A Jobbik végleg szakít az ellenzéki összefogással

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 30.

Belpol

A pártelnök a Fideszt legalább annyira elutasítja, mint például a Demokratikus Koalíciót. De a kormányváltásért bizonyos kompromisszumokra hajlandó.

A pártszakadásokon átesett Jobbiknak nem sikerült megszabadulni a belső konfliktusoktól. Szabó Gábor hosszú éveken át a Jobbik nagy befolyással bíró szürke eminenciása, pártigazgatója és választmányi elnöke volt. Számos helyi pártszervezet feloszlatásában és újjáépítésében vett részt, több sikeres kampányt vezetett. Szabó a pártigazgatói tisztségről már 2020-ban leköszönt, nemrég a választmányi elnöki tisztségétől is megvált. Ezt nem saját elhatározásából, hanem Gyöngyösi Márton pártelnök felszólítására tette – írja a nepszava.hu.

„Meglehetősen eltérően ítéljük meg a Jobbik elmúlt egy évben véghez vitt politikáját és annak sikerességét, valamint az előttünk álló önkormányzati választáson történő megmérettetésének módját is” – indokolta sajtóközleