A szerk.

Szemetek a pénzen!

A szerk.

Hétfőn tartotta meg Orbán Viktor a külföldre akkreditált magyar nagyköveteknek a szokásos éves miniszterelnöki eligazítást. Orbán a hagymázasra sikeredett tusnádfürdői fölszólamlásához képest – amelyben ideológiai tanácsadója, Tellér Gyula zavaros tantételeit adta elő a liberális demokrácia meghaladásáról – kifejezetten összeszedett beszéddel rukkolt elő.

A begyakoroltnak tetsző nagyköveti alákérdezések is flottul mentek, és e kérdésekre a kormányfő a rá jellemző szellemes, egyszersmind logikus okfejtéssel válaszolt mindahányszor. A műsor mindenekelőtt a nagy számban megjelent tudósítónak – közöttük a számos külföldi újságírónak – szólt, akik persze nem kérdezhettek, viszont háborítatlanul jegyzetelhettek.

A fejtágítón a pragmatikus Orbánt láthattuk, aki a gazdaságvezérelte világban való helytálláshoz látta el tanáccsal a magyar államot külföldön képviselő főhivatalnokokat. Manapság az ideológiai alapú (kül)politizálással semmire nem megyünk, azt különben is a „félnótás országoknak találták ki az okos országok”, csakis a nemzeti érdekek mindenekfölöttisége hozhat sikert – mondta. Lám, például az Egyesült Államok is Kínával finanszíroztatja az államadósságát, úgyhogy ne vegyük komolyan, amikor Nyugaton a magyar kormány orosz orientációján kiakadnak. Nem kell szégyenkezni, a kritikát ugyan udvariasságból hallgassuk meg, de a magyar reakció semmiképpen se védekező, inkább magyarázó, fölvilágosító-nevelő jellegű legyen. Főleg, hogy van mire büszkének lenni: a külföld számára először  szokatlannak tűnő, de mind elismertebb magyar intézkedéseknek köszönhetően beindul (majd) a gazdasági növekedés, a hazai demokrácia állapota pedig egyenesen „makulátlan”, mivel Magyarországot széltében-hosszában átvilágították az unió megfelelő szervei, és az állam demokratikus berendezkedését rendben lévőnek találták. Természetesen a túl nagy arc sem szerencsés, hiszen akkora Magyarország súlya, amekkorának a partnerek azt értékelik – figyelmeztetett a kormányfő, és éppen csak azt nem mondta, hogy merjünk végre kicsik lenni.

Nos, nem a „makulátlan” hazai demokráciára utalás volt az egyetlen, amelyen megbukott ez a szépen koreografált tündérmese. Az unió éppen hogy nem ütött rá semmiféle pecsétet az orbáni hatalmi berendezkedésre – mondjuk a bármikor beélesíthető sajtótörvényre vagy az egyirányúsított választásokra –, de nem is e cinikus kitétel volt az Orbán-beszéd lényege. Hanem az az önigazoló ária, amit a magyar gazdaság növekedéséről és remek kilátásairól elővezetett. Ám a miniszterelnök egyvalamiben brutálisan őszinte volt: a nagykövetek legfőbb feladata ugyanis az „akár vállalati szintű” kapcsolattartás lesz. Ez nyilvánvaló utasítás volt a minél több befektető becserkészésére és Magyarországra csábítására. Ez a szent cél ír felül mindent, azokat az értékeket is, amiket nemcsak a rendszerváltás, de a 2000-es évek ellenzéki Fidesze is hangosan képviselt (mondjuk Kínával vagy Oroszországgal szemben). Az Orbán-rendszert a gazdaság teljesítőképességét sokszorosan meghaladó célzott jóléti juttatások (rezsicsökkentés, családi kedvezmény, a klientúra lojalitásának biztosítása állami megrendelések, hivatali pozíciók révén, aminek a következménye az egyre többe kerülő állam stb.) tartják életben. Jól működő piacgazdaság (és ebből következően komoly költségvetési bevételek) híján az állam e politikai stabilitás fedezetét csak külföldi kölcsönökkel vagy az ún. szektoriális különadókkal képes előteremteni. A lehetőségek azonban végesek. Lehet munkaalapú társadalomról, nemzeti érdekről meg sok minden másról papolni, de Orbán hétfői előadása sokkal inkább emlékeztetett a rendszer finanszírozhatatlanságával szembesülő hetvenes-nyolcvanas évekbeli kádárista apparatcsik kétségbe­esésére, mint az országot biztos kézzel vezető, a jövő kontúrjait kristálytisztán látó politikusra.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.