Különvélemények a médiatörvényt miskároló Ab-határozathoz

Mentegetőző alkotmánybírák

  • narancs.hu
  • 2011. december 20.

A szerk.

"A három alkotmánybíró ügyes, a fideszes barátaik és a Legfőbb Barát irányába küldött mentegetőzése. És mindez nem jelenti azt sem, hogy ez a gondolkodás és ez a szándék egyszer ne mászhatna még vissza a Parlament ablakán"

Az AB tegnapi határozatához, amely megsemmisíti a médiatörvény bizonyos rendelkezéseit, három alkotmánybíró fűzött különvéleményt: dr. Pokol Béla, dr. Lenkovics Barnabás és dr. Balsai István.

 

Az utóbbié a kevésbé romantikus: az ex-képviselő tulajdonképpen azon hökken meg, hogy az AB, mivel az írott sajtó hatósági szabályozását alkotmányellenesnek minősítette, a médiatörvény vonatkozó részét lacafacázás nélkül elmeszelte. Nahát! Az AB az általa alkotmányellenesnek vélt törvényeket megsemmisíti! Az őszinte felháborodást tudjuk be annak, hogy dr. Balsai világ életében, képviselőként és igazságügyi miniszterként a törvényfarigcsálás szorgalmas kisiparosaként tűnt ki, és onnét nézve az alkotmánybírói munka bizonyára sokszor tűnik szőrszálhasogató pöcsfejkedésnek. Azt viszont talán még nem lenne késő megértenie, hogy az AB miért tett különbséget az (online és nyomtatott) írott sajtó és a tévés meg rádiós tartalmak között. Az írott sajtó tartalmát azért nem ellenőrizheti valamely hatóság, mert – leegyszerűsítve – az olvasás és a „mit olvasás” választás kérdése, azt bármikor abba lehet hagyni, tévét meg csak úgy automatikusan néz az ember, azt kapja a pofájába, amit adnak neki. Bizonyára akad majd egy jótét lélek, aki ezt – az európai médiajogban amúgy magától értetődő különbségtételt - elmagyarázza neki.

 

Érdekesebb ennél dr. Pokol Béla különvéleményének 2. pontja, melyhez csatlakozott az állampolgári jogok egykori biztosa, dr. Lenkovics Barnabás is. Hogy Pokol személyében a sajtó és a véleménynyilvánítás szabadságának megveszekedett ellenségét tisztelheti az, aki erre a furcsa szórakozásra, mármint dr. Pokol tiszteletére vágyik, az nem is kétséges. Az egykori kisgazdapárt egykori jogi géniusza egyszer már, az első Orbán-kormány mandátumának vége felé próbálkozott a „vélemény-helyreigazítás” intézményének törvénybe iktatásával – ezt az akkori AB visszadobta, jóllehet csak azért, mert a törvény trehány módon elmulasztott valamiféle ésszerű korlátot szabni a „vélemény-helyreigazító” közleményeknek. (Dr. Lenkovics, a kitűnő magánjogász 2001 és 2006 között az állampolgári jogok biztosa volt, ebbéli munkássága úgy maradt meg az emlékezetünkben, hogy semmi, de semmi emlékezeteset nem tartalmazott – portrénkat róla lásd itt.)

 

Mostani különvéleményük indoklásának érdekessége, hogy az Alkotmány szövegéhez (ahhoz a joganyaghoz tehát, amihez az alkotmánybíráknak a vizsgált törvényt mérniük kellene) köze sincs. Dr. Pokol és dr. Lenkovics inkább saját világértelmezéséből vezette le egyet nem értését, mely világkép feltűnésmentesen illeszkedik a Magyar Fórum, az Echo tévé és Drábik János határolta intellektuális mezőbe (s e körökben legfeljebb a nyílt zsidózás hiánya miatt váltana ki némi rosszallást). Idézzünk belőle, mert ami szép, az szép. „A rendszerváltás óta eltelt bő húsz év azt mutatja, hogy a hazai médiaszférát és a társadalom közvéleményének formálódását nem az állam fenyegette, hanem a televíziós csatornákat, rádiókat és mérvadó országos napi- és hetilapokat megszerző vagy azt felépítő globális médiahatalmak véleménymonopóliuma” – gyújt rá dr. Pokol régi nótájára, s ebből logikusan következne az is, hogy a demokratikus állami

közhatalomnak kéne fellépnie e véleménymonopólium meg a globális hálózat „az emberi méltóságot, a magánszférát, az erkölcsi rendet, a kiskorúak fejlődését stb.” sértő működése ellen. „A többségi (alkotmánybírósági – a szerk.) határozat ezzel az egyoldalú nézőponttal, mely szerint az állam a sajtószabadság legfőbb veszélyeztetője, és ugyanakkor a szervezett globális médiahatalmak elhallgatásával – akarva nem akarva – maga is hozzájárul ahhoz, hogy a sajtó és médiaviszonyok torzultsága fennmaradjon Magyarországon. Holott a ’szennyezett’, sőt a 'mérgező' sajtó- és médiatartalmaktól a ’fogyasztókat’ ugyanúgy meg kell védeni, mint pl. a gyermekjátékok, az élelmiszerek, a gyógyszerek, stb. esetében.”

