A szerk.

Stairway to Hell

A szerk.

Akinek úgy hozta a jó szerencséje, hogy kitehette a lábát néhányszor ebből a szegény országból, bizonyosan látott már szerelmespárt csókolózni a Sacré Cœur lépcsőjén, ne adj' isten, hangoskodó süvölvényeket sörözni a kölni dómhoz vezető grádicsokon, s az sem verte ki nála túlságosan a biztosítékot, ha alvó hátizsákos turistákba botlott a Szent Pál-székesegyház főkapujához kaptatván.

Ezek teljesen hülyék! - mármint a mondott templomok papsága, mert bizonyára nem tudják, hogy alkalmasint turistának álcázott vandálok szentségtelenítik meg az Isten házába vezető lépcsőket. Itt az ideje felnyitni e megtévelyedett egyháziak szemét; nemzetközi csuhások, vessétek vigyázó szemeteket Budapestre! Ahol a papság kerítéssel vonatja körül a Szent István-bazilikát, mert az tűrhetetlen, hogy turisták és mások is minduntalan körbehugyozzák e megszentelt hajlékot.

Ezért nem leszünk mi igazán Európa még legalább ezer évig, mert ezt lehet. Elvehetik a köztől a teret, s az életkedvet, mert úgy nekik kényelmesebb.

Oh, igen a turisták meg a hétköznapi lépcsőn ücsörgők kétségkívül különös népség, amerre megfordulnak, rettenetes szemetet hagynak maguk után, a bevezetőnkben emlegetett helyeken éjszakára térdig gázolhatni a dzsuvában. Csakhogy amikor a szemetelő turista nyugodni tér, csinos munkaruhában és korszerű gépekkel takarítók serege szállja meg e tereket, lépcsőket, adott esetben komplett városrészeket, és teszi a dolgát, hogy reggelre megint ragyogjon minden. Ahelyett, hogy bekerítenék a marhák. Az mennyivel olcsóbb, és csak egyszer kell megcsinálni. De mit szólna a világ, ha Róma elkergetné a turistákat a Spanyol lépcsőről?

S azok, akik az V. kerület új, tényleg szép sétálószakaszának átadásán oly nagy kedvvel fotóztatták magukat a sajtóval? Azok mit szólnak? Hol van ilyenkor Rogán Antal? Hol lapít Tarlós István? Vagy nekik tetszik, hogy elkerítik a bazilikát? S ha már a jóérzés nem is kényszeríti megszólalásra őket, gondolkodhatnának egy kicsit a zsebükkel, ami egyébkor ugye szokásuk nekik. Mert mit csinál az a megátalkodott vandál turista, amikor éppen nem a templomokat viziteli körbe? Költ, a barma. Idehozza és nekünk adja a pénzét, azért, amit mutatunk neki. Nem azért, amit elkerítünk előle.

A magyarországi katolikus egyháznak nem számít, mit szól a világ a dolgainkhoz, mi köze annak mindehhez. Ez a mi szemétdombunk! Ne legyen tévedés, ennek a kerítésnek a kifundálói és megvalósítói szemernyit sem különbek Mikszáth Különös házasságának papságánál: ez ugyanaz a gátlástalan, beteges, provinciális tempó, mintha közben nem is telt volna el száz év.

Itt? Nem is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.