A szerk.

Példaképek

A szerk.

Szombaton meccset nyert a magyar labdarúgó-válogatott, hatvan év múltán legyőzte az angolokat. A meccs furcsasága az volt, hogy nagyrészt gyerekekből álló közönség előtt játszották; mondhatnánk azt is, milyen nagyszerű dolog, hogy a futball jószívű magyarországi urainak jóvoltából nem fizető nézők, hanem a futballért rajongó lurkók lehettek részesei ennek a világra szóló diadalnak.

Lehet, életükben először és utoljára láttak ilyen szép meccset. De nem mondhatjuk ezt, lévén a gyerekek valójában lopott ajándékot kaptak. Nem azért ülhettek tízezres nagyságrendben a Puskás Aréna lelátóin, mert valaki felismerte, hogy milyen nagyszerű lenne, ha e jeles alkalomra kizárólag a jövő szurkolóit látnák vendégül. A gyereksereg annak köszönhette a belépőjegyét, hogy Magyarországot az UEFA – a felnőtt magyar szurkolók viselkedése, jelesül visszaesőként elkövetett rasszizmus miatt – azzal büntette, hogy ezt a meccset zárt kapuk előtt kellett lejátszania.

Egy ilyen döntés esetében az UEFA 55 tagállama közül 54 teljesíti az ezzel kapcsolatos kívánalmakat, és az élet megy tovább. Ám egy olyan országban, ahol a legfőbb futballszakértő szerint „minden meccs addig tart, amíg meg nem nyerjük”, nem ilyen egyszerű az ügy­menet. És mivel az UEFA-ban vétóval nem lehet fenyegetőzni, és fellebbezésekkel, cáfolatokkal, megsértődéssel sem lehet előrébb jutni, muszáj volt találni valami kiskaput a győzelem érdekében. Konkrétan azt, hogy a büntetés 14 éven aluliakra nem vonatkozik. Így azután 30 ezer (regisztrált) gyerek és 3 ezer (regisztráló) felnőtt kísérő vehetett részt a szombati magyar–angolon. Erre a húzásra azért került sor, hogy ismét bizonyítást nyerjen: a magyarokkal nem lehet csak úgy szórakozni. A gyerekek ehhez a mutatványhoz lettek segéderőnek meginvitálva.

Ehhez képest is lett a meccsből – már me­gint – nemzetközi botrány.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.