A szerk.

Lefokozom őket!

A szerk.

Egy múlt heti törvényjavaslat a kulturális dolgozók (például a könyvtárosok, levéltárosok, múzeumi alkalmazottak – nagyjából 20 ezer ember) közalkalmazotti státusát munkaviszonnyá alakítaná november 1-jétől. A NER megszokott eljárásrendje szerint az ágazati szakszervezetnek az ünnepi hétvégét biztosították a 28 oldalas törvénymódosítás-tervezet véleményezésére – a felháborodásuk teljességgel jogos, ahogyan az a követelésük is, hogy ez a módosító javaslat csak a járvány lecsengését követő alapos társadalmi vita után kerülhessen az Országgyűlés elé.

Ha elfogadják, a törvénymódosítás tovább ront a kulturális dolgozók amúgy sem vidám helyzetén. A fájdalomdíjként belengetett 6 százalékos béremelés (ami az érintettek jelentékeny részén a nem túl acélos alapbér miatt nem sokat segít) nem kompenzálja azt a viszonylagos munkahelyi védettséget, amit a közalkalmazotti státus biztosít – és amit a munka törvénykönyve (amelynek a hatálya alá kerülnének a jelenlegi közalkalmazottak is), hát, igen nagyvonalúan kezel. Továbbá a közalkalmazotti törvény szolid, ám kalkulálható anyagi előmenetelt garantál, és nyilván vannak szép számmal olyanok, akik a szakma szeretete mellett épp e kiszámíthatóság miatt választottak állami munkahelyet; akiknek e biztonságérzet fontosabb volt, mint az esetleg nagyobb fizetéssel kecsegtető, de nagyobb kockázattal is járó magánszféra.

A módosítás szerint persze a november 1-jétől érvényes új munkaszerződéssel egyetlen jelenlegi közalkalmazott sem járhat rosszabbul, sőt, a szerencsésebbek a jubileumi pénztől sem esnek el, hiszen az arra való jogosultságot, ha jól értjük, még 5 évig elismernék. Aki tehát mondjuk 37 éve dolgozik a közért, megkapná a 40 éves szolgálatáért járó, 5 havi illetményének megfelelő összeget. Továbbá eddigi munkahelyi érdekvédő szervezeteik is megmaradhatnak, természetesen más néven (üzemi tanács) és más státusban (hiszen már nem a közalkalmazotti törvény, hanem az Mt. alapján működnének).

Mindent egybevetve nem egészen világos, mi végre e sietség. Tegyük föl, hogy azért, mert a kormány az állami alkalmazottak bérének jelentős átrendezésére készül, például többet adna az ugyancsak közalkalmazott orvosainak. Csakhogy a könyvtárosok, muzeológusok stb. továbbra is állami (vagy önkormányzati) fenntartású intézmények alkalmazottai lennének, tehát illetményüket változatlanul a központi költségvetés állja – vagyis e lépéssel biztosan nem spórolnak sokat. Akkor azért kell átsorolni őket, mert így még kiszolgáltatottabbak lesznek az államnak? (Hiszen a korábbi törvényi védettség megszűnne.) És kétszer is meggondolnák, bírálják-e mondjuk a kulturális intézmények átgondolatlan átszervezését, a NER emlékezetpolitikájának tarthatatlanságát, vagy levéltári, könyvtári, múzeumi gyűjtemények – a nemzet emlékezetének – átjátszását illetéktelen kezekbe? Lehet, hogy ez a megfontolás is közrejátszott a módosításban, ugyanakkor Orbánnak az állam fölötti kontrollja már most is oly nagy, és ettől nem függetlenül a közszolgák kiállása a példaként sorolt ügyekben (is) oly ritka volt, hogy csak ezek miatt nem lenne szükség ilyen horderejű változtatásra.

Úgy tűnik, ebből a módosításból ugyanúgy az esetlegesség, a kaotikus összevisszaság köszön vissza, mint a legtöbb hasonló módon hozott NER-jogszabályból. Mint a gránitszilárdságú Alaptörvényből, amelyet elfogadása óta ki tudja, hányszor módosítottak már. Valami megképződött Orbán agyában – talán az, hogy az ő munkaalapú társadalmában egyetlen munkahelynek sem jár semmiféle védettség, elvégre közmunkára bárki elmehet, ezért a közalkalmazotti státus mint olyan, megszüntetendő –, alattvalói pedig ehhez próbáltak valamiféle jogi környezetet fabrikálni. A végeredmény alapján egyre nehezebb feladat fogalmi keretek közé szorítani a zabolátlan főnöki gondolatkísérleteket.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."