 

E szomorú kantiléna azonban, minthogy sem jelenleg hatályos Alkotmányunkból, de még a helyette pár nap múlva életbe lépő izéből sem vezethető le, közjogi jelentőséggel nem bír. A tiszta költészet maga. Esetleg a három alkotmánybíró ügyes, a fideszes barátaik és a Legfőbb Barát irányába küldött mentegetőzése. És mindez nem jelenti azt sem, hogy ez a gondolkodás és ez a szándék egyszer ne mászhatna még vissza a Parlament ablakán – hisz olyan távol a médiatörvényt megalkotó kétharmadtól éppenséggel nem áll.

Addig is viszont, szíves engedelmükkel, szennyezünk tovább.

 

Így sorozta meg az AB a médiatörvényt

 

Az Alkotmánybíróság (AB) négy - a sajtószabadság érvényesülése tekintetében igen fontos - ponton írta át a médiatörvényt, a TASZ szerint viszont az AB nem végzett elég alapos munkát. Röviden áttekintettük a legfontosabb változtatásokat.

 

1. Az Alkotmánybíróság - tegnapi határozata értelmében - május 31-étől kiveszi az alig egy éve elfogadott médiatörvény hatálya alól az írott sajtót. Ezen döntés jogállamban aligha okozhatna meglepetést, lévén nincs még egy olyan ország az Európai Unióban, ahol a tisztán piaci alapon működő sajtó felett bármely hatóság tartalmi kontrollt gyakorolna.

 

2. Ezzel párhuzamosan az AB megsemmisíti azon kitételt is, mely szerint "kivételesen indokolt" illetve "közérdekhez fűződő" esetekben az illetékes hatóság kötelezheti az érintett újságírót forrásai illetve informátorai kiadására. A vonatkozó passzus immár úgy szól, ahogy demokratikus jogállamok törvényeiben szokás. Tehát "a médiatartalom-szolgáltató, valamint a vele munkaviszonyban vagy más, munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy jogosult információforrásai titokban tartására a bírósági és hatósági eljárások során is." Visszaáll tehát a médiatörvény születése előtti állapot: hatóság nem, csak bíróság kötelezheti az újságírót forrása felfedésére. A továbbiakban nem vegzálhatja az újságírót a hatóság a nyomozás során, mint tette hónapokon keresztül Bodoky Tamás és az atlatszo.hu esetében. (ennek részleteiről lásd: http://atlatszo.hu/category/cikkek/forrasved/)

 

3. Előbbihez hasonlóan az AB azonnali hatállyal semmisítette meg azon bekezdést is, amely - függetlenül attól, hogy az eljárás elindult-e már vagy sem - adatszolgáltatási kötelezettséget ír elő a szerkesztőségek számára. Örvendetes, hogy semmilyen hatósági szervnek nincs joga - feltételezések alapján, eljárások megindításának "megalapozása" végett - szerkesztőségekbe besétálni, iratokat és számítógépeket lefoglalni, az ellenkező szerkesztőségi vezetőket pedig tízmilliós nagyságrendben bírságolni. Jogállamban ilyen egyébként sem fordulhatna elő.

 

4. Az AB szintén alkotmányellenesnek ítélte meg - és azonnali hatállyal törölte a törvényből - a médiabiztos intézményét is. Ezzel az AB azt az elemet is kiiktatta, amely a kormánypárti érvelésben minduntalan a médiaszabadság (független) intézményi letéteményesének volt kikiáltva. Az AB álláspontja szerint e biztos nem független, hiszen mindvégig ott áll mögötte a médiahatóság, ráadásul ennek elnöke nevezi ki. Ennél is nagyobb probléma azonban, hogy e sajátos szereplő „eljárása a rendelkezésére álló kvázi hatósági jogok révén már önmagában véve is a sajtó működésébe való beavatkozás”, így „a Biztos fellépése a sajtó tevékenységébe való jelentős, a szerkesztői szabadságot is érintő állami beavatkozásnak minősül”. Visszamenőleg igazolja mindazokat, akik tiltatkoztak e médiaszabályozás ellen, az Ab talán legsúlyosabb állítása, hogy e médiabiztos - törvényi hatásköreivel élve - korlátozhatná a sajtószabadságot.

 

Fontos hozzátenni, hogy a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő szervezet állásfoglalása szerint így is maradt munka, amit az alkotmánybírók nem végeztek el. Közleményük szerint az AB "a tartalomkorlátozások tekintetében nem vizsgálta meg a széleskörű tilalmakat lehetővé tevő gumiparagrafusokat (közerkölcs védelme vagy többségi csoportok védelme), amelyek nemcsak az írott, hanem az elektronikus sajtótermékekkel szembeni eljárásokra is szinte korlátlan lehetőségeket biztosítanak. Nem vizsgálta az AB azokat a kiugróan magas bírságokat sem, amelyek kiszabását a médiatörvény a médiaszolgáltatókkal szemben lehetővé teszi. És nem foglalkozott az AB a médiaigazgatási eljárások sajtószabadságot súlyosan korlátozó hatásával."

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.