A szerk.

A piramis árnyékában

A szerk.

Felcsútra - amúgy - nem jár a kutya sem, csak akit odaszólít ügyes-bajos dolga, ott él vagy ilyesmi. Jól is lenne ez így, végtére nem egy üdülőközpont, nem egy turisztikai látványosság, mit keresnének ott az emberek?

Pedig Felcsútot mindenkinek látnia kéne, buszokat kéne indítani oda, mint a békemenetre. Lengyelországból jöhetne néhány különvonat, seregelhetne az egész Magyarország, vizitálhatna Európa. Talán ezért is vágott neki a hónap közepén (pontosan 18-án) Bajnai Gordon és a Párbeszéd Magyarországért néhány tagja egy busznyi újságíróval, hogy megmutassák, hogy hírül adják, mi is folyik Felcsúton. Próbálkozásuk kudarcba fulladt, gyakorlatilag elzavarták őket, akár azt is gondolhatta az ember, hogy odamentek egy nagy pofonért. Útjukat állta valami felcsúti bandérium, biztonsági őrök és rendőrök, mondván, az út, ahol mennének: magánterület. 'k mondták, köszönik, s eljöttek - látszólag dolgavégezetlenül.

De fáradozásuk mégsem volt hiábavaló, mert a napokban a Népszabadság két kiváló fiatal újságírója fogta magát meg egy videokamerát, s felkerekedtek: pont ugyanoda, ahonnan Bajnait elhajtották. Ám a kedden publikált felvétel tanúsága szerint ők, mint "kés a vajba", úgy hatoltak be az inkriminált területre. Már nem állta rendőr és biztonsági őr az útjukat, már közterület volt, ami 18-án még magánterület.

Önmagában ez is micsoda dolog! A felcsúti bandériumok handabandázását még csak értjük, kiálltak, vagyis kiállították őket a főnökért. Az már sokkal rémisztőbb, hogy e parasztgyalázatban a rendőrség is - rohadtul hivatalosan - részt vett, s nagy köszöngetések kíséretében maguk zavarták el Bajnait. De még csak ez sem számít sokat - valaki arra használja a magyar állam rendfenntartó erejét, hogy eltakartassa vele saját szemétdombját, hát elég nagy disznóság, de nem jegyzi fel a történelem.

A történelem azt őrzi meg, amit most e két fiatal újságíró (legyen itt a nevük, nagyon szép munkát végeztek: Kovács Klára, Fekete Norbert) kamerája rögzített: a piramist. Mert míg Bajnai és csapata elkergetésének hátterét kutatták, a kamerájuk forgott, és megmutatta, hogy mi is folyik valójában Felcsúton. Arra pedig nem lehet mást mondani, csak azt, hogy egy bódult elme valamikori álmainak megvalósítása. Magyarország regnáló miniszterelnökének gyermekkori lakhelyével szemközt az utcában épül egy ménkű nagy futballstadion. Amiben majd kétszer annyian férnek el, mint a település teljes lakossága. Ki csinált még ilyet ebben a rohadt történelemben? Ki?

Ezt persze elég sokan tudják ebben az országban, de így látva teljesen más: megmutatja ennek az egésznek az elképesztő tébolyát. Állnak sűrűn a bazi nagy vasbeton tartóoszlopok, néznek fölfelé, és azt írják fel az égre: hogy lehetséges ez? Elképzelhető ilyesmi a 21. századi Európában? Hogy a vezér épített magának egy nagy stadiont szemben a házával?

Hát, nem. Ilyen nincs. Nem képzelhető el. Ezért kell odamenni, s megnézni, hogy mégis van. Bontják a zsaluzatot, forr a munka.

Szerencsére a képek azt is megmutatják, ha kicsit figyelmesebben követjük őket, hogy mi lesz itt aztán. Aztán, mikor már elmúlt ez a lidércnyomás rólunk. Dudva és por, pókháló és gazdátlanul kószáló kutyák. A szél átfújja a homokot a megroggyant valamikori díszkapun, s a tizenhatosnál áthajt egy ördögszekeret. Ez lesz. Meg egy lábjegyezet a helytörténeti gyűjtemény emlékkönyvében: élt itt egyszer egy furcsa ember...

Ugyanaz lesz, mint Akasztón. De arra talán többen is fognak emlékezni, mert az nagyobb valamivel.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.