A szerk.

Megröptetve

A szerk.

Az elmúlt hét nagy kormányzati sikere, hogy úgymond hazugságon kapták Demeter Márta LMP-képviselőt (akit közben pártja társelnökévé is választottak), valamint a komplett szabad sajtót. Az utóbbiból természetesen egy szó nem igaz (elegendő ehhez csak a magyarnarancs.hu vonatkozó posztjait elolvasni), Demeter Márta „hazudozásához” pedig lenne néhány megjegyzésünk.

A múlt kedden az LMP képviselője – egyben az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának az alelnöke – írásbeli kérdést intézett Benkő Tibor honvédelmi, valamint Pintér Sándor belügyminiszterhez, mivel a kecskeméti repülőbázison eszközölt iratbetekintésekor olyan információhoz jutott, hogy Orbán Viktor Flóra nevű lányát szeptember elején Ciprusról egy a Magyar Honvédség által vett géppel szállították haza. A hírt először az Ungár Péter (LMP) tulajdonolta azonnali.hu hozta, majd kisvártatva a nem fideszes online felületek is közölték. (Nota bene: többnyire óvatosan tálalva, például majd’ mindenki észrevette, hogy a Demeter-iromány Pafoszt tévesen nevezi szigetnek.) A Kormányzati Tájékoztatási Központ kisvártatva közleményt adott ki, miszerint „az azonnali.hu-n, »Miért reptették Ciprusról Budapestre a honvédség gépén Orbán Viktor lányát?« című, ma megjelent hír egy újabb fake news, hírlapi kacsa, aljas rágalom.” Közben a kormányzati propagandaoldalon (origo.hu) is megjelent egy írás, amely a Miniszterelnöki Kabinetirodára hivatkozva már azt állította, hogy a Cipruson ENSZ-küldetés keretében állomásozó magyar katonai kontingens egyik tisztje és a családja utazott a repülőgépen, és az ő kétéves kislányuknak a neve szintén O. Flóra. Ezek után beindult a kormányzati henger, a szabad sajtót „fake news”-ozták, Demetert pedig minden létező eljárással megfenyegették. A honvédelmi miniszter kioktató hangnemű írásbeli válaszával egy időben a minisztérium parlamenti államtitkára, régi kedves ismerősünk, Németh Szilárd bemutatta azokat a dokumentumokat, amelyeket szerinte Demeter Márta is látott, és amelyek alapján elkezdte – ahogyan Németh fogalmazott – „nemzetbiztonsági kockázatot jelentő ámokfutását”. Valóban, a honvedelem.hu oldalon nyilvánosságra hozott papírokból teljesen egyértelmű, hogy Flóra Orbán százados kislánya, és hogy a civil családtagok teljesen szabályosan utaztak a gépen.

Jelen fölszólamlásunknak ezek után két lezárása lehetséges. Demeter Márta valóban ezeket a papírokat látta, és akkor legjobb esetben nemcsak bántóan felületes, de bántóan felelőtlen is volt, míg a rosszabbik esetben tudatosan hazudott. Ezen kívül a saját értelmi képességéről is kiállította a bizonyítványt, mert a jelek szerint képtelen volt fölmérni, hogy egy ilyen nyilvánvaló hazugság semmi percen belül leleplezhető. A kérdés az, lehetett-e Demeter Márta ennyire nagyon hülye?

A másik válasz szerint – és ennek a tisztázását csak Demeter Márta végezheti el, de ez máig nem történt meg – a képviselő nem látta az illetékes vezérőrnagy engedélyét, amelyből félreérthetetlenül kiderül Flóra családi hovatartozása. Amit láthatott, az legfeljebb a hivatalos utaslista, amelyen csak a név (plusz útlevélszám) szerepel; és hogy ez a Flóra az a Flóra, azt mondjuk egy rendkívül megbízható forrás súgta meg neki. Demetert ez esetben csúnyán megvezették, ő pedig kellő körültekintés nélkül, önként és dalolva rohant a vékony jégre. Ez a modus operandi nem áll távol a kormányzati agitproptól: például amikor az index.hu tényfeltárni készült Rogán Antal legfőbb, és addig a háttérben ügyködő bizalmasát, a készülő írást téves információk kiszivárogtatásával igyekeztek előre hitelteleníteni. (Ez a próbálkozás végül csúful bebukott.)

Akárhogyan is, Demeter felsülésével jól járt a kormányzat, és személyesen Orbán Viktor. Egyrészt mert a Flóra-ügy eltereli a figyelmet arról a botrányról, hogy Orbán Viktor a NER kedvezményezett, közbeszerzésekkel kitömött vállalkozójának a magánrepülőjével jár focimeccset nézni. (És hát a honvédség új Airbusaival is utazik, ahogyan több kormánytag is, bár e repülőket a hadsereg állítólag nem erre a célra vette. A hivatalos magyarázat az, hogy inkább fizetnek a honvédségnek a bérlésért, mint másnak, meg hogy külföldi állami vezetők is ezt csinálják. Jó. A honvédségnek mindenesetre nem lehet nagy bolt a kormánnyal üzletelni, mert például a magyar katonák továbbra is bérelt géppel járnak Irakba.) Másrészt Demeter Márta karaktergyilkolászása is örvendetes fejlemény a Fidesznek: a képviselő túl sokat pattogott letelepedésikötvény-ügy-ben, túl sokat szaglászik Orbánék nemzetközileg körözött, sőt a magyar szervek által is nemzetbiztonsági rizikónak tekintett közel-keleti haverjai után, és az LMP-ben sem a Fidesz- és NER-kompatibilis politikusok közé tartozik.

Épp ideje volt már, hogy történjen vele valami.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.