A szerk.

Diákcsemege

A szerk.

Hétfőn megkezdtük V. Nemzeti Tanévünket. A fülkeforradalmi időszámításunk szerinti eseményt Balog Zoltán, az oktatásért is felelős miniszter celebrálta a tizenegyedik kerületi Ádám Jenő Általános Iskolában, ahol évnyitó beszédet mondott.

Balog ugyanekkor részt vett a kerületben megrendezett – s a minisztériuma rövid történelmében immár hagyományosnak számító, tavaly például Pécsett megtartott – Diákcsemege Fesztiválon is. Itt egy 100 ezer forintos osztálykirándulásra érvényes díjat adott át, amit természetesen nem kell lebecsülni, akkor sem, ha egy minisztériumtól meglehetősen szűkmarkúnak tűnik (25 fős osztályt alapul véve 4 rugó befizetésétől kí­méli meg a nyertes srácokat). De ez csupán kicsinyesség, még maga a fesztiválelnevezés is érdekesebb ennél. A „Diákcsemege” ugyanis élelmiszer-ipari terméknév, két holmira is használatos, egy szalámifélére és egy afféle rágcsára. Mindkettőnek az a lényege, mint a Fradi-kolbásznak, hogy tudniillik mindent bele! Nos, ha nekik diákcsemege kell, alább összeállítottuk a közoktatás idei diákcsemegéjét, majdnem mindent bele alapon.

Balog miniszter említett évnyitó beszédében hitet tett egyebek közt amellett, hogy „a kormány, az iskolák és a családok még közelebb kerüljenek egymáshoz”. De ennél is? Hisz’ a közeledésben eddig is voltak jelentős sikerek, mert amíg a „liberális”, „szolgáltatói szemléletű” oktatásirányítás idején a kormányzat alapvetően szabályozóként lépett fel, a második Orbán-kormány átvette az iskolák fenntartását az önkormányzatoktól, és ennek a hatása egyre jobban érződik úgy a napi működésben, mint a pedagógusok előmenetelében, vagy a gyerekek elé kerülő tananyagban is. Mint ismeretes, a hihetetlen méretű, központosított fenntartói hálózatot (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, Klik) megálmodó, majd összegányoló Hoffmann Rózsa államtitkár az új kormány megalakulásakor elegánsan hátrébb lépett, a legfrissebb hírek szerint éppen rohadt jó könyveket ír a „köznevelési rendszer megújításáról”, így a „finomhangolást”, az „apróbb működésbeli hiányosságok kiküszöbölését” a fideszes Czunyiné Bertalan Judit kezdhette meg. Nem is minden eredmény nélkül.

E „kiküszöbölésre” tán a legjobb példát a miskolci Kazinczy Ferenc Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola miskolctapolcai tagintézménye szolgáltatta, ahol nem egészen két órával a tanévnyitó ünnepség után derült ki, hogy ki is igazgatja szeptembertől az iskolát. Mert a minisztérium ugyan korábban érvénytelenítette az intézmény vezetésére kiírt pályázatot, s ezért a Miskolci Tankerület ­augusztus 25-i utasítása alapján az igazgatóhelyettes foglalta el a posztot, ám elegáns késéssel befutott egy valódibb igazgató is, meglobogtatván augusztus 15-i keltezésű megbízólevelét a döbbent iskolaközösségnek. Ő mondjuk konkrétan nulla darab támogatói szavazatot kapott a tantestülettől, de már Balog miniszter is a kölcsönös bizalom fontosságát hangsúlyozta évnyitó beszédében, így e nulla nyilván nem okoz semmi fennakadást a miskolctapolcai diákok és tanárok életében.

Újdonság az is, hogy a kormány a Nemzetgazdasági Minisztérium alá terelte a szakiskolákat és szakközépiskolákat, mivel a szakképzés nem egészen úgy alakult, ahogyan azt Parragh László iparkamarai elnök elképzelte. A jelentéktelen nehézséget – a Népszabadság cikke szerint – az a néhány ezer fiatal okozza, akinek meg kellene ismételni a tizedik osztályt. Az utánuk jövő évfolyamon már új rendszerű szakképzés folyik lebutított közismereti anyaggal és korai szakmaválasztással. A Klik egyelőre nem árulta el, mi lesz a rendszerből kihullókkal, igaz, a továbbtanulást már a diákok egyéni problémájaként is értékelhetjük annak fényében, hogy az Orbán-kormány – micsoda előrelátás! – 16 évre szállította le a tankötelezettség korhatárát.

Tavaly ilyentájt a kormányellenes sajtó mint­egy 38 ezer, környezetéből durván kiragadott példával igyekezett mindenkivel elhitetni, hogy az államosított tankönyvterjesztési rendszer megbukott, a tanulók nem kapták meg idejében a tankönyvcsomagjaikat. Idén jóval könnyebb dolga volt a terjesztéssel megbízott Kellónak, hiszen többnyire a két államosított ­ki­adó könyveit és a rohammunkában kifejlesztett, úgynevezett kísérleti tankönyveket kellett kiszállítania. Hibák azért történtek, az államtitkárság rögtön meg is nevezte a bűnösöket, ki nem találnák, a piaci kiadók személyében. Arról persze nem esett szó, hogy jogszabály­ellenesen olyan piaci közeget teremtettek, amelyben a kis kiadók képtelenek rentábilisan legyártani az anyagaikat.

A kvázi kötelezővé tett hetedikes irodalomkönyvből például a „nyugatimádat” legújabb tendenciáiról tájékozódhatnak az ifjú olvasók, a szintén államosított Apáczai Kiadó vezetője pedig úgy nyilatkozott: a Veled, Uram! díszbemutatóján döbbent rá, hogy fel kell ajánlania vállalkozását „a Nemzetnek, a Hazának, a homloknyi Magyarországnak”. Nos, ilyen színvonalú gondolatok jegyében zajlik a köznevelés nemzeti átalakítása, miközben egyetlen értelmes mondatot nem hallottunk arról, hogy az egész őrület deklarált céljához, az egyenlőbb oktatási rendszerhez mennyivel jutottunk közelebb. A minisztériumban rángatják a madzagokat, egy törvénymódosítás itt, egy kormányrendelet ott, egy fenntartói utasítás amott – közben meg nem tudni, kinek a feladata a csengő megjavítása. A legutóbbi pályázati körben 458 intézmény vezetésére összesen 336-an kaptak megbízást. Még a ­Kli­ket is ideiglenes elnök irányítja, miután Marekné Pintér Aranka érthető okokból lemondott.
A néhány hónap alatt kifejlesztett kísérleti tankönyveket 1500 iskolában „próbálják ki”. Eszükbe jut valami, aztán kipróbálják. Gyermekeken, pedagógusokon. Járulékos költségként olykor egy-két piaci egzisztencia is összeomlik. Nem látszik a hosszú távú tervezés, a leszakadó térségekben nincs koncentrált fejlesztés, sőt a miniszter nyíltan támogatja a törvényellenes szegregációt.

Nem lehetne felvenni nemzeti értékeink sorába, hogy előbb gondolkodni, aztán cselekedni? Ha már az állam mindenáron tanítani akar valamit.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.