A szerk.

Máma itt, holnap ott

A szerk.

Pár évvel ezelőtt még a Visegrádi 4-ek volt a szilárd pont az univerzumban, ahonnan ki akarta billenteni a helyéből a világ-, vagy legalábbis az európai politika univerzumát. Ám ez még a V4-ek fénykorában sem jött össze, egyrészt mert a V4-eknek sosem volt fénykoruk, másrészt már a tervet sem értette senki, harmadrészt meg a legutolsó verziójából Szlovákia és Csehország idejekorán kicsekkolt.

A kelet-európai uniós tagállamok valamiféle – alapvetően a nyugatiakkal szembeni – falanxát ezek után a lengyel–magyar álompáros titkos terve lett volna hivatva megteremteni: a lengyel kormány a baltiakat hozta volna a közösbe, Magyarország meg a Balkánt. Aztán úgy 2021 táján Orbán Viktor – miután kitessékelték az Európai Néppártból – magára vállalta a nem (csak) kelet-európai szélsőjobboldal egységes csatasorba szervezésének áldozatos munkáját is. A terv már akkor az volt, hogy ennek az Európai Konzervatívok és Reformerek (ECR) meg az Identitás és Demokrácia (ID), az Európai Parlament (EP) két széljobbos pártcsaládjának valamiféle összeolvadása adjon keretet. Ennek a jegyében zajlott például 2021 decemberében a méltán elfeledett Varsói Csúcs (The Warsaw Summit) is. De sajnos itt is közbejött pár dolog, először is az, hogy a magyar hívó szóra kevesen reagáltak őszinte lelkesedéssel (még az akkor a PiS vezette lengyel kormány sem), akik meg igen, azok hasznavehetetlen idióták voltak, és/vagy szimpla neonácik. Aztán kisvártatva jött az orosz agresszió Ukrajna ellen, ami tönkrevágta az Orbán–Kaczyński-tandem harmóniáját, és még Kaczyński számára is kínossá tette az együtt mutatkozást; aztán pedig ez a probléma is megoldotta magát, amikor Tusk tavaly októberben elküldte Kaczyńskit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.