A BMW nem az Opera vezetőségét, hanem az intézményt akarja támogatni a több tízmilliós autókkal

Belpol

A BMW Magyarország, az Opera állításával szemben nem tud arról, hogy a dalszínház számára biztosított luxusautókat vezetőségi flotta céljára adja, mivel nem személyeket, hanem az intézményt szponzorálják. A cég egyik csúcsmodelljét Ókovács Szilveszter főigazgató használja, aki tavaly szabályzatba foglalta, hogy évi 3 millió forintos üzemanyagkeret is jár számára.

A BMW Magyarország Kft. a 2015-ben kötött partnerségi megállapodás keretében több tízmillió forint értékű luxusautókból álló flottát bocsátott a Magyar Állami Operaház rendelkezésére. Arról, hogy ki használhassa a rendszeresen cserélt legújabb modelleket, az Opera vezetése dönt. Ők eddig jellemzően az Operaház dolgozói közül magukat a tartották erre érdemesnek. Ókovács Szilveszter főigazgató egy májusban forgalomba állított legújabb X5-ös csúcsmodellt használ, azzal parkol a Dalszínház utcai királyi felhajtón. Ennek a modellnek a különböző típusai 40-60 millió forintba kerülnek listaáron – írtuk meg még július közepén.

Az országos sajtóvisszhangot kapott írásunkat követően az Opera – cikkünben is idézett – közleményt bocsátott ki. Ebben arra utalnak, hogy a főigazgató azért hajtja a flotta egyik darabját, mert vezetőként a BMW-vel kötött szerződés szerint erre jogosult. „A Magyar Állami Operaház főigazgatója által használt szolgálati személygépkocsit az intézmény a BMW Group Magyarországgal kötött korábbi támogatói szerződései értelmében a vezetőségi flotta egyik darabjaként kapta használatra.” Az Opera állításából az következik, hogy a partnerségi programban átadott autók vezetőségi flottát alkotnak, dedikáltan a menedzsment tagjai számára.

Megkérdeztük a BMW Magyarországot a partnerségi autók használatba adásának feltételeiről. A társaság válaszolt megkeresésünkre, abban azonban egy szó sincs arról, hogy az Opera vezetőit akarják támogatni flotta biztosításával. A cég szándéka nem személyek, hanem maga az intézmény, kifejezetten annak kulturális értékei, támogatása. „A vállalat stratégiai partnerségei alkalmával soha nem személyeket, hanem intézményt támogat, teszi ezt mindazért, hogy ott, ahol sikeres értékesítési tevékenységet folytat, visszaadhasson valamit az adott ország szociális, társadalmi közegének, a kultúra hosszú távú fenntarthatóságának érdekében.” – közölték lapunkkal.

A BMW hazai képviseletének mostani válaszához hasonlóan a BMW korábbi ügyvezetője két évvel korábban a szerződésre utalva szintén nem szólt arról, hogy a luxusautókat vezetői flottának szánják. Az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) elnökének írt levelében közölték: az autókat az Opera arra érdemes/kiválasztott munkavállalóinak szánják. „As a part of our contract, we do provide a number of cars to the Opera. Tha cars were and will be used exclusively by the Opera’s respective employees provided upon the Opera management decision.” „A szerződésünk részeként számos autóval látjuk el az Operaházat. Az autókat a vezetőség döntése alapján kizárólag az Operaház érintett dolgozói használták és használhatják”  írta a BMW Hungary akkori ügyvezetője, Maciej Galant Bárány Balázs ODFSZ-elnöknek 2022-ben.

A BMW-autók használatával kapcsolatos ismételt megkeresésére nem reagált cikkünk megjelenéséig a Magyar Állami Operaház, amelytől közérdekű adatigényléssel kértük ki az együttműködési szerződést is.

Amíg a szerződés megérkezik szerkesztőségünkbe, addig is rendelkezésre áll azonban olyan hivatalos dokumentum, amiből az Opera autóinak használati rendjéről lehet képet alkotni. Ókovács Szilveszter 2023-ban ugyanis főigazgatói utasításban kibocsátotta a Gépjárművek igénybevételének és használatának rendjéről szóló szabályzatát. Ebben látszik elrendezni a BMW által átadott autók használatát is, amelyeket egyéb szerződés szerinti hivatali járművek közé sorolnak. „Hivatali jármű az a jármű vagy gépjármű, melynek vagyonkezelője, bejegyzett üzembentartója vagy bérlője az Opera, ideértve az Opera részére egyéb szerződés keretén belül biztosított gépjárművet is.” A szabályzat a hivatali járművek igénybevétele fejezetében sem nevesíti, hogy létezik az Opera közleményében hivatkozott vezetői flotta. A hivatali gépjármű használatára jogosultak körébe az alábbiakat jelöli ki: „az Opera magasabb vezetője, gépjárművezető-anyagbeszerző, díszítő, színpadmester, színpadfelügyelő, a gépjármű használatával együtt járó feladat ellátásával megbízott munkavállaló, magán célú használatra felhatalmazó engedély birtokosa a jogosultság időtartamára”. A szabályzatból az is kiderül, hogy az egyéb szerződésen biztosított járművekre, amilyenek az Operának átadott BMW-k, tesztautóként tekintenek. Ez a megkülönböztetés azért érdemleges, mert a főigazgatói utasítás értelmében a többi hivatali járművet, az Opera tulajdonában állót még hivatali célra is csak engedéllyel lehet használni, a bérelteket pedig csak munkavégzésre. Ezzel szemben

