A szerk.

Egy jó szó elég lenne

A szerk.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hétfőn az állami kiadások brutális visszafogását jelentette be – csak nehogy úgy járjon, mint szegény Mádi László, aki a 2010-es választási kampányban a párt hivatalos álláspontjával szemben azt találta mondani, hogy az ingatlanadó kellő előkészítés és társadalmi egyeztetés után bevezethető. Mádi képviselőt ezek után táviratilag törölte a központ a Fidesz listájáról.

Nos, bár Orbán Viktor – azaz a párt, sőt Magyarország hivatalos álláspontja – szerint a magyar gazdaság dinamikusan növekszik, kilátásaink pompásak, a külföld minket másol, i tak dalse, Vargát ez a veszély talán mégsem fenyegeti. A miniszterelnök az augusztus végi évi rendes nagyköveti találkozón ugyanis, közvetlenül azután, hogy a magyar csodáról delirált, kijelölte az egybegyűltek legfőbb feladatát: az „akár vállalati szintű” kapcsolattartást annak érdekében, hogy a magyar állam képviselői állomáshelyükön minél több befektető számára fessék le vonzó célpontként Magyarországot. Amint azt e hasábokon akkor észrevételeztük, Orbán e gesztusa „sokkal inkább emlékeztetett a rendszer finanszírozhatatlanságával szembesülő hetvenes-nyolcvanas évekbeli kádárista apparatcsik kétségbeesésére, mint az országot biztos kézzel vezető, a jövő kontúrjait kristálytisztán látó” politikus magabiztosságára; és ezt a harsány sikerpropaganda egyre kevésbé palástolhatja.

Varga Mihály egy hétfői konferencián – természetesen a kötelező önfényezés mellett – arról beszélt, hogy 2015–2017 között az államháztartás kiadási oldala fokozatosan, a GDP arányában 45 százalékra csökkentendő, és szűkíteni kell az újraelosztás mértékét.

Ez nyílt (bár világosan persze továbbra sem kimondott) beismerése annak, hogy az orbáni állammodell, a Nemzeti Együttműködés Rendszere fenntarthatatlan. A rezsim politikai stabilitását jól működő piacgazdaság híján a szektorális különadók, a külföldi kölcsönök biztosítják; ezek fedezik a gazdaság teljesítőképességét sokszorosan meghaladó célzott jóléti juttatások (rezsicsökkentés, családi kedvezmény) árát, és garantálják a klientúra lojalitását. Mindennek egyik következménye például az egyre drágább állam a gomba módra szaporodó szinekúrákkal és bőkezű megrendeléseivel.

Csakhogy végesek a telekom cégek, a Tesco vagy az Erste lehetőségei is; ezért van szükség a miniszter által belengetett – a Varga-előadásról tudósító napi.hu számításai szerint – körülbelül 1500-1700 milliárd forintnyi megszorít… nem! ésszerűsítésre, takarékosságra, esetleg versenyképesség-javításra. A megfelelő kifejezést lapzártánk idején még lázasan kereste a Habony-team.

Mindeközben a kormányzat bizonyos képviselői „reformelképzeléseket” szivárogtatnak ki; de annak, hogy amint vége a választási időszaknak, olyan változások következnek, amilyeneket ez az ország még nem látott vérzivataros ezer esztendeje alatt, senki ne dőljön be. Ezt a dumát sokszor, mindegyik választás után hallottuk már. Orbántól is. A reformpolitika, mint a történelemben mindig, ésszerű társadalmi-gazdasági változásokat feltételez. Orbán vajon szembemenne a rezsicsökkentéssel vagy az igazságtalan adórendszerével? A saját képére formált állami berendezkedéssel? Megtagadná mindazt, ami a hatalmát legitimálja – legalább az ország egyik fele számára? Aligha. A NER lényegével ellentétes változások Orbán Viktorral elképzelhetetlenek.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.