A szerk.

Nálunk más

A szerk.

A szomszéd országokban berobbant a koronavírus-járvány negyedik hulláma: az agresszíven terjedő delta variáns miatt szeptemberben Horvátország, Románia, Szlovénia és Szlovákia is szigorításokat vezetett be. A helyzet Romániában romlik a leggyorsabban, aligha függetlenül a lakosság alacsony, 40 százalék alatti átoltottságától.

Az elmúlt hónapokban Magyarországon a telt házas Európa-bajnoki labdarúgó mérkőzésektől az eucharisztikus világtalálkozón át a vadászati világkiállításig egyik tömegrendezvényt tartották a másik után. Mára gyakorlatilag minden védekezési forma megszűnt. Mintha az ország határain belül a pandémia törvényszerűségei ugyanúgy érvényüket veszítenék, mint annyi más törvényszerűség is.

Holott arról van szó, mint ami 2020 márciusa óta újra és újra felmerül hol sejtésként, hol nagyon is megalapozott gyanúként: a magyar kormány számára a járványkezelés nem prioritás; ha a szigorítással olyan események lebonyolítása kerülhet veszélybe, amelyektől a kormány népszerűség-növekedést vár, akkor csak a pőre politikai haszon számít. Orbánék ilyen megfontolásból léptek későn tavaly ősszel és idén év elején, e késlekedésnek pedig katasztrofális következményei lettek – még akkor is, ha a magyar társadalom (legalábbis látszatra) igen gyorsan túllendült azon, hogy a járvány 30 ezer honfitársunkat ölte meg. A kormányzati járványkezelést az a gyanú is végigkíséri kezdettől, hogy a hivatalos adatok sem nem naprakészek, sem nem teljeskörűek. Miközben az itthon negatív példaként emlegetett Romániában területi (akár települési) lebontásban tájékozódhatnak a polgárok a járványhelyzetről, de még arról is, hogy a súlyos betegek és az elhunytak között milyen az oltottak-oltatlanok aránya – ez utóbbi adat fontos kommunikációs eszköz a minél nagyobb átoltottságért folyó kampányban.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)