A BMW nem az Opera vezetőségét, hanem az intézményt akarja támogatni a több tízmilliós autókkal

Belpol

A BMW Magyarország, az Opera állításával szemben nem tud arról, hogy a dalszínház számára biztosított luxusautókat vezetőségi flotta céljára adja, mivel nem személyeket, hanem az intézményt szponzorálják. A cég egyik csúcsmodelljét Ókovács Szilveszter főigazgató használja, aki tavaly szabályzatba foglalta, hogy évi 3 millió forintos üzemanyagkeret is jár számára.

A BMW Magyarország Kft. a 2015-ben kötött partnerségi megállapodás keretében több tízmillió forint értékű luxusautókból álló flottát bocsátott a Magyar Állami Operaház rendelkezésére. Arról, hogy ki használhassa a rendszeresen cserélt legújabb modelleket, az Opera vezetése dönt. Ők eddig jellemzően az Operaház dolgozói közül magukat a tartották erre érdemesnek. Ókovács Szilveszter főigazgató egy májusban forgalomba állított legújabb X5-ös csúcsmodellt használ, azzal parkol a Dalszínház utcai királyi felhajtón. Ennek a modellnek a különböző típusai 40-60 millió forintba kerülnek listaáron – írtuk meg még július közepén.

Az országos sajtóvisszhangot kapott írásunkat követően az Opera – cikkünben is idézett – közleményt bocsátott ki. Ebben arra utalnak, hogy a főigazgató azért hajtja a flotta egyik darabját, mert vezetőként a BMW-vel kötött szerződés szerint erre jogosult. „A Magyar Állami Operaház főigazgatója által használt szolgálati személygépkocsit az intézmény a BMW Group Magyarországgal kötött korábbi támogatói szerződései értelmében a vezetőségi flotta egyik darabjaként kapta használatra.” Az Opera állításából az következik, hogy a partnerségi programban átadott autók vezetőségi flottát alkotnak, dedikáltan a menedzsment tagjai számára.

Megkérdeztük a BMW Magyarországot a partnerségi autók használatba adásának feltételeiről. A társaság válaszolt megkeresésünkre, abban azonban egy szó sincs arról, hogy az Opera vezetőit akarják támogatni flotta biztosításával. A cég szándéka nem személyek, hanem maga az intézmény, kifejezetten annak kulturális értékei, támogatása. „A vállalat stratégiai partnerségei alkalmával soha nem személyeket, hanem intézményt támogat, teszi ezt mindazért, hogy ott, ahol sikeres értékesítési tevékenységet folytat, visszaadhasson valamit az adott ország szociális, társadalmi közegének, a kultúra hosszú távú fenntarthatóságának érdekében.” – közölték lapunkkal.

A BMW hazai képviseletének mostani válaszához hasonlóan a BMW korábbi ügyvezetője két évvel korábban a szerződésre utalva szintén nem szólt arról, hogy a luxusautókat vezetői flottának szánják. Az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) elnökének írt levelében közölték: az autókat az Opera arra érdemes/kiválasztott munkavállalóinak szánják. „As a part of our contract, we do provide a number of cars to the Opera. Tha cars were and will be used exclusively by the Opera’s respective employees provided upon the Opera management decision.” „A szerződésünk részeként számos autóval látjuk el az Operaházat. Az autókat a vezetőség döntése alapján kizárólag az Operaház érintett dolgozói használták és használhatják”  írta a BMW Hungary akkori ügyvezetője, Maciej Galant Bárány Balázs ODFSZ-elnöknek 2022-ben.

A BMW-autók használatával kapcsolatos ismételt megkeresésére nem reagált cikkünk megjelenéséig a Magyar Állami Operaház, amelytől közérdekű adatigényléssel kértük ki az együttműködési szerződést is.

Amíg a szerződés megérkezik szerkesztőségünkbe, addig is rendelkezésre áll azonban olyan hivatalos dokumentum, amiből az Opera autóinak használati rendjéről lehet képet alkotni. Ókovács Szilveszter 2023-ban ugyanis főigazgatói utasításban kibocsátotta a Gépjárművek igénybevételének és használatának rendjéről szóló szabályzatát. Ebben látszik elrendezni a BMW által átadott autók használatát is, amelyeket egyéb szerződés szerinti hivatali járművek közé sorolnak. „Hivatali jármű az a jármű vagy gépjármű, melynek vagyonkezelője, bejegyzett üzembentartója vagy bérlője az Opera, ideértve az Opera részére egyéb szerződés keretén belül biztosított gépjárművet is.” A szabályzat a hivatali járművek igénybevétele fejezetében sem nevesíti, hogy létezik az Opera közleményében hivatkozott vezetői flotta. A hivatali gépjármű használatára jogosultak körébe az alábbiakat jelöli ki: „az Opera magasabb vezetője, gépjárművezető-anyagbeszerző, díszítő, színpadmester, színpadfelügyelő, a gépjármű használatával együtt járó feladat ellátásával megbízott munkavállaló, magán célú használatra felhatalmazó engedély birtokosa a jogosultság időtartamára”. A szabályzatból az is kiderül, hogy az egyéb szerződésen biztosított járművekre, amilyenek az Operának átadott BMW-k, tesztautóként tekintenek. Ez a megkülönböztetés azért érdemleges, mert a főigazgatói utasítás értelmében a többi hivatali járművet, az Opera tulajdonában állót még hivatali célra is csak engedéllyel lehet használni, a bérelteket pedig csak munkavégzésre. Ezzel szemben

az egyéb szerződésben biztosított tesztautókat engedélyeztetés nélkül magáncélra is igénybe lehet venni korlátlanul bel- és külföldön.

A főigazgatói utasításában a maga számára havonta bruttó 250 ezer forintos üzemanyag-keretet engedélyezett, helyettesének havi 150 ezer forintot, a további magasabb vezetőknek havi 120 ezer forintot. Ezen túl a főigazgató jogosult havonta 30 ezer forint étékben autóápolási kellékeket vásárolni, valamint minden hónapban 10 ezer forintot töltenek fel parkolási egyenlegére, ami a többi magasabb beosztású vezetőt is megilleti. A hivatali gépkocsik tisztításának több ezres költségét sem kell viselnie a vezetőknek, erre az Opera külsős vállalkozást foglalkoztat, ami havonta kétszer kipucolja, lemossa a kocsikat.

FRISSÍTÉS

Cikkünk publikálása után a BMW Group Magyarország az alábbi közlemény megjelenítését kérte.

„Ahogy a válaszunkban is megírtuk: 2015 február óta az OPERA és a BMW Group Magyarország jól működő, sikeres stratégiai partnerséget ápol, mely együttműködés számos nemzetközi példát követ.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.