilisban. A feladvány viszont most némileg egyszerűbbnek tűnik. (Az LMP-t azért hagyjuk ki mérlegeléseinkből, mert úgy tűnik, Schiffer András elsődleges politikai ambíciója nem Orbán megbuktatása, hanem az, hogy a pártjának mindig, minden választáson legyen 6 százaléka.)

A fővárosi önkormányzati választáson az új szisztémában három szavazatot fognak leadni Budapest polgárai: a kerületi egyéni képviselőre, a kerületi polgármesterre és a főpolgármesterre. Listás szavazás tehát nem lesz: a 33 fős Fővárosi Közgyűlésbe - a közvetlenül választott 23 kerületi polgármester és a főpolgármester mellett - 9 képviselő a kompenzációs pártlistákról jut be: ezeken a kerületi vesztes polgármesterjelöltekre leadott szavazatok gyűlnek össze. (Hasonló a szisztéma a kerületi közgyűlések esetében is.) A Fidesz kodifikátorai persze beletettek még egy csumát a rendszerbe: ahhoz, hogy a pártok kompenzációs listát tudjanak állítani, 12 kerületben kell polgármesterjelöltet indítaniuk: ám furcsa módon ez a teljesen abszurd szabály csak segíti a három ellenzéki párt egyezkedését (erről mindjárt).

Ebben a helyzetben az ellenzék pártjai dönthetnek a "teljes összefogás" mellett - az egyéni jelölteket (a kerületi képviselő- és kerületi polgármesterjelölteket, illetve a főpolgármester-jelöltet) ugyanabban a mezben indítják, és egy darab ellenzéki kompenzációs lista lesz; e szövetség neve lehetne például a jól bevált "Összefogás". Ez a tuti bukás receptje, az áprilisi minta szerint. A "szövetség" tagjai külön-külön maximalizálják azon képességüket, hogy partnereiket a lehető legalaposabban kompromittálják azok lehetséges szavazói körében.

A másik lehetséges változat, hogy a három párt külön indul, de egyeztetve: azaz azokban a kerületekben, ahol az ellenzéki szavazók többségben tűnnek lenni, nem indítanak egymás ellen polgármesterjelölteket. És hogy mégis meglegyen a listaállítás lehetősége, a tuti bukó kerületekben viszont mind a hárman jelölnek. A Political Capital számításai szerint 7 budapesti kerületben az ellenzéknek esélye sincs a győzelemre: a maradék 16-ot kellene csak elosztani egymás között, mégpedig majdnem egyenlő, 5-5-6 arányban, hisz így lenne meg mindegyiknek a 7+5=12 polgármesterjelöltje. És aztán mindhárom pártnak odaállni mindhárom párt mindegyik jelöltje mögé.

Ez nem tűnik emberfeletti feladatnak, különösen, hogy nemcsak a választási törvény matematikája diktálja, hanem az a tény is, hogy a három párt fővárosi támogatottsága nagyjából egyenlőnek tételezhető. A közös támogatást élvező egyéni jelöltekben április 6. előtt is többé-kevésbé zökkenőmentesen meg tudott állapodni a szocpárt, a DK és az Együtt. És még egyszer: most nem szavazunk listára. Az a dilemma sem áll tehát elő, hogy ez a lista közös legyen-e, és az sem, hogy ki vezesse. Hogy az országgyűlési választáson az ellenzéki koalíció katasztrofális vereségében mekkora szerepet játszott az, hogy egyáltalán volt közös lista, és mekkorát az, hogy ezt a minden tekintetben alkalmatlan Mesterházy Attila vezette, eldönthetetlen. Az biztos, hogy a kettő együtt jelentőset. (A közös főpolgármester-jelölt megtalálása nem mérhető ehhez, többek közt azért, mert egyik ellenzéki párt se kívánja saját jelöltjét a többire kényszeríteni. Ez helyes, még ha abbéli félelmükből táplálkozik is, hogy Tarlós úgyis nyerni fog, ha a fejük tetejére állnak.)

Most nincs Mesterházy, nincs arcoskodás, senki nem kényszeríthet senkit semmire. A közvélemény-kutatások szerint nagyjából fifti-fifti az állás: ha nagyon hunyorgunk, úgy is láthatjuk, hogy nekik áll a zászló. És még a Kúria is az ő kezükre játszik: a minap lett jogerős az az ítélet, amely Hunvald Györgyöt - mellékbüntetésként - eltiltotta a közügyek gyakorlásától, s ezzel megakadályozta, hogy a VII. kerületben ő legyen az MSZP polgármesterjelöltje.

Csak dolgozni kéne.

Hogyan magyarázzák meg, ha ezt is elrontják?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.