A szerk.

Egy jó szó elég lenne

A szerk.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hétfőn az állami kiadások brutális visszafogását jelentette be – csak nehogy úgy járjon, mint szegény Mádi László, aki a 2010-es választási kampányban a párt hivatalos álláspontjával szemben azt találta mondani, hogy az ingatlanadó kellő előkészítés és társadalmi egyeztetés után bevezethető. Mádi képviselőt ezek után táviratilag törölte a központ a Fidesz listájáról.

Nos, bár Orbán Viktor – azaz a párt, sőt Magyarország hivatalos álláspontja – szerint a magyar gazdaság dinamikusan növekszik, kilátásaink pompásak, a külföld minket másol, i tak dalse, Vargát ez a veszély talán mégsem fenyegeti. A miniszterelnök az augusztus végi évi rendes nagyköveti találkozón ugyanis, közvetlenül azután, hogy a magyar csodáról delirált, kijelölte az egybegyűltek legfőbb feladatát: az „akár vállalati szintű” kapcsolattartást annak érdekében, hogy a magyar állam képviselői állomáshelyükön minél több befektető számára fessék le vonzó célpontként Magyarországot. Amint azt e hasábokon akkor észrevételeztük, Orbán e gesztusa „sokkal inkább emlékeztetett a rendszer finanszírozhatatlanságával szembesülő hetvenes-nyolcvanas évekbeli kádárista apparatcsik kétségbeesésére, mint az országot biztos kézzel vezető, a jövő kontúrjait kristálytisztán látó” politikus magabiztosságára; és ezt a harsány sikerpropaganda egyre kevésbé palástolhatja.

Varga Mihály egy hétfői konferencián – természetesen a kötelező önfényezés mellett – arról beszélt, hogy 2015–2017 között az államháztartás kiadási oldala fokozatosan, a GDP arányában 45 százalékra csökkentendő, és szűkíteni kell az újraelosztás mértékét.

Ez nyílt (bár világosan persze továbbra sem kimondott) beismerése annak, hogy az orbáni állammodell, a Nemzeti Együttműködés Rendszere fenntarthatatlan. A rezsim politikai stabilitását jól működő piacgazdaság híján a szektorális különadók, a külföldi kölcsönök biztosítják; ezek fedezik a gazdaság teljesítőképességét sokszorosan meghaladó célzott jóléti juttatások (rezsicsökkentés, családi kedvezmény) árát, és garantálják a klientúra lojalitását. Mindennek egyik következménye például az egyre drágább állam a gomba módra szaporodó szinekúrákkal és bőkezű megrendeléseivel.

Csakhogy végesek a telekom cégek, a Tesco vagy az Erste lehetőségei is; ezért van szükség a miniszter által belengetett – a Varga-előadásról tudósító napi.hu számításai szerint – körülbelül 1500-1700 milliárd forintnyi megszorít… nem! ésszerűsítésre, takarékosságra, esetleg versenyképesség-javításra. A megfelelő kifejezést lapzártánk idején még lázasan kereste a Habony-team.

Mindeközben a kormányzat bizonyos képviselői „reformelképzeléseket” szivárogtatnak ki; de annak, hogy amint vége a választási időszaknak, olyan változások következnek, amilyeneket ez az ország még nem látott vérzivataros ezer esztendeje alatt, senki ne dőljön be. Ezt a dumát sokszor, mindegyik választás után hallottuk már. Orbántól is. A reformpolitika, mint a történelemben mindig, ésszerű társadalmi-gazdasági változásokat feltételez. Orbán vajon szembemenne a rezsicsökkentéssel vagy az igazságtalan adórendszerével? A saját képére formált állami berendezkedéssel? Megtagadná mindazt, ami a hatalmát legitimálja – legalább az ország egyik fele számára? Aligha. A NER lényegével ellentétes változások Orbán Viktorral elképzelhetetlenek.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."