A szerk.

Háború

A szerk.

Mindig tudtuk, hogy csak az eleje tűnik viccesnek, a vége sírás lesz. A fordulópontot az M4-es ügye hozta el. Innentől megy igazán vérre az Orbán–Simicska-háború. Természetesen nem a küzdő felek vérére, hanem a mienkére.

Az elején – amikor még csak kiszivárogtatásokat, mindenféle sutyorgást lehetett hallani a dologról, s a hivatalos elején, amikor Simicska kiborult és verbális ámokfutásba kezdett – a háború tisztán az emberi oldaláról mutatta meg magát, de legfőként magukat a küzdőket.

Amikor Simicska Lajos azt mondta, hogy Orbán Viktor egy geci, ahhoz nem lehetett közvetlenül egy összeget rendelni, nem lehetett be­árazni. A geci nem egyenlő 10 vagy akárhány milliárd forinttal. Forintosíthatósága nem matematikai, legfeljebb tapasztalati alapú: egy ország, aminek az egyik állami forintokon hizlalt, s ilyetén módon egyik leggazdagabbá lett főembere egy mocskos szájú tahó, aligha remélhet túl sok jót az élettől, megfontolt felemelkedést semmiképpen sem. Hogy Simicska Lajos spiclivádjaira (Orbán nemcsak geci, de a kommunista diktatúra alatt besúgó is volt) Magyarország miniszterelnöke nem cáfolattal, hanem sértődötten reagált, az sem fejezhető ki forintban – noha túl sok jót és felemelkedést szintén nem ígér, inkább az ellenkezőjét.

Ám az M4-es leállítása alsó hangon tízmilliárdokba fog fájni a költségvetésnek. Tehát kinek? Miért is? A miértre nagyon nehéz nem azt mondani, hogy bizony az ún. Orbán–Simicska-háború miatt. Hisz amit eddig hivatalosan hallottunk a magyar kormányzattól az M4-es leállításáról, az tévedhetetlenül bizonyult cégéres hazugságnak. Volt, amit külső tényezők cáfoltak, s volt több olyan is, amit a kibocsátó következő, ám az előbbinek homlokegyenest ellentmondó hazugsága ütött agyon. A teljesség igénye nélkül egy rövid hazugságtörténeti áttekintés az M4-es vonatkozásában. Hú, leállítjuk az Abony–Fegyvernek közti út építését, mert az EU, közelebbről az Európai Bizottság kartellezést orront a kivitelező cégek között, azt pedig mi nem tűrhetjük. A kormány nem kivételezik egy gazdasági szereplővel sem. Az EB szóvivői szolgálatának vezetője erre azt mondta, hogy nem így van. De ezt is csak azért mondta, mert a 444.hu megkérdezte, különben mit érdekli őt az egész, hisz nem is uniós pénzből épül az út!

De mi lesz így? Semmi vész, mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára, az EU-s duma magyar hangja, majd megépítjük valahogy még ebben a fejlesztési ciklusban, sztrádának, gyorsforgalminak, fogpiszkálónak. Pár napra rá ő mondta azt is, hogy áh, dehogy, csak akkor építjük meg, ha az EU ad rá pénzt. Mindenki tudja, hogy az EU nem ad, mert az út nem illeszkedik a fejlesztési terveibe.

Persze, a legnagyobbat mindig Lázár János hazudja. Lázár még valamikor 2013-ban, mint az M4-es építési projekt kormányzati felelőse, Jávor Benedek képviselői kérdésére kijelentette, hogy az útszakasz nem drágább, mint bármelyik hasonló útépítés. Olcsó út. Ma mivel jön Lázár? Nem, nem csak a kartellgyanúval. Április 2-i budapesti sajtótájékoztatóján – miután felhívta a figyelmet a pénzekkel való tisztes ­elszámolás szükségességére – jelezte, épp ­emiatt került látótérbe az M4-es autópálya is! Nem kiszúrta, a látóterébe került! Konkrétan ő volt a felelőse! Lázár simán kimondta, hogy szerinte a leállított építkezés költségei „varázslatosak”, hiszen egy kilométer a sík Alföldön
4 milliárd forintba kerül, no de a leállítás alkalmas lesz arra, hogy minden számlát egyesével visszaellenőrizzenek…

Nem soroljuk tovább, az volt, hogy a Lajost méretre kell szabni. Azt hogy lehet, ha tele van lével? El kell venni tőle a pénzét, egyfelől úgy, hogy elvesszük az állami megrendeléseit, másfelől ráverünk súlyos büntetési tételekkel fenyegetett dolgokat, legyen például kartellezés, mert csúnya beszédért még senkit nem bírságoltak meg. Így lehetett. S így tudták e magasröptű ukázt megvalósítani. Hazugságokkal, kár­­okozással – mert ez az Orbán–Simicska-háború igazi természete, nem a gecizés.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.