Mars!

A szerk.

Megalakul a Magyar Gárda, vegyük elő történelemkönyveinket. Kik ezek, és mit akarnak?

Megalakul a Magyar Gárda, vegyük elő történelemkönyveinket. Kik ezek, és mit akarnak?

Fekete ruhás látványnácik nem először fenyegetőznek, az elmúlt 17 évben Szabó Alberttől kezdve a Vér és Becsületen keresztül Bácsfi Diánáig bezárólag láttunk már belőlük párat. Ez a mostani kísérlet annyiban bizonyosan különbözik ezektől, hogy a közhatalomból önkormányzati képviselői révén - ha minimálisan is, de - részesülő, parlamenten kívüli párt áll a kezdeményezés mögött, mely szervezettebbnek, üzemszerűbbnek tűnik a fentieknél. E párt, a Jobbik programja explicite nem alkotmányellenes - persze ez leginkább ízlés kérdése, elvégre nem kétséges, hogy nyilvános célkitűzéseik megvalósítása lényegi pontokon kívánná meg jelen alaptörvényünk módosítását, de evvel más - adott esetben parlamenti - pártok is bírnak így lenni. Hogy a Gárda mit óhajt a jövőben tenni, arra nézvést létrehívójának, Vona Gábornak a szavai kevéssé igazítanak el, legutóbb még graffitik lesikálása is szóba került, ami mégis inkább a vállalkozás röhejességét erősíti. Kevésbé röhejes az önvédelem, illetve honvédelem szavak sűrű emlegetése, különösen ama tény fényében, hogy a románokra, a szlovákokra vagy a nátókra aligha fognak rámenni: a nemzet per pillanat csak a kéznél lévő ellenségeitől, a romáktól, aztán a melegektől, majd a komcsi/liberális mocsadékoktól szorul (ön)védelemre. És egyáltalán nem röhejes, inkább baljós az e körökhöz köthető szélsőjobb eddigi utcai aktivitása: a cigányellenes megmozdulások, a júliusi buziverés, a tévészékház ostroma, a nemzetellenes közszereplők listázása és telefonos zaklatása, usw. Mindenesetre az egyesület bejegyzésének hatósági akadályoztatása bajosan képzelhető el, a neonácik rendőri, ügyészségi, bírói ellehetetlenítése még a Német Szövetségi Köztársaságban sem sikerült százszázalékosan, pedig ott szigorú törvények állják útját a fasizmus újjáéledésének.

Vajon mekkora jelentősége lehet mindennek?

Az, hogy a Jobbik az egész magyar parlamentarizmust kívánná felszámolni, programjukból betű szerint nem olvasható ki. Ám a párt politikai célkitűzéseit meg a hozzá közel álló nyilvánosság (honlapok, fórumok, társszervezetek stb.) retorikáját erőteljes nacionalizmus és etatizmus, az etnicizáló világmagyarázat, illetve a "romlott", "erkölcstelen", a "nemzetet megosztó", valamint "kiárusító" parlamentarizmus gyűlölete jellemzi. Ezekhez jön most, ez utóbbi mintegy folyományaképpen, a paramilitarizmus, mellyel úgyszólván teljessé lett a kép. A két háború közti európai fasiszta pártok majd' mindegyike ezekből az ideológiai és gyakorlati elemekből építkezett. Ha bármit fent említett könyveinkből kiolvashatunk, akkor azt: nini, most, hogy a Jobbik szert tesz egy milíciára, lett egy kiköpött fasiszta pártunk.

Hogy a Jobbik a legutóbbi országgyűlési választáson (a hozzájuk képest fogatlan MIÉP-pel közös) listán alig ért el 2 százalékot, természetesen megnyugtató: ám helytelen lenne azt gondolni, hogy ez így is fog maradni, mindenképpen és szükségszerűen, anélkül, hogy a demokrácia hívei akár csak a kisujjukat is mozdítanák, vagy tudomást vennének a virtigli fasiszta opció létéről a politikai piacon. A Jobbik ideológiai családjához tartozó, abban afféle pater familiasnak tekinthető Nemzetiszocialista Német Munkáspárt megalakulása után hosszú másfél évtizedig a fasorban sem volt; néhány tartományi parlamentben időnként összeszedtek pár képviselőt. Ehhez képest 1930-ban a NSDAP 30 százalék fölött járt; az olasz fasiszták is pár jelentéktelen szervezetecskéből szívták fel magukat puccsképes erővé; derék nyilasaink is évekig megvetett, sőt üldözött eszementnek számítottak, mígnem az 1939-es választáson ki nem derült, hogy az ország bő harmada őket akarja.

Sehol nincs tehát az megírva, hogy egy X időpontban alig látható fasiszta pártocska X+N időpontban ne juthatna hatalomra - félig-meddig parlamenti úton. A két háború közt ehhez a német és az olasz demokratikus köztársaság önvédelmi képességének végzetes meggyengülése kellett: a konzervatív jobboldal autoritárius hajlandósága, ostobasága és cinizmusa, a baloldal megosztottsága, az intézményrendszer, a hivatalnoki kar, a katonaság és a rendőrség csöndes átitatódása a radikális nacionalizmussal. De leginkább a demokráciába vetett hit megrendülése; a parlamentarizmus, a (többpárti) Parteistaat általános megvetése. A válság képzete, meg a nemzeti és az erkölcsi "megújulás" képzete - melyek propagálásában, e jól, sőt forradalmian hangzó hazugságok terjesztésében épp a fasiszták jártak élen.

De a demokratikus rend felbomlásának elsőképpen, már az első világháború végétől mutatkozó jele a weimari köztársaságban és Olaszországban épp a náci/fasiszta paramilitáris erőszak állandósulása volt. A veteránszervezetek, a Stahlhelm, az SA, 1922-es hatalomátvételük előtt az olasz fasiszták rendes munkamódszerként a megfélemlítést és az erőszakot alkalmazták; ezres nagyságrendben gyilkolták politikai ellenfeleiket az utcákon és a választási gyűléseken (a kommunista pártok e tekintetben a nyomukba sem értek - a bolsevik fenyegetés pusztán ürügy volt mind a két országban). Tették mindezt lényegében büntetlenül - az igazságszolgáltatás asszisztálása, a baloldal tehetetlensége és a félautoritárius konzervatív jobboldal jóváhagyása mellett.

A Magyar Gárdától, bár célja a fenyegetés, önmagában nincs okunk tartani. Akkor lesz, ha akár csak egy is melléjük áll az állam intézményei vagy a fősodor pártjai közül - akár nyíltan, akár hallgatólagosan; akár tettben, akár gondolatban. Ezt kell ebben az országban a demokratáknak megakadályozniuk mindenáron.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.