A szerk.

Varázsceruza

A szerk.

A vasárnap benyújtott fideszes választásitörvény-tervezet szerint a magyar Országgyűlés létszáma a következő választás után 199 fő lesz. A 176 egyéni választókerületből 106 marad, a korábbi összesen 210 (területi + országos) listás hely 93-ra csökken, a területi listák megszűnnek. A magyarországi nemzetiségek indulói külön listáikon kedvezményesen juthatnak mandátumhoz (az országos listás mandátumhoz szükséges mennyiség minimum negyede kell hozzá). A 199-es parlamenti létszám azonban így sem nőne, mert adott esetben e helyeket is a 93 listás hely terhére osztanák ki - vagyis a "rendes" pártoknak ennyivel jutna kevesebb.

 

Változik a jelöltté válás feltétele is, amennyiben az eddigi 750 érvényes ajánlószelvény helyett ezentúl 1500 darabot kell összeszedni. Ez brutális szigorításnak tűnik elsőre annak ellenére is, hogy a létszámcsökkenés miatt értelemszerűen nagyobb területen (több embert fölkeresve) kell teljesíteni a duplájára emelt szintet - gondoljunk csak a 2006-ban, illetve 2010-ben végül a parlamentbe jutott MDF és SZDSZ, illetve LMP beszerzési kínjaira. Megszűnne a második forduló és az érvényességi küszöb; az pedig, hogy egyetlen fordulóban relatív többséggel lehet mandátumot szerezni, fölértékeli a pártszövetségek, az együttműködés szerepét. Ez persze azt is jelenti, hogy a kialakulóban lévő, illetve addig megjelenő pártkezdemények számára nemigen lesz mód önálló indulásra, egyáltalán, önmaguk fölmutatására - már ha az Országházba kerülés a céljuk. Ez persze utóbb számos problémát okozhat. Egy merőben spekulatív példa: ha a Fidesz ellenfelei együttesen leváltanák a jelenlegi hatalmat, akár a közös kormányzást is ellehetetleníthetné az antiorbánista tábor heterogenitása a sokféle érdek, a kis szervezetek jó eséllyel kalkulálható frusztráltsága és állandó bizonyítási kényszere miatt.

 

A tervezet ugyanakkor könnyít is az eddigi szabályokon: például az országos lista állításához elegendő lenne kilenc megyében plusz Budapesten legalább 27 egyéni jelölt indítása (vagyis minimum 27°1550=40 500 érvényes ajánlás). Ez elvben azoknak a már komolynak tekinthető szervezeteknek jöhet jól, amelyek valamiért (kései indulás, regionális kötődés, speciális részérdekek képviselete miatt) nem rendelkeznek olyan országos infrastruktúrával, mint a Fidesz vagy az MSZP.

 

Ezek a főbb technikai paraméterek; amihez még egyszer, utoljára annyit hozzátennénk, hogy az Országgyűlés létszámáról időről időre felmelegített polémia bizonyosan álvita volt mindig is. A politika minőségét semmilyen módon nem befolyásolja, hogy 386 vagy 199 vagy 151 képviselő ül a padsorokban, és a magyar gazdaság sem a dús képviselői létszám miatt pang. (Ha valami árt a gazdaságnak, akkor az a pártfinanszírozás tisztázatlansága és a képviselői összeférhetetlenség szerfölött engedékeny szabályozása - ezekről hallott valaki harangozni mostanában?)

 

Ebből persze az is következik, hogy a létszámcsökkentés önmagában politikailag semleges gesztus; ami gyanússá teheti - és ez esetben teszi is -, az az egyéni választókerületek határainak szükségszerű újrarajzolása. A legutóbbi önkormányzati választáskor - amely már az új, fideszes szabályok szerint zajlott - például Szegeden jól láthattuk, hogy a végrehajtó hatalom, illetve az új törvényt egyedül író parlamenti többség pártja a határok ügyes tologatásával előnyös pozícióba kerülhet. Nincs ez másképp jelen tervezetben sem: a fővárosban példa rá a XIII. kerület két szocialista körzetének az összevonása, illetve "elcsatolása", vagy a 2010 kivételével masszívan baloldali-liberális (egyszerűbben: antiorbánista) XIV. kerületi egyéni körzetek "egységesítése". A politikai haszonlesés érhető tetten a (fideszes szemmel) megbízhatatlan nagyvárosi választókerületek oly módú átalakításánál is, hogy majd mindegyikhez rendelnek környező kistelepüléseket is. Mindez utal arra is, hogy a fideszes rajzművészek elsősorban nem a 2010-es eredmények - hiszen az a tarolás alighanem megismételhetetlen -, hanem a 2002-es és 2006-os választások adatai alapján húzogatták a vonalakat. Főleg az előbbi alapján, amikor is a tisztán nagyvárosi kerületekben döntően az antiorbánista ellenzék győzött, míg a kistelepülésekkel kevert városi körzetekben (mondjuk Veszprémben vagy Várpalotán) az akkori kormánykoalíció.

 

A választójogi törvénytervezet pártpolitikai irányultsága tehát egyértelmű. Ám a Fidesz, mint oly sokszor, most is csak a következő pillanatot akarja valahogy túlélni. Pedig ha van párt, amely sokat tudhat a választás rendkívül összetett és számos elemében kiszámíthatatlan folyamatáról, az éppen a Fidesz. (Ha 1994-ben egy hónappal később van a választás, valószínűleg örökre eltűnnek a magyar politikából; ellenben ha 2002-ben akár csak két héttel később választunk, maradnak Orbánék.) A kicentizett körzethatárok éppen ezért semmire nem jelentenek garanciát. Ha marad a katasztrófapolitika, Orbánék ellenfelei - a relatív többséggel megszerezhető mandátumok miatt - épp akkora eséllyel juthatnak akár kétharmados többséghez, amekkora esélyt a fideszes határmódosítók igyekeztek most bebiztosítani maguknak a hatalom megtartására.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.