Megszavazták a kormány kulturális törvényét

  • narancs.hu
  • 2019. december 11.

Belpol

Hiába volt hétfőn többezres tüntető tömeg a Madách téren.

Az Országgyűlés szerdán elfogadta a kormány kulturális törvénycsomagját.

A parlament

  • 115 fideszes igen
  • 53 ellenzéki nem szavazattal, és
  • 3 tartózkodással

megszavazta a színháztörvényt.

Az ellenzéki képviselők tiltakozásképp felálltak és fekete maszkot tartottak az arcuk elé, az eseményről Tordai Bence osztott meg egy videót a Facebook oldalán.

Az új törvény szerint létre kell hozni a Nemzeti Kulturális Tanácsot, amely a stratégiai intézmények vezetőiből és az MMA elnökéből áll, és Kásler Miklós vezeti, és a továbbiakban ők tehetnek javaslatot a "kultúra kormányzati stratégiájára", illetve ők véleményezhetik és hangolhatják össze "a kulturális ágazati terveket."

A legnagyobb felháborodást az váltotta ki, miszerint az új törvény értelmében az önkormányzati színházak vezetőinek kinevezéséről meg kell állapodni a kormánnyal, ha állami támogatáshoz kívánnak jutni. Ez ellen az intézkedés ellen tiltakozott hétfőn este több ezer ember a Madách téren.

Úgy tűnik, mindhiába. A hivatalos kormányzati kommunikáció szerint a "a Katona József Színházban kialakult állapotok miatt készül megváltoztatni a kormány a kultúra finanszírozásának eddigi gyakorlatát". Ez azonban úgy tűnik, csak egy jó ok volt arra, hogy a kormány most jöjjön elő ezzel a módosítással.

A Semjén Zsolt által benyújtott törvényjavaslat általános indoklásában ugyanis azt írják: "A szabályozást az is indokolttá teszi, hogy az elmúlt időszakban köztörvényes, nem pénzügyi jellegű visszaélések gyanúja merült fel állami és önkormányzati forrásokból is működő előadóművészeti szervezetekben, ami önmagában is indokolttá teszi a felelősségi viszonyok tisztázását."

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.