A szerk.

Tüntető tömeg

A szerk.

Van a kosztümös filmeknek egy visszatérő jelenete: a palota ablakából egy jól táplált főúr az utcán összeverődött nincstelenek közé szór egy zacskónyi aprópénzt, a szerencsétlenek meg egymást lökdösve-taszigálva kapkodják össze a garasokat a porból.

Sikoltozás, káromkodás, van, akit fellöknek, a másikon átgázol a tömeg, gyomorszorító látvány. Az uraság meg nézi a nagy megbolydulást az ablakából, s csak annyit mond: csőcselék. Az arcán megvetés, gúny és persze letörölhetetlenül a félelem. Bombabiztos patron ez, hisz az efféle jelenetek egyik elsődleges célja nyilvánvalóan az, hogy ellenszenvessé tegyenek egy figurát – és mindig bejön. Nos, képzeljük mindezt aprópénz helyett életmentő gyógyszerrel. Ha lehet, még nagyobb aljasság jön ki belőle. Múlt pénteken pedig pont ez történt Magyarországon.

Valaki, történetesen maga a miniszterelnök épp így látta jónak megalázni az ország azon polgárait, akik nem kérnek az ő vakcinapolitikájából (ti. oltsunk kínaival, mert azért nagytestvéri jó pont jár, és lehet is fogni rajta kisebb-nagyobb összegeket), s a maguk részéről inkább az Európai Unió vakcinapolitikáját választanák.

Akik múlt péntek délelőtt mondjuk a Szent Imre Kórház – vagy bármelyik oltópont – környékén jártak, ugyancsak gyomorszorító látványban lehetett részük: végtelen, valahol a Bártfai utcában eltűnő, de nyilvánvalóan még folytatódó sor; sorok mindenütt. Remény és reménytelenség egyszerre – vajon én még sorra kerülök, vagy elmegy a napom, és mehetek haza? Érdemes-e még egyáltalán beállni? Miért kell nekem így élnem? Miért lehet ezt velem megtenni?

Mit megtenni egész pontosan?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."