A szerk.

Keresztkérdés

A szerk.

Oh, ez egyhetes történet már, kit érdekel, túl vagyunk rajta, nem haltunk bele. Különben is, valami kiskereszt, a legkisebb, a Magyar Érdemrend Lovagkeresztje, polgári tagozat, nemcsak augusztus huszadikán, de minden állami és nemzeti ünnepen húszasával-harmincasával hajigálják a csókosok után, tán még apanázs sem jár vele.

Ja, túl vagyunk Takaró Mihály kitüntetésén, mégis élünk, maradtunk, akik voltunk, akiknek Kertész nagy valagrendje se tetszik, Takaró egészen kicsinyke keresztecskéje sem. Hogy ki az öreg ördög ez a Takaró Mihály, azt az elmúlt héten elég alaposan körbejárta a magyar sajtó, és mi is megtettük már többször. Tanárember, a mai magyar szélsőjobb irodalomtörténésze, Wass, Nyirő vagy éppenséggel Tormay futtatója, aki sűrű nyilvános megszólalásai alkalmával ritkán mulaszt el zsidózni egy-egy egészségeset; véleménye a Nyugatról, Adyról éppúgy közismert, mint Spiróról vagy Petriről odavetett megjegyzései.

Akkor miért kapott most a magyar államtól, Orbán Viktor kormányától kitüntetést?

Takaró húsz-harminc éve gyűri az ipart, veri hírét mondjuk a népi írók radikális jobbszárnyának, hogy azok aztán milyen nagyszerű költők voltak. Húsz-harminc év nagy idő, fel kell tennünk a kérdést, hogy ez alatt mennyivel került beljebb a magyar irodalmi kánonba, mennyire fészkelte beljebb magát a honi köztudatba, abba a magasságos kulturális örökségbe például Sinka István, Nyirő József vagy épp Erdélyi József. Körülbelül semennyivel, még csak népszerűbbek sem lettek, ott ragadtak – árulván tovább egy gyékényen petrezselymet Sértő Kálmánnal – a kuruc.info irodalmi rovatában, ha van annak ilyenje. A világ Takaró húsz-harminc munkával töltött esztendeje alatt úgy változott, hogy az irodalomnak csak legjava marad meg a köztudatban, ezek nem. A kutya nem ismeri őket, kicsiny kiadók legfeljebb olvasói szekták számára nyomják őket, talán csak Wass Albert életművéből sikerült – rendületlenül hathatós állami forszírozással – valami üzleti sikert fabrikálni, de bajba kerülne így is hamar, aki megpróbálná kikérdezni… ah, a nemzettől Wass főbb műveit.

Nevezettek kaserolásáért tehát se innen nézve, se onnan nézve nem jár kitüntetés Takarónak. Nem is ezért kapta. De nem is csak merő pornográfiából (haha, adtunk a Kertésznek, adjunk már a Takarónak is, höhö, mit szólnak majd a zsi… a balliberális értelmiségiek). Persze, ez is bejátszott egy kellemes percig, de Takaró kitüntetésének fő oka a napi szintű kísérletezés, a lankadatlan szondahasználat. Ez a kiskereszt (jó, akkor lovagi) éppenséggel a felütésben említett: „eltelt egy hét, kit érdekel már” tempóról szól, s mint ilyen helyreütni hivatott Szaniszló Ferenc plecsnijét, Szentmihályi Szabó Péter kinevezését.

Szerencsétlen Szaniszlótól még vissza kellett kuncsorogniuk a Táncsics-díját, s magyarázkodni kellett Balog miniszternek, aki nem átallotta azt mondani, hogy tévedésből tüntette ki a hülyéjét. Szentmihályi Szabó kérés nélkül is lemondott. Most eltelt egy hét, élünk, úgy-ahogy mennek is a dolgaink. Balog immár nem kényszerül magyarázkodásra, Takarónak meg esze ágában sincs visszaadni a kitüntetést. Az eztán jövők sem fogják már visszaadni. Megint beljebb vagyunk egy lépéssel, szabad a pálya, lehet zsidózni plecsniért.

Kis kereszt ez a Takarónak, de jó nagy az országnak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.