A szerk.

Családi gazdálkodók

A szerk.

A nemzeti szólamokkal palástolt politikai-gazdasági mohóság és gazemberség az elmúlt 25 évben mindig a földügyben tárulkozott föl a legtisztábban.

A dolgok jelen állása szerint az orbánista földbirtokosréteg jelentős állami földvagyonhoz jut. Gyakorlatilag ingyen, hiszen a magánosítást a NER kedvező hitelkonstrukciókkal készül támogatni. E nagy szerencse a Nemzeti Földalap utóbbi évekbeli pályázatainak győzteseit éri; és a sajtó, néhány elkötelezett ellenzéki politikus kutakodásaiból, valamint Ángyán József volt államtitkár összegzéseiből pontosan tudható, hogy kik ők. A földbérleti jogok java részét 2010 óta az Orbán-rezsim politikusai, kegyeltjei, ezek pereputtya, barátai kapták, nem­egyszer a kiszemelt földdarabot évek óta művelő családi gazdaságok rovására. Hazafias duma most is van: a „családi gazdálkodók” élet- és versenyképességének erősítéséért teszi ezt a kormány, amikor körülbelül 400 ezer hektárt, azaz több ezermilliárd forintos állami vagyont készül eltüntetni a közösből.

A bajok 1990-ben a politikai indíttatású idiotizmussal kezdődtek: a maga formájában rendkívül kártékonynak bizonyult kárpótlás során ugyanis elvált egymástól a földtulajdon és a földhasználat. A hosszú távú tervezés, a befektetés biztonsága, a gazdaságos termelés érdekében kívánatos legális birtoknövekedés lehetetlenült el ily módon. E tévút korrekciójához józan, tartós megállapodásra lett volna szükség az aktuális kormányok és ellenzékük között – arra tehát, amire a magyar politika mindig is képtelen volt. Az irdatlan termőföldvagyon ráadásul rendre megszédített mindenkit: a szocialisták a maguk vidéki hátországát igyekeztek biztosítani az egykori termelőszövetkezetekből kinőtt gazdasági társaságok helyzetbe hozásával, a Fidesz elitje meg egyszerűen gazdagodni akart.

Illetve – jaj! – dehogyis gazdagodni: családi gazdálkodókat akart! Munkahelyteremtő agrárvállalkozásokat a vidéknek! Orbánék 1996 táján pillanatok alatt ellopták a témát a kisgazdáktól és az MDF-től, s bár a nyílt színen a „gazdák” „érdekvédő” szervezetei és futóbolondok utakat zártak le meg Szent István földjének megtartásáról kiabáltak, hogy a magyar földdel nem lehet „seftelni” – hiszen ezt mondja ki az ősiség törvénye is –, a háttérben már a Fidesz osztotta a lapokat. (Az ősiségre hivatkozás nem vicc volt, egy Duna tévés műsorban a pápuák földközösségét is követendő példaként hozták föl e derék hazafiak.) Pedig csupán arról volt szó, hogy a Fidesz megakasszon bárminemű változást, ami a földvagyont forgalom-, azaz piac- és hitelképessé teheti. Hogy miért? Mert fölmenne a föld ára, és – ahogyan 1997 nyarán fogalmaztunk – ha eljön az ideje, „nehezebb lenne szaré’-húgyé’ nagybirtokokat összevásárolni”.

A megfelelő pillanat 2010 után jött el. (A nem várt választási vereség miatt 2002-ben csak arra maradt idő, hogy a holdudvar kiválasztottjai által privatizált 12 állami gazdaságnak 50 évre bérbe adják az állami földet.) A Fidesz történetének ismeretében pedig tulajdonképpen evidens, hogy az uniós földtámogatások, meg az új tulajdonosoknak fizetendő földbérleti díjak nem hagyták hidegen a HUF- és eurószempontokra szerfölött fogékony orbánista osztályt. De ez csak a földügy kifutásának az egyik és hatásaiban talán nem is a legrémisztőbb fele. A másik az a társadalmi változás, amelynek a végére az immár legalizált nagybirtokok megjelenése tesz majd pontot – a legnagyobb munkaadók, vidéken legalábbis, a NER felfuttatott „nemzeti tőkései” lesznek. Ez nagyjából elég is a Potemkin-demokráciához.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.