A Gyurcsány-klóntól Deutsch Tamás adrenalinjáig – Interjú Kálmán Olgával

  • narancs.hu
  • 2013. december 11.

Belpol

Frissen megjelent könyve kapcsán beszélgetünk Kálmán Olgával. Az ATV műsorvezetőjével készített, holnap megjelenő interjúnkból most azokat a részleteket ajánljuk, ahol elismer vagy épp ekéz egyes politikusokat.

„Oldalak szerint megoszló stílusokat nem látok, inkább azokra jellemző ez, akik túl sok időt töltenek el a főnökükkel, és elkezdenek rá hasonlítani” – mondta Kálmán Olga arra a kérdésünkre, van-e saját MSZP-s vagy fideszes politikusi stílus. Majd így folytatta: ha „visszaemlékszel Molnár Csabára, aki a Gyurcsány-kormány idején lépett színre, és nemsokára közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter is lett, neki a fejmozdulatai és egyáltalán, mindene tiszta Gyurcsány Ferenc volt, egy Gyurcsány-klón lett. Amikor először volt vendégem, azt kérdeztem tőle: Ön tényleg Gyurcsány-klón? Mondta, hogy nem, erre én: Pedig de.”

Amikor a jó vitapartnerről kérdeztük, így felelt: az „nem jó vitapartner, aki ragaszkodik egy mondatához, és mindenre ugyanazt a sztereotip szöveget vágja rá. Kitalálja magának, hogy pitypalatty, és ha hússzor rákérdezel, akkor is pitypalatty, ha cáfolod, akkor is pitypalatty. Na, ezekkel a beszélgetőtársakkal nem nagyon lehet mit kezdeni, igazi energiavámpírok. Mire befejezzük az interjút, már a néző is, a kérdező is a végkimerülés szélére kerül. Rogán Antal nem ilyen. Ő válaszol a kérdésekre.
(…)
MN: És Deutsch?
KO: Kemény dió. Kimondottan szeretek vele vitázni, de az igaz, hogy a beszélgetés végére elfáradok. Jó kommunikatív képességei vannak, érvelni is kiválóan tud, de ő az a beszélgetőpartner, aki például előszeretettel kérdez vissza. Így aztán én sem élhetek meg abból, hogy „valahol, valaki azt írta önről”, mert azonnal visszakapom, hogy „ki és hol?”. Izzik a levegő egy Deutsch–Kálmán-vitánál, az adrenalin elönti a stúdiót, és ez inspiratív. Aztán majd a néző eldönti, hogy kinek az érvelését fogadja el.”

Tófalvy Tamás Kálmán Olgával készített teljes interjúját a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatják.


Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.