A szerk.

Jones, mi?

A szerk.

Schmidt Mária többszörös intézményvezető, a kurzus emlékezetpolitikai felelőse a múlt kedden drámai közleményben adta hírül, hogy a XXI. Század Intézet igazgatója és – egyetlen dolgozó kivételével – valamennyi munkatársa „váratlanul és puccsszerűen” beadta a felmondását.

Az érdeklődő közönség azonnal e munkahelyi affér politikai indítékait kezdte keresni. Aligha véletlenül: egyrészt a NER szubkultúrájában elképzelhetetlen, hogy hasonló horderejű események a gazda tudta nélkül történjenek, másrészt a rendszer korábbi pillére és egyik alapító atyja elleni 2015-ös orbánista támadás nyitánya is egy munkahelyi felmondássorozat volt (a Magyar Nemzetnél és a Hír Tv-nél). És abból aztán leszámolás lett a javából!

Noha Schmidt Mária NER-beli súlya nem vetekszik Simicska Lajos hajdani jelentőségével, fontos szereplője a rezsimnek, hiszen abban az emlékezetpolitikai ámokfutásban – a magyar történelem átírására tett hagymázas kísérletben –, amely 2010 óta a magyar állam hivatalos ideológiájának tekinthető, ő az egyik főalak. Vegyük sorra röviden a stallumait: alapítványi és intézményi főnökösködésén túl Orbán Viktor tavaly februárban nevezte ki visszamenőleges hatállyal az első világháborús megemlékezéssorozatot lezáró centenáriumi emlékév kormánybiztosának. Közalapítványa alá tartozik a Terror Háza, a XX. Század Intézet, a XXI. Század Intézet (mindhárom igazgatója Schmidt), a Kommunizmuskutató Intézet, a Gerő András-féle Habsburg Intézet, a Kertész Imre Intézet. (Ebbe a hálózatba csak 2016-ban több mint 11 milliárd forint közpénz áramlott.) Schmidt alapítványa intézte a magyar V4-elnökség „szellemi arculatát” (plusz 2 milliárd forint). Ők készítették a Várkert Bazár 2015-ben nyílt első világháborús kiállítását, ahogy a Schmidt alatt a semmibe vesző Sorsok Háza-projekt is fölemésztett majd’ 10 milliárdot. És meg ne feledkezzünk az éjszaka leple alatt felállított német megszállási emlékműről, amelynek az „üzenete” a nagyhatalmak szorításában szenvedő, és az ország területén elkövetett szörnyűségekért semmilyen mértékben nem felelős Magyarországról ugyancsak Schmidt és egyben a NER emlékezetpolitikai, legitimációs alapvetése.

Hibát, ugye, csak az nem követ el, aki nem dolgozik – Schmidt Mária azonban a kelleténél többször hozta kényelmetlen helyzetbe a gazdát. Az ’56-os emlékévet nevetségessé tette a Desmond Child-affér és a Dózsa László-féle komédia; az Orbán-rezsim V4-elnökségébe belepiszkított a minden normális kultúrállamban persona non gratának tekintett szélsőjobbos szélhámos, Milo Yiannopoulos sztárvendégsége. A schmidti „történelemszemlélet” a Sorsok Háza és a megszállási emlékmű esetében is magyarázkodásra késztette Orbánt a számára nagyon fontos németországi és izraeli partnerei előtt. Mi több, Schmidt a gazda megváltozott viselkedéséből azt a következtetést se szűrte le időben, hogy Németország, s különösen a német autógyártás ekézése jelenleg nem aktuális – ehhez képest a tavalyi bálványosi előadásában a szokásos agresszivitásával esett neki a német politikai és gazdasági élet irányítóinak.

NER-nézőpontból Schmidt múltja ezek nélkül sem makulátlan: amikor Orbán 2006-ban másodjára bukott el a választásokon a baloldali-liberális szövetséggel szemben, az Orbán nélküli továbblépés lehetőségeit kereső fideszes holdudvar összejöveteleinek Schmidt „szalonja” biztosított fórumot. Schmidt állást is foglalt akkor egy Népszabadság-beli cikkel, amelyben biztosított mindenkit, hogy Jones gazda többé nem tér vissza – márpedig Orbán az ilyesfajta „árulásokat” soha nem felejti el. (Az Orwell Állatfarmjából vett párhuzammal Orbán Fideszen belüli térvesztésére utalt – ennyit Schmidt Mária politikai elemzőkészségéről.) Ugyanakkor Schmidt elhunyt férje ingatlanbefektetői tevékenységének köszönhetően tekintélyes vagyonnal is rendelkezik; akkorával, amelynek a nagysága bőven eléri a fideszes ingerküszöböt, és amelynek az ein­standolására ezért bármikor engedélyt kaphat valamelyik megbízható káder.

A múlt héten történteket az érintettek egyszerű munkahelyi konfliktusként írják le, ami Schmidt Mária legendás természetét ismerve kézenfekvő magyarázatnak is tűnik. A NER működését ismerve viszont a legkevésbé hihetőnek.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.