Vakvágányon

A szerk.

Most, hogy a magyar gazdaság romlásával, az állam diszfunkcionális működésének szaporodó jeleivel, az életszínvonal immár elhazudhatatlan süllyedésével, a nemzetközi térvesztés nyilvánvalóvá válásával a valóság mind többször betüremkedik abba a párhuzamos univerzumba, amelyet másfél-két évtizede építget az orbáni propaganda – és amely világban minden, de tényleg minden Orbán Viktor körül forog, és minden, de tényleg minden jó Orbán Viktor politikusi zsenialitásának és tévedhetetlenségének az eredménye –, a miniszterelnök és a környezete mind többször hivatkozik a valóságra.

„A mi legnagyobb szövetségesünk a valóság és a nyilvánosság”, mondta például múlt pénteki rádiós szózatában, amelyben többek között strasbourgi vesszőfutását igyekezett tágabb kontextusba helyezni, és ellene szőtt nemzetközi összeesküvésként eladni a hívőknek. A valóság talaján álló békepárti és nyílt Orbán Viktor (nyílt, mert büszke egyenességgel vásárol energiahordozót az oroszoktól, nem pedig alattomban, mint ahogyan az őt ezen ügyletek miatt támadó nyugatiak) az Európai Parlament vitanapján természetesen ismét kiosztott sallereket, leesett néhány lángos is – érzékeltette a feszült helyzetet a maga „utcai harcos” stíljében –, és beszámolóját kimondatlanul azzal az axiómával zárta, mely szerint neki igaza lesz.

Az ambícióiban, uralmi vágyaiban és önképében megsértett Orbán mostani gyermeki reakcióiban (vagy a korábbiakban: lásd „akkor meghosszabbítjuk Bicskéig!”) ne csupán a megsebzett lélek azonnali revánsvágyát lássuk. Hanem a tragédiát is, amelyet a saját korlátait elképzelni sem bíró Én e bosszúvágytól hajtva előidéz az országban. Az egykori oroszfaló Orbán közeledése az oroszokhoz, a „Kelethez” és egy sor diktátorhoz minden egyes európai és atlanti kudarcával eltökéltebb és erősebb lett. (Emlékezzünk vissza az ún. „garbós” interjújára legelső miniszterelnöki éveiből, amelyben az Egyesült Államok nagyszerűségéről osztotta az észt kéretlenül is – aminek, gyanítjuk, a legfőbb oka az volt, hogy parádés külsőségek közepette fogadták, s ezért igen fontos politikai tényezőnek gondolhatta magát.) A távolodás az uniótól mind sebességében, mind az unióról szóló orbáni beszéd egyre alpáribb stílusában józan ésszel aligha felfogható és megmagyarázható. Nem véletlen, hogy aki minderre racionális indokot igyekszik találni, az előbb-utóbb „a vajon mivel foghatja Putyin a magyar miniszterelnököt” rejtélyéig jut el. Bár nem zárható ki e lehetőség sem, számos érv szól ellene is; például kötve hisszük, hogy az oroszok olyat tudnának Orbánról vagy valamely családtagjáról, amit az amerikaiak vagy akár a németek nem.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Tánc az ördöggel

  • SzSz

„Hé, van egy vicced?” – cukkolják naponta tucatszor az őrök Arthur Flecket, aki azután került elmegyógyintézetbe, hogy Jokerként öt emberrel is végzett. Arról, hogyan ég Nesszosz-ingként az emberre az antihős figurája, a rendező, Todd Phillips is tudna mesélni – gyakorlatilag erről szól a Kétszemélyes téboly.

 

Festett malaszt

Alá vagy fölé becsüljük-e a művészet erejét? Képes-e megváltoztatni minket? Woody Allen legújabb színdarabja meglehetősen szélsőséges körülmények között keresi a valódi értékeket, Raffaello Szűz Máriát ábrázoló festményét vetve az 1930-as évek Brooklynjának tenyeres-talpas gengszterei elé.

Ha tízig számolok

  • Pálos György

A szerző az Egyesült Államokban született dél-olaszországi kivándorlók unokájaként, siket szülőktől. S bár úgy tűnt, hogy a második emigrációs generáció is talajt fog Brooklyn környékén, a Durastanti szülők válása után a 6 éves Claudiát visszaviszik az óhazába, Basilicatába, ahol olaszul kezdi meg a tanulmányait.

A városarcheológus ravatalánál

A kiállítás Lugosi Lugo László személyes Budapest-fotográfiái köré épül, és egyik nagy érdeme az, hogy azt is megérinti, aki keveset tud a szamizdatról, vagy akinek a rendszerváltás előtti avantgárd végtelen távolságból ködlik csupán.

„Iránban ma mély korrupciós és legitimációs válság van”

  • Orosz Ildikó

A Károli Gáspár Református Egyetem docensével, Irán-szakértővel beszélgettünk a pattanásig feszült közel-keleti konfliktusról, a reformista kormány és a vallási vezetés belviszályáról, a nagyhatalmakkal való viszonyról, elnyomott nemzeti érzésről, és persze a magyar szálról.

A világ legeslegjobb dolga

Békés Márton, aki a szélsőjobbról felszippantott lázadóból időközben a magát szélsőjobb­oldalivá formáló egykori „cent­rális” erőtér kultúrkampfjának zászló-, pontosabban Molotov-koktél-vivője lett (vö. Békés Márton: Gerillaháború, KKETTK Alapítvány, 2017), szeptember elején újabb kultúrpolitikai esszét bocsátott közre.

„Néhány ágyat visszavittek”

Tejgyárban dolgozott, hogy el tudja végezni az egyetemet, közben a szegvári roma önkormányzatot vezette. Voltak kételyei annak idején, amikor romaként a Jobbik-lista befutó helyén képviselőjelölt lett. Úgy véli, a Fidesznek jó a cigányok nyomorban tartása, mert így kevés ígérettel is megszerezheti a szavazatukat.

„Szerettük”

Akik kedvelték Bese Gergő plébánost Dunavecsén, undorítónak tartják, ahogyan a politikusok kihátráltak mögüle. Templomba járó emberek tűnődnek most azon, hogy talán tényleg senkire nem tartozik egy ember nemi élete. A kétszínűségen nem gondolkodnak el.

 

Áramvonalasítanák

Az utóbbi öt évben háromszor átnevezett egykori akadémiai kutatóhálózatban dolgozók továbbra sem nyugodhatnak meg: a hálózat NER-közeli vezetése és Hankó Balázs kultuszminiszter hol vállvetve, hol egymással is vitatkozva próbálná átalakítani a struktúrát a még Palkovics László kijelölte irányba.

Terepszemle

Budapesten több ezer százévesnél régebbi ház, s bennük vagy százezer lakás van. Mit lehet kezdeni ezekkel az épületekkel? Milyen felelősségük van a társas­házaknak, tulajdonosoknak és a jogalkotásnak?

Callas szíve

Modellként kezdte a pályáját, ám Giuseppe Tornatore Maléna című filmje óta az amerikai és a francia filmipart is meghódította. A hatvanadik születésnapját ünneplő Belluccival a San Sebastián-i filmfesztiválon beszélgettünk Maria Callasról, és az újdonságnak számító produceri és színpadi munkáiról.