A szerk.

Van már hat

A szerk.

Újabb három fideszes népszavazási kérdés kerülhet föl a majdani szavazólapra, miután kedden az Alkotmánybíróság (AB) megsemmisítette az Országos Választási Bizottságnak (OVB) az aláírásgyűjtő ívek hitelesítését megtagadó határozatát.

Elvileg az év második felében (ha lesznek még kifogásoló beadványok, valamikor 2008 első harmadában) voksolhatunk tehát a kórház-privatizációról, a gyógyszertáron kívüli gyógyszervásárlásról, a földtörvényről, valamint - a mostani AB-döntés nyomán - a vizit- és a kórházi napidíjról, illetve az utólagos képzési hozzájárulásról. A testület határozata, amivel lényegében kötelezte az OVB-t az ívek hitelesítésére, végső soron semmit nem oldott föl azokból az alkotmányossági dilemmákból, amik a referendumkezdeményezés okán előjöttek. (Nota bene: kételkedünk abban, hogy az AB, ha mégoly burkoltan is, kötelezheti-e a választási bizottságot egy bizonyos döntésre, például a hitelesítésre.) E jogi problémákkal sokat foglalkoztunk (lásd például idei március 15-i és május 24-i számunk vonatkozó cikkeit), íme mutatóba néhány: félrevezető az ún. kórház-privatizációs kérdés, amit az OVB és az AB még tavaly átengedett, és nem is tehettek mást, mert egyszer - 2004-ben - megcselekedték már ezt egy hasonló próbálkozással, hogy száradna le a kezük. Hiszen egy eredményes népszavazás után sem volna világos, mi a jogalkotó feladata. Mert mit is akarnánk megakadályozni? Az egészségügy szolgáltatási privatizációját? Az már évtizede tart. Az állami vagy önkormányzati tulajdonú kórházi ingatlanok eladását? Akkor a bezárt intézmények miatt lesz egy rakás üres épület, mivel tilos őket értékesíteni. Az e heti három kérdés engedélyezése után pedig - a tandíjügy miatt - az AB lényegében ráerősített azon korábbi véleményére, miszerint a kormányprogram egészéről ugyan nem lehet népszavazást tartani (tiltja az alkotmány, ugyebár), ellenben az egyes részeiről igen. Ha tíz részből áll, akkor elvileg mind a tízről - persze szigorúan külön-külön. Úgy tűnik, az AB folytatja nemes gyakorlatát: jelenlegi határozataival egyúttal növeli a jövőbeni újabb nyugtalanító verdiktek meghozatalának esélyét is - mint ahogyan a mostaniak is a korábbi fura, esetenként az ad hoc politizálástól sem mentes döntésekből következnek. Ezzel viszont az alkotmányosság legfőbb őrei épp a képviseleti demokrácia fundamentumát kezdik ki - és mindegy, hogy ezt nem antidemokratikus hajlamoktól vezérelve teszik.

Immáron azonban semmi akadálya, hogy néhány hónap múlva az egészségügy helyzete miatt szomorkodó kismamák, meg a kisunokák továbbtanulásáért aggódó nagyik pillantsanak le az óriásplakátokról. De annak sincs, hogy a kormánypártok pótolják, amit a tavalyi választási kampányban elfelejtettek: meggyőzni a választókat arról, hogy az utólagos képzési hozzájárulás képzetük szerint nem csupán gazdaságilag, hanem a társadalmi igazságosság miatt is szükséges. Vagy arról, hogy miért fontos a vizitdíj. Utóbbinál nyilván előkerül majd a miniszterelnök-jelölti vita híres gyurcsányi jelenete (amelyben az úriemberség nevében kéri Orbánt annak visszavonatására, hogy a kormány fizetőssé tenné az egészségügyet), de így lesz rendjén, már csak pedagógiailag is. Az érzelmi politizálás valószínűleg mindent elsöpör, és a Fidesz, mondjuk a "nem kell tandíj, mindenkinek adjuk meg az esélyt" hangoztatásával komoly helyzeti előnybe kerülhet a "nagy" választási kampányra - mert ne feledjük, mind közelebb kerülünk 2010-hez is. A kormánypártoknak ellenben a racionális beszéden kívül nincs más eszközük, hiszen országátalakítási vízióik szimbolikus, ezért nagyon is fontos elemeit lesznek kénytelenek védelmezni. Ha már 2006-ban, legkésőbb a nyertes választások után (mennyivel tisztességesebb lett volna előtte) nem volt ehhez bátorságuk.

Figyelmébe ajánljuk