A szerk.

Ügyesen, élelmesen

A szerk.

Most nem is az, hogy mi lesz Ukrajnával, mert vagy lesz vele valami, vagy nem, vagy lesz Ukrajna, vagy nem, meglátjuk, az utóbbi mellett is tudnánk érvelni, meg az előbbi mellett is, és fogunk is mindjárt.

De mi lesz velünk? És hogy állnak a mi ügyeink? Nem úgy általában: az orosz vonal felől érdeklődnénk.

A történetet pár héttel ezelőtt ott hagytuk el, hogy a kormány vagy aláírta a paksi beruházáshoz szükséges 10 milliárd eurós hitelről szóló szerződést az orosz kormánnyal, vagy nem, illetőleg hogy azt, amit aláírt, kell-e a parlamenttel jóváhagyatnia. A válaszok erre még csak-csak meglennének - aláírta, és nem kell, viszont Lázár János azt nyilatkozta, hogy bár nem kéne, de fogják. (Nem mintha nagy jelentősége lenne a dolognak.) Jó. Ez történt március 31-én. De ma április 15-e van, és közben Oroszország... Hát... Jó, nem is az, hogy elfoglalt valamit, és végképp nem egy egész országot, de hogy a kis zöld emberkéket, akik esztétikus gépfegyverekkel a nyakukban Kelet-Ukrajnában különféle középületeket szállnak meg, nem a nyuszi tojta oda, az is fix. De még csak nem is a helyi oroszajkú lakosság delegálta őket oda saját soraiból. Inkább lesz az, hogy a Szpecnaz, az orosz különleges erők alkalmazásában állnak, s annak az ügyesen megtervezett és gondosan előkészített orosz katonai akciónak az élcsapata ők, a mélységi srácok, amelynek fő ütőerejét az orosz-ukrán határon széltibe-hosszába felsorakozott reguláris orosz csapatok adják. Olyan okosak persze ha megfeszülünk se bírunk lenni, hogy megmondjuk, mit akar az ezt a több tízezer katonát irányító főparancsnoki agy, hisz annál az Agynál senki nem lehet okosabb! - talán csak maga Putyin elnök, de ő meg azért nem, mert az agy az övé. Lehet, hogy csak Ukrajnát akarja megzilálni, és ahhoz még bevonulni se kell a három keleti megyébe, a káosz fenntartásához és Ukrajna összecsuklásához elegendők a korlátozott erőszak eddig alkalmazott módszerei. E stratégia racionalitása még belátható is lenne: a lehető legkisebb költséggel, pusztán hihető fenyegetéssel megakadályozni Ukrajna kiszervezését az orosz befolyási övezetből (és tegyük föl, hogy ez Oroszország legitim érdeke: az, hogy Ukrajna ne legyen NATO-tag, és ne legyen köze az Európai Unióhoz sem). De az ebbe a putyini racionalitásba vetett amúgy sem túl erős hitünk képes meginogni, ha tekintetünket tágasabb s baljósabb történelmi visták felé emeljük. Ezen a horizonton a nagyorosz (vagy nagy-bármilyen) nacionalizmus nem pusztán politikai manipuláció, a hatalom megtartásának eszköze, hanem az, ami, amit önmagáról állít; önmaga célja, éppenséggel a politikai racionalitás ellenében is akár. És ez a nagyorosz nacionalizmus a múlt héten már Tallinnban is beköszönt, ahol egy Szentpétervárról odaszalajtott figura megpróbálta kicsit lázítani azt észtországi orosz kisebbséget. (Nem sikerült neki: nem írjuk ide, hogy egyelőre.)

