A szerk.

Két nap alatt

A szerk.

A lapzártánkkor az Országgyűlésben megszavazott korlátozó intézkedések egyike a közoktatást is érinti: a hagyományos, négyosztá­lyos középiskolákban és az ún. szerkezetváltó, azaz hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban 8. osztály fölött digitális oktatásra kell áttérni.

Elsőre mindez indokoltnak tűnhet: a nagyobbakra jellemző élénk szociális élet komoly rizikófaktor pandémia idején, továbbá az ő otthon maradásuk nem igényli a szülői jelenlétet. (És meglehet, e döntésre fordított úton jutott a miniszterelnök. A választást akkor nyerem meg, ha nem szakad be a gazdaság; a gazdaság akkor nem szakad be, ha nem áll le az ország, azaz a magyar emberek dolgoznak. Ha viszont a kicsi gyerekekre kell otthon vigyázni, mert a tavaszhoz hasonlóan bezárunk minden oktatási és nevelési intézményt, akkor sokan nem fognak dolgozni. Úgyhogy csak a középiskolákat zárjuk be, és minden meg lesz oldva.)

Másodjára viszont pontosan ugyanazt láthatjuk, amit nap mint nap megtapasztalunk a magára hagyott és az összeomlás szélén egyensúlyozó egészségügyben. Az átgondolatlanságot, a pillanat vezérelte kapkodást, a káoszt. Március 16-tól a magyar iskolarendszert a kormányzat egyik pillanatról a másikra állította át „tantermen kívüli tanítási rendre”, az erre felkészületlen iskolarendszer működtetőit és a laikus közönséget azzal etetve, hogy a digitális oktatás fejlesztése a következő (vagyis a most szeptemberben kezdődött) tanévtől amúgy is a finisébe ért volna. Ez hazugság volt: a mindenre alkalmatlan káderek temetőjévé züllesztett oktatásirányítás illetékesei (például Czunyiné Bertalan Judit) felügyelete alatt hiába költöttek tízmilliárdos nagyságrendben erre, a közoktatási intézmények java nemhogy márciusban, de szeptemberben sem állt készen a digitális oktatásra. A március óta eltelt fél év alatt pedig jószerivel semmi nem történt ennek érdekében – ahogyan az egészségügyet sem erősítette meg a kormányzat a pandémia újabb hulláma előtt.

Az átgondolatlanságot a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok példája mutatja a leghívebben. Az Oktatási Hivatal adatai szerint a gimnáziumokban tanuló diákok 27 százaléka ilyen típusú középiskolában tanul. Az ezekben az intézményekben tanító pedagógusok döntő többsége 5–8. és 9–12. osztályokban is tanít. Az tehát nem fog menni, hogy valaki első órában irodalmat tanít ötödikeseknek tanteremben, utána nyelvtant a tizedikeseknek online, majd újra jön egy kisgimnazista osztály. Az iskolák döntő többsége ugyanis technikailag alkalmatlan arra, hogy a tanári kar helyben abszolválja az online oktatást is; vagy a géppark, vagy a megfelelő internetes sávszélesség, vagy mindkettő hiányzik ehhez. A másik lehetőség, hogy ti. a tanárok az otthonuk és a munkahelyük között pendliznek aszerint, hogy éppen hatodikos vagy tizenkettedikes órájuk lesz-e, nyilvánvalóan képtelenség. Ugyanaz történt, mint március 13-án este: Orbán tett egy látványos bejelentést, és azzal a lendülettel át is tolta a felelősséget a pedagógustársadalomra. Oldjátok meg a helyzetet, van rá két napotok.

Az iskolák meg fogják oldani. Ahogyan tavasszal is megoldották komolyan vehető központi segítség nélkül és annak ellenére, hogy mindeközben az egyes intézményeknek Orbán beteg, gonosz vesszőparipája, a végletes központosítás miatt jóformán semmi mozgásterük sincs. Néhány napja történt: egy fővárosi középiskolában az illetékesek csak azt követően engedték az intézmény bezárását, hogy majd’ két tucat pedagógus igazoltan fertőzött lett; addig nem tehette meg ezt az iskola annak ellenére sem, hogy két hete az egyik igazgatóhelyettes belehalt a koronavírusba.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”