A szerk.

Megint a gyávaság

A szerk.

„Ez döbbenetes. Kiállt a város, kiállt a saját színháza, kiálltak a Nemzet Színészei, kiállt az egész szakma, mert egyszerűen imádják” – mondta Törőcsik Mari. „Olyan indulatok kavarognak bennem, hogy az egyszerűen nem tűrné a nyomdafestéket. Csak a káromkodás jönne ki belőlem a dolog lehetetlensége miatt. Nem tudom, érdemes-e itt bármi jót csinálni” – mondta Molnár Piroska. A két nagy színésznő az Indexnek nyilatkozott, miután a szombathelyi közgyűlés annak ellenére sem választotta meg Jordán Tamást a Weöres Sándor Színház élére, hogy végül egyedül maradt a pályázatban.

Azt a Jordán Tamást, aki megálmodta, létrehozta, valamint tíz éve sikeresen vezeti a szombathelyi színházat, 2011 óta az ő kezdeményezésére, politikai konszenzussal felhúzott új épületben, az általa összerakott társulat élén. Ha ebbe a kivételes konstellációba beillesztjük a szakmai elismeréseket és a dekoratív nézőszámokat, akkor már tényleg rohadt nehéz az ellen érvelni, hogy Jordán folytathassa a munkát. De éppenséggel meg lehetne próbálni. Miért is ne? Jöhetett volna valaki, aki elmondja, mi a baj a szombathelyi színházzal, az igazgatással, a társulattal, a repertoárral. Aki kifejti, hogyan tudná jobbá tenni mindezt, és hogyan fejlesztené az előadások esztétikáját, a közönségszervezést, a társadalmi szerepvállalást. De a történet lényege éppen az, hogy nem volt, hogy nincs ilyen ember.

Volt ugyan másik jelentkező, a színházi életben járatlan filmrendező, Dér András azonban visszatáncolt, miután kiszivárgott a pályázata, és megjelent néhány kritikus hangvételű cikk, amely az őt támogató Vidnyánszky Attilát gyanította a pályázat mögött. A gyanút igazolta a fideszes városvezetés múlt heti ülése. A neten elérhető kétórás videófelvétel fájdalmas lenyomata a mai magyar valóságnak. Az egyik kormánypárti alpolgármester semmivel alá nem támasztott, sunyi módon kérdésként előadott vádaskodásán túl (miszerint „valakik” Dér Andrást „megzsarolhatták, megfenyegették”, hogy visszavonja a pályázatát, és Jordán erről „tudhatott”) a kormánypártok nem győzték hangsúlyozni, hogy – a polgármester szavaival – „senki nem vitatja Jordán Tamás érdemeit”. Mégsem szavazták meg a kinevezését. A gyávaság drámai sűrűségű megjelenését láthattuk: úgy dobták vissza a színházalapító pályázatát, hogy senki nem mert kiállni ellene és senki nem merte kritizálni a munkáját.

Kiállt viszont mellette több szakmai szervezet és színház, a Nemzet Színészei testületileg, az egész társulat – és ami a legfontosabb: a szombathelyi közönség. Most az következik, hogy a Fidesz hatalomba beleszédült színházi helytartóinak, Vidnyánszkynak és a bírálóbizottságban is ott ülő Eperjesnek keresniük kell valakit, aki ilyen körülmények között is hajlandó elindulni az újra kiírt pályázaton Jordán ellen. Az új jelöltnek gyorsan össze kell csapnia valami pályázati anyagot, és összeszorított fogakkal bele kell hazudnia a helyi közönség és a kollégái arcába, hogy ő nem báb és nem a politika ejtőernyőse, hanem kizárólag a szombathelyi teátrum felvirágoztatásáért régóta érzett felelősség mozgatja. Ezt mondja majd magáról a polgármester és Vidnyánszkyék is. De már senki nem fog hinni nekik.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.