az egyéb szerződésben biztosított tesztautókat engedélyeztetés nélkül magáncélra is igénybe lehet venni korlátlanul bel- és külföldön.

A főigazgatói utasításában a maga számára havonta bruttó 250 ezer forintos üzemanyag-keretet engedélyezett, helyettesének havi 150 ezer forintot, a további magasabb vezetőknek havi 120 ezer forintot. Ezen túl a főigazgató jogosult havonta 30 ezer forint étékben autóápolási kellékeket vásárolni, valamint minden hónapban 10 ezer forintot töltenek fel parkolási egyenlegére, ami a többi magasabb beosztású vezetőt is megilleti. A hivatali gépkocsik tisztításának több ezres költségét sem kell viselnie a vezetőknek, erre az Opera külsős vállalkozást foglalkoztat, ami havonta kétszer kipucolja, lemossa a kocsikat.

FRISSÍTÉS

Cikkünk publikálása után a BMW Group Magyarország az alábbi közlemény megjelenítését kérte.

„Ahogy a válaszunkban is megírtuk: 2015 február óta az OPERA és a BMW Group Magyarország jól működő, sikeres stratégiai partnerséget ápol, mely együttműködés számos nemzetközi példát követ.”

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A halál sava-borsa

Az űrből jött szörnyek műfajában máig verhetetlenek a banánfejű xenomorfok: savas vérükkel, páratlan ellenálló képességükkel, vérszomjukkal egyszerre keltenek rémületet és csodálatot.

Lépések a vonalon

  • - turcsányi -

A labdarúgásban, segítse immár a legkorszerűbb űrtechnika, ritkák az egyértelmű dolgok, kivált abban a tekintetben, hogy ki a jobb.

Kicsi a világ

  • Kiss Annamária

A játszók melegítenek az öltöző és tornaterem kombinációjából kialakított díszletben. Térdhajlításokat végeznek, szökdécselnek, aztán beállnak a starthoz, eldördül a pisztoly, kezdődik az előadás.

Fájjon Bicskéig

A magyar állam egyre mélyülő diszfunkcionalitása, az 1990 óta nem tapasztalt nemzetközi térvesztés idején Orbán Viktor a hétvégi fideszes dzsemborin azt találta mondani, hogy már nem elég gyurcsányozni, hanem a szakpolitikai vitákat is meg kell nyerni.

Külön utak

A tartományi választások Szászországban és Türingiában a szélsőjobboldali AfD előretörését és az országos kormány­koalíció pártjainak vereségét hozták. A kereszténydemokraták mindkét tartományban csak szélsőbaloldali pártokkal alakíthatnak parlamenti többséggel rendelkező kormányt.

Látlelet

A hosszú várólisták miatt a magánegészségügyet választó betegek abban bíznak, ha fizetnek, szebben beszélnek velük, hamarabb gyógyulnak. Az orvosi műhibaperekkel foglalkozó ügyvédek mást tapasztalnak. A pénz nem helyettesíti az embert.

Szabadon szárnyal a fantázia

Február óta szokatlanul gyenge eredménnyel keresi a Fidesz a fogást Magyar Péteren. Az elmúlt hetekben már az is terjed a pártban, hogy az egész Tisza az ő mestertervük. De azért maradt valami az eddig megszokott lejáratásokból is.

 

Kukázás felsőfokon

Össznépi program lett üres flakonokkal telepakolt szatyrokkal sorban állni a REpont automaták előtt, ezzel együtt pedig megjelent a visszaváltásra épülő biznisz is. Az utcai kukák feltúrása helyett az igazán élelmes vállalkozók a társasházi hulladékgyűjtőkben válogatnak.

 

Szoros meccs lesz

A héten még voksolhatnak a terézvárosiak egy ún. ügydöntő szavazáson arról, hogy tiltva legyen-e a rövid távú szálláskiadás a kerületben. A vállalkozások, szálláskiadók álláspontja világos, a lakosok véleménye azonban nem egyértelmű. És mit fognak szólni az esetleges tiltáshoz a szomszéd kerületek?