De akárhogy is - és már vissza is kanyarodtunk a bevezetőben feltett kérdésünkhöz, hogy ti. velünk, a lángoktól ölelt tájhazával mi lesz? -, a nyugati világ, precízebben: az a kettős szövetségi rendszer, amelynek Magyarország önként, szabad akaratából, és a mostani kormánypárt egyetértésével a tagja lett, és tagja a mai napig, az Európai Unió és a NATO Ukrajna szétszedését és lenyomását erősen helyteleníti. Hogy valójában mennyire, és hogy e helytelenítés milyen ellenlépésekben ölt majd testet, az attól függ, hogy Putyin milyen messzire menne el; illetve hogy erről az unió, az uniós tagállamok, az Egyesült Államok és a NATO mit fognak hinni.

De a két szövetségi rendszer és Oroszország viszonya napról napra feszültebbé válik. És ha pár hónappal ezelőtt jó ötletnek tűnhetett Magyarországot az unió és Oroszország közötti zóna felé irányozni (nem tűnt), hogy e képzelt térben ügyesen boltolva, ide is, oda is jó fejnek mutatkozva innen is, onnan is lecsípjünk ezt-azt, ingyenpénzt, hitelt, piacot, atomerőművet, mára ennek az elgondolásnak mégoly keskeny pályája sem maradt. Az Európai Uniót, s benne Németországot ez a helyezkedés talán nem is zavarta volna túlságosan - hisz az Orbán Viktor vezette Magyarországot nagyjából leírták -, de a NATO-ban a vita momentán arról folyik, hogy hol húzzák meg azt a vonalat, amit Putyin nem léphet át. Az összes kelet-európai tagország a robusztusabb válasz mellett kardoskodik (ilyen lenne bizonyos extra NATO-csapatok diszponálása a balti államokba és Lengyelországba például, azokra a helyekre, amelyek az orosz mesterkedések következő célpontjai lehetnek, netán közös hadgyakorlatok ugyanitt; vagy az ukrán hadsereg gyors felfegyverzése). Mások, a német kormány például, erősen reménykedik Moszkva belátásában. De ezt a vonalat valahol meg fogják húzni. Ha elesik Ukrajna, ha nem. Ha elesik, annál inkább.

Az 1999-ben, illetve 2004-ben csatlakozott NATO-tagországok kórusából egyedül Magyarország lóg ki. A katonai szövetség jellege azonban aligha engedi meg azt a fajta különutasságot, amire az unió legfeljebb a vállát rándítja. És vajon mit tesz majd az Orbán-kormány, ha Oroszország ellen valódi, húsba vágó gazdasági szankciók lépnek életbe? Ha katonai ellenlépések találtatnak szükségesnek? Hova áll, mit mond, mit tesz a kormányfő, ha Moszkva holnap, de úgy értsék, hogy április 16-án, szerdán vérfürdőt provokál közvetlen szomszédunkban, és ha e politika kisvártatva egyéb szövetségeseinket és történelmi sorstársainkat jelöli ki a következő áldozatnak? Mit tesz majd az Orbán-kormány, nyakában a Roszatom-szerződéssel és a március 31-én aláírt hitelszerződéssel - amelynek az egyik értelme, gyanítjuk, az lett volna, hogy a kölcsönből szükség szerint elkülönített pár milliárdocskákkal a további belföldi népjóléti intézkedéseket finanszírozni lehessen. (Arról, hogy ez a pénz szabad vagy kötött felhasználású lenne, a felek még nem egyeztek meg).

Ebből is látszik, hogy milyen nehéz a nemzet első számú vezetőjének munkája. Önök sem szívesen lennének a helyében, amikor egyszerre kopogtatnak be hozzá az amerikaiak, a németek, az oroszok, és mindenki akar tőle valamit - nem is az, hogy mást, de egymással szögesen ellentétes dolgokat. És mindegyik papírokat, szerződéseket, kötelezettségvállalásokat lobogtat - amiket ön, a nemzet vezetője írt alá!

Szíves tájékoztatásul közöljük, hogy ha nem is lennének szívesen a helyében: abban vagyunk. Mindnyájan.

Figyelmébe ajánljuk