A szerk.

Szemetek a pénzen!

A szerk.

Hétfőn tartotta meg Orbán Viktor a külföldre akkreditált magyar nagyköveteknek a szokásos éves miniszterelnöki eligazítást. Orbán a hagymázasra sikeredett tusnádfürdői fölszólamlásához képest – amelyben ideológiai tanácsadója, Tellér Gyula zavaros tantételeit adta elő a liberális demokrácia meghaladásáról – kifejezetten összeszedett beszéddel rukkolt elő.

A begyakoroltnak tetsző nagyköveti alákérdezések is flottul mentek, és e kérdésekre a kormányfő a rá jellemző szellemes, egyszersmind logikus okfejtéssel válaszolt mindahányszor. A műsor mindenekelőtt a nagy számban megjelent tudósítónak – közöttük a számos külföldi újságírónak – szólt, akik persze nem kérdezhettek, viszont háborítatlanul jegyzetelhettek.

A fejtágítón a pragmatikus Orbánt láthattuk, aki a gazdaságvezérelte világban való helytálláshoz látta el tanáccsal a magyar államot külföldön képviselő főhivatalnokokat. Manapság az ideológiai alapú (kül)politizálással semmire nem megyünk, azt különben is a „félnótás országoknak találták ki az okos országok”, csakis a nemzeti érdekek mindenekfölöttisége hozhat sikert – mondta. Lám, például az Egyesült Államok is Kínával finanszíroztatja az államadósságát, úgyhogy ne vegyük komolyan, amikor Nyugaton a magyar kormány orosz orientációján kiakadnak. Nem kell szégyenkezni, a kritikát ugyan udvariasságból hallgassuk meg, de a magyar reakció semmiképpen se védekező, inkább magyarázó, fölvilágosító-nevelő jellegű legyen. Főleg, hogy van mire büszkének lenni: a külföld számára először  szokatlannak tűnő, de mind elismertebb magyar intézkedéseknek köszönhetően beindul (majd) a gazdasági növekedés, a hazai demokrácia állapota pedig egyenesen „makulátlan”, mivel Magyarországot széltében-hosszában átvilágították az unió megfelelő szervei, és az állam demokratikus berendezkedését rendben lévőnek találták. Természetesen a túl nagy arc sem szerencsés, hiszen akkora Magyarország súlya, amekkorának a partnerek azt értékelik – figyelmeztetett a kormányfő, és éppen csak azt nem mondta, hogy merjünk végre kicsik lenni.

Nos, nem a „makulátlan” hazai demokráciára utalás volt az egyetlen, amelyen megbukott ez a szépen koreografált tündérmese. Az unió éppen hogy nem ütött rá semmiféle pecsétet az orbáni hatalmi berendezkedésre – mondjuk a bármikor beélesíthető sajtótörvényre vagy az egyirányúsított választásokra –, de nem is e cinikus kitétel volt az Orbán-beszéd lényege. Hanem az az önigazoló ária, amit a magyar gazdaság növekedéséről és remek kilátásairól elővezetett. Ám a miniszterelnök egyvalamiben brutálisan őszinte volt: a nagykövetek legfőbb feladata ugyanis az „akár vállalati szintű” kapcsolattartás lesz. Ez nyilvánvaló utasítás volt a minél több befektető becserkészésére és Magyarországra csábítására. Ez a szent cél ír felül mindent, azokat az értékeket is, amiket nemcsak a rendszerváltás, de a 2000-es évek ellenzéki Fidesze is hangosan képviselt (mondjuk Kínával vagy Oroszországgal szemben). Az Orbán-rendszert a gazdaság teljesítőképességét sokszorosan meghaladó célzott jóléti juttatások (rezsicsökkentés, családi kedvezmény, a klientúra lojalitásának biztosítása állami megrendelések, hivatali pozíciók révén, aminek a következménye az egyre többe kerülő állam stb.) tartják életben. Jól működő piacgazdaság (és ebből következően komoly költségvetési bevételek) híján az állam e politikai stabilitás fedezetét csak külföldi kölcsönökkel vagy az ún. szektoriális különadókkal képes előteremteni. A lehetőségek azonban végesek. Lehet munkaalapú társadalomról, nemzeti érdekről meg sok minden másról papolni, de Orbán hétfői előadása sokkal inkább emlékeztetett a rendszer finanszírozhatatlanságával szembesülő hetvenes-nyolcvanas évekbeli kádárista apparatcsik kétségbe­esésére, mint az országot biztos kézzel vezető, a jövő kontúrjait kristálytisztán látó politikusra.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.