A BMW nem az Opera vezetőségét, hanem az intézményt akarja támogatni a több tízmilliós autókkal

Belpol

A BMW Magyarország, az Opera állításával szemben nem tud arról, hogy a dalszínház számára biztosított luxusautókat vezetőségi flotta céljára adja, mivel nem személyeket, hanem az intézményt szponzorálják. A cég egyik csúcsmodelljét Ókovács Szilveszter főigazgató használja, aki tavaly szabályzatba foglalta, hogy évi 3 millió forintos üzemanyagkeret is jár számára.

A BMW Magyarország Kft. a 2015-ben kötött partnerségi megállapodás keretében több tízmillió forint értékű luxusautókból álló flottát bocsátott a Magyar Állami Operaház rendelkezésére. Arról, hogy ki használhassa a rendszeresen cserélt legújabb modelleket, az Opera vezetése dönt. Ők eddig jellemzően az Operaház dolgozói közül magukat a tartották erre érdemesnek. Ókovács Szilveszter főigazgató egy májusban forgalomba állított legújabb X5-ös csúcsmodellt használ, azzal parkol a Dalszínház utcai királyi felhajtón. Ennek a modellnek a különböző típusai 40-60 millió forintba kerülnek listaáron – írtuk meg még július közepén.

Az országos sajtóvisszhangot kapott írásunkat követően az Opera – cikkünben is idézett – közleményt bocsátott ki. Ebben arra utalnak, hogy a főigazgató azért hajtja a flotta egyik darabját, mert vezetőként a BMW-vel kötött szerződés szerint erre jogosult. „A Magyar Állami Operaház főigazgatója által használt szolgálati személygépkocsit az intézmény a BMW Group Magyarországgal kötött korábbi támogatói szerződései értelmében a vezetőségi flotta egyik darabjaként kapta használatra.” Az Opera állításából az következik, hogy a partnerségi programban átadott autók vezetőségi flottát alkotnak, dedikáltan a menedzsment tagjai számára.

Megkérdeztük a BMW Magyarországot a partnerségi autók használatba adásának feltételeiről. A társaság válaszolt megkeresésünkre, abban azonban egy szó sincs arról, hogy az Opera vezetőit akarják támogatni flotta biztosításával. A cég szándéka nem személyek, hanem maga az intézmény, kifejezetten annak kulturális értékei, támogatása. „A vállalat stratégiai partnerségei alkalmával soha nem személyeket, hanem intézményt támogat, teszi ezt mindazért, hogy ott, ahol sikeres értékesítési tevékenységet folytat, visszaadhasson valamit az adott ország szociális, társadalmi közegének, a kultúra hosszú távú fenntarthatóságának érdekében.” – közölték lapunkkal.

A BMW hazai képviseletének mostani válaszához hasonlóan a BMW korábbi ügyvezetője két évvel korábban a szerződésre utalva szintén nem szólt arról, hogy a luxusautókat vezetői flottának szánják. Az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) elnökének írt levelében közölték: az autókat az Opera arra érdemes/kiválasztott munkavállalóinak szánják. „As a part of our contract, we do provide a number of cars to the Opera. Tha cars were and will be used exclusively by the Opera’s respective employees provided upon the Opera management decision.” „A szerződésünk részeként számos autóval látjuk el az Operaházat. Az autókat a vezetőség döntése alapján kizárólag az Operaház érintett dolgozói használták és használhatják”  írta a BMW Hungary akkori ügyvezetője, Maciej Galant Bárány Balázs ODFSZ-elnöknek 2022-ben.

A BMW-autók használatával kapcsolatos ismételt megkeresésére nem reagált cikkünk megjelenéséig a Magyar Állami Operaház, amelytől közérdekű adatigényléssel kértük ki az együttműködési szerződést is.

Amíg a szerződés megérkezik szerkesztőségünkbe, addig is rendelkezésre áll azonban olyan hivatalos dokumentum, amiből az Opera autóinak használati rendjéről lehet képet alkotni. Ókovács Szilveszter 2023-ban ugyanis főigazgatói utasításban kibocsátotta a Gépjárművek igénybevételének és használatának rendjéről szóló szabályzatát. Ebben látszik elrendezni a BMW által átadott autók használatát is, amelyeket egyéb szerződés szerinti hivatali járművek közé sorolnak. „Hivatali jármű az a jármű vagy gépjármű, melynek vagyonkezelője, bejegyzett üzembentartója vagy bérlője az Opera, ideértve az Opera részére egyéb szerződés keretén belül biztosított gépjárművet is.” A szabályzat a hivatali járművek igénybevétele fejezetében sem nevesíti, hogy létezik az Opera közleményében hivatkozott vezetői flotta. A hivatali gépjármű használatára jogosultak körébe az alábbiakat jelöli ki: „az Opera magasabb vezetője, gépjárművezető-anyagbeszerző, díszítő, színpadmester, színpadfelügyelő, a gépjármű használatával együtt járó feladat ellátásával megbízott munkavállaló, magán célú használatra felhatalmazó engedély birtokosa a jogosultság időtartamára”. A szabályzatból az is kiderül, hogy az egyéb szerződésen biztosított járművekre, amilyenek az Operának átadott BMW-k, tesztautóként tekintenek. Ez a megkülönböztetés azért érdemleges, mert a főigazgatói utasítás értelmében a többi hivatali járművet, az Opera tulajdonában állót még hivatali célra is csak engedéllyel lehet használni, a bérelteket pedig csak munkavégzésre. Ezzel szemben

az egyéb szerződésben biztosított tesztautókat engedélyeztetés nélkül magáncélra is igénybe lehet venni korlátlanul bel- és külföldön.

A főigazgatói utasításában a maga számára havonta bruttó 250 ezer forintos üzemanyag-keretet engedélyezett, helyettesének havi 150 ezer forintot, a további magasabb vezetőknek havi 120 ezer forintot. Ezen túl a főigazgató jogosult havonta 30 ezer forint étékben autóápolási kellékeket vásárolni, valamint minden hónapban 10 ezer forintot töltenek fel parkolási egyenlegére, ami a többi magasabb beosztású vezetőt is megilleti. A hivatali gépkocsik tisztításának több ezres költségét sem kell viselnie a vezetőknek, erre az Opera külsős vállalkozást foglalkoztat, ami havonta kétszer kipucolja, lemossa a kocsikat.

FRISSÍTÉS

Cikkünk publikálása után a BMW Group Magyarország az alábbi közlemény megjelenítését kérte.

„Ahogy a válaszunkban is megírtuk: 2015 február óta az OPERA és a BMW Group Magyarország jól működő, sikeres stratégiai partnerséget ápol, mely együttműködés számos nemzetközi példát követ.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.