A szerk.

Épül az emlékmű

A szerk.

Megjelent néhány szaki, sárga mellény, kobak, és megfontolt matatáshoz láttak a Szabadság tér azon pontján, ahová a német megszállás emlékművét álmodta a szépségért még a kihívásokat is vállaló vezető az előző megbízatása idején. Pedig már majdnem sikerült elfelejteni: a tervezett emlékmű ronda volt és hazug, elsősorban hazug, és másodsorban ronda. Kellő számban és megfelelőnek tűnő helyeken akadtak ki tervei láttán emberek, amiért is az említett vezető egy-két hónapja azt mondta, hogy nyugi, jegeljük a tematikát a választások utánra, májusig biztosan nem építünk semmit oda.

S amint a fenti magvas gondolatokat kibökte a széles illetékességű vezető, mindenki rohadtul megnyugodott, most meg tessék, lehet szervezni estére a flash mobot. Tényleg, mintha nem azt mondta volna, hogy májusig nem épül semmi. Tehát nem azt, hogy soha nem. S nem azt, hogy emlékmű nem. Ja, ha májusig nem, akkor nem reklamálunk, nem tüntetünk, akkor rendben van minden, majd májusban, ha tényleg, ha meri.

Mire számítottak az emlékmű ellenzői? Nyer a baloldal a választásokon, s Mesterházy miniszterelnök egy tollvonással ad acta teszi a tervezetet? Orbán a nagy hajcihőben esetleg elfelejti, hogy van neki egy rendezetlen számlája emlékműügyben? Vagy meghátrál? Önmérsékletet tanúsít újabb győzelme megnyugtató tudatában? Bejönnek a Nickelsdorf alatt állomásozó ENSZ-csapatok? Befut egy új, mindenkinek tetsző terv Melocco Miklós serény műhelyéből? Csak annyi történt, hogy nem várták a májust, és már most nekiláttak, kedden.

Tekintsük ezt a választás igazi győzelmi beszédének. Szevasztok, megjöttem ismét, lesz nektek akkora emlékmű, hogy a fal adja a másikat. Meglesz minden, amiről magam is csak álmodni mertem eddig, legfeljebb ti - egyre kevesebben - majd nem használjátok (egy darabig, aztán úgyis felkéredzkedtek rá).

De azért a flash mob jó dolog. Jöjjenek össze ma is minél többen, van mit újratanulni, hiszen a politizálás színtere aligha lesz a parlament a következő négy évben. Csakhogy már az előző négy évben sem volt az, s nem is feltétlenül az Országgyűlés összetétele, a nyomasztó létszámfölény miatt. Amikor történt valami a parlamentben (ritkán), az parlamenten kívüli eszközökkel esett: molinókat húztak ki, bömbikbe kiabáltak, s le is csapott menten minden renitensre az elnöki szigor. Az utcán viszont tömegtüntetésekkel kezdődött és érdektelenséggel végződött az elmúlt kurzus idejére rendelt politika - voltaképpen csak az ellenzék kampányzárója bírta felidézni az Orbán-adminisztráció elleni utcai kiállás korai szakaszát. Magyarul a mai flash mobnak a következő négy év köztéri politizálását kéne megalapoznia, bő két év utcai szerencsétlenkedés, kelletlenkedés után.

Ráadásul a parlamentben is új stratégiára van szüksége annak, aki politizálni akar, s nem csupán elszenvedni a rendeleti úton eszközölt kormányzást (+ büfé, bér, lakbér). Új szavakat kell találni, olyanokat, amelyek kihallatszanak az utcára, behallatszanak a lakásokba, fölszállnak a kettes villamosra, s eljutnak oda, ahova címezték őket, vagy ahova kellett volna címezni őket.

Mert ha nem lesz új, másfajta harcmodor, új hang házban és házon kívül, akkor semmi nem lesz, csak jön néhány szaki sárga mellényben, kesztyűben, kobakkal a fején, és megcsinálja, amit mondtak neki. Mindent.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.