A szerk.

Jones, mi?

A szerk.

Schmidt Mária többszörös intézményvezető, a kurzus emlékezetpolitikai felelőse a múlt kedden drámai közleményben adta hírül, hogy a XXI. Század Intézet igazgatója és – egyetlen dolgozó kivételével – valamennyi munkatársa „váratlanul és puccsszerűen” beadta a felmondását.

Az érdeklődő közönség azonnal e munkahelyi affér politikai indítékait kezdte keresni. Aligha véletlenül: egyrészt a NER szubkultúrájában elképzelhetetlen, hogy hasonló horderejű események a gazda tudta nélkül történjenek, másrészt a rendszer korábbi pillére és egyik alapító atyja elleni 2015-ös orbánista támadás nyitánya is egy munkahelyi felmondássorozat volt (a Magyar Nemzetnél és a Hír Tv-nél). És abból aztán leszámolás lett a javából!

Noha Schmidt Mária NER-beli súlya nem vetekszik Simicska Lajos hajdani jelentőségével, fontos szereplője a rezsimnek, hiszen abban az emlékezetpolitikai ámokfutásban – a magyar történelem átírására tett hagymázas kísérletben –, amely 2010 óta a magyar állam hivatalos ideológiájának tekinthető, ő az egyik főalak. Vegyük sorra röviden a stallumait: alapítványi és intézményi főnökösködésén túl Orbán Viktor tavaly februárban nevezte ki visszamenőleges hatállyal az első világháborús megemlékezéssorozatot lezáró centenáriumi emlékév kormánybiztosának. Közalapítványa alá tartozik a Terror Háza, a XX. Század Intézet, a XXI. Század Intézet (mindhárom igazgatója Schmidt), a Kommunizmuskutató Intézet, a Gerő András-féle Habsburg Intézet, a Kertész Imre Intézet. (Ebbe a hálózatba csak 2016-ban több mint 11 milliárd forint közpénz áramlott.) Schmidt alapítványa intézte a magyar V4-elnökség „szellemi arculatát” (plusz 2 milliárd forint). Ők készítették a Várkert Bazár 2015-ben nyílt első világháborús kiállítását, ahogy a Schmidt alatt a semmibe vesző Sorsok Háza-projekt is fölemésztett majd’ 10 milliárdot. És meg ne feledkezzünk az éjszaka leple alatt felállított német megszállási emlékműről, amelynek az „üzenete” a nagyhatalmak szorításában szenvedő, és az ország területén elkövetett szörnyűségekért semmilyen mértékben nem felelős Magyarországról ugyancsak Schmidt és egyben a NER emlékezetpolitikai, legitimációs alapvetése.

Hibát, ugye, csak az nem követ el, aki nem dolgozik – Schmidt Mária azonban a kelleténél többször hozta kényelmetlen helyzetbe a gazdát. Az ’56-os emlékévet nevetségessé tette a Desmond Child-affér és a Dózsa László-féle komédia; az Orbán-rezsim V4-elnökségébe belepiszkított a minden normális kultúrállamban persona non gratának tekintett szélsőjobbos szélhámos, Milo Yiannopoulos sztárvendégsége. A schmidti „történelemszemlélet” a Sorsok Háza és a megszállási emlékmű esetében is magyarázkodásra késztette Orbánt a számára nagyon fontos németországi és izraeli partnerei előtt. Mi több, Schmidt a gazda megváltozott viselkedéséből azt a következtetést se szűrte le időben, hogy Németország, s különösen a német autógyártás ekézése jelenleg nem aktuális – ehhez képest a tavalyi bálványosi előadásában a szokásos agresszivitásával esett neki a német politikai és gazdasági élet irányítóinak.

NER-nézőpontból Schmidt múltja ezek nélkül sem makulátlan: amikor Orbán 2006-ban másodjára bukott el a választásokon a baloldali-liberális szövetséggel szemben, az Orbán nélküli továbblépés lehetőségeit kereső fideszes holdudvar összejöveteleinek Schmidt „szalonja” biztosított fórumot. Schmidt állást is foglalt akkor egy Népszabadság-beli cikkel, amelyben biztosított mindenkit, hogy Jones gazda többé nem tér vissza – márpedig Orbán az ilyesfajta „árulásokat” soha nem felejti el. (Az Orwell Állatfarmjából vett párhuzammal Orbán Fideszen belüli térvesztésére utalt – ennyit Schmidt Mária politikai elemzőkészségéről.) Ugyanakkor Schmidt elhunyt férje ingatlanbefektetői tevékenységének köszönhetően tekintélyes vagyonnal is rendelkezik; akkorával, amelynek a nagysága bőven eléri a fideszes ingerküszöböt, és amelynek az ein­standolására ezért bármikor engedélyt kaphat valamelyik megbízható káder.

A múlt héten történteket az érintettek egyszerű munkahelyi konfliktusként írják le, ami Schmidt Mária legendás természetét ismerve kézenfekvő magyarázatnak is tűnik. A NER működését ismerve viszont a legkevésbé hihetőnek.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.