Mi lesz most a négerekkel?

A szerk.

Kovácsy Tibor (1951–2015)

Nem mondhatjuk el, hogy mennyire fáj. Nem mondhatjuk, hogy velünk volt. Nem mondhatjuk, hogy mennyire hiányzik nekünk. Nem sorolhatjuk fel, hogy mi mindent tanultunk tőle. Nem jöhetünk azzal, hogy ki mindenkin segített. Egy szót sem arról, hogy milyen volt mindennap egy térben lennünk vele. Még arról is hallgatnunk kell, hogy valaha milyen volt belehasítani vele az éjszakába…

Most nem beszélhetünk magunkról.

Kovácsy Tibor halálát nem kezelhetjük az „ő és mi” viszonyrendszerében, bármennyire is fáj. Úgysem tudnánk elmondani.

Most az a kérdés, hogy mi lesz a négerekkel?

Mi lesz a világ négereivel? Azokkal, akiket négerként kezel a világ.

A Kovácsy ugyanis olyan egyedülálló dolgot művelt a magyar sajtóban, benne az egész keserves honi sajtótörténetben, amit senki más. Aminek fényében nem is látszik a mostani összes fájdalmunk. S az is csak halványan jelenik meg a képen, hogy amúgy a Kovácsy egy fantasztikus all round újságíró volt, négy-öt nyelven interjúzott, érzékeny műkritikát művelt, és kitűnően értelmezett társadalmi szituációkat. Az is csak másodlagos, hogy olvasószerkesztőként mit produkált.

De volt neki hetente egy oldala a mi újságunkban, ahol a világ hátsó udvarának a viselt dolgait tárgyalta. Eldugott, csak mínuszos hírekben forgolódó országocskák hányattatásairól írt. Hétről hétre felmutatván a sorsüldözöttek bánatát, reménykedését. Afrika, Ázsia, Dél-Amerika látszólag távoli, de mégis oly közeli létharcáról tudósított, s annyira ismerős volt minden szava. Mindig az elesettek történetét írta, azokból meg jól állunk magunk is. Az embert magát írta, csak onnan kerítette elő a maga emberét, a mi emberünket, ahova a hétköznapok hajszájában már nem esik a tekintetünk. Ő vette a fáradságot.

Ki fogja utánacsinálni? Akár közülünk, akár akárhonnan?

Ehhez képest az, hogy mi most árnyéka vagyunk önmagunknak, tényleg semmi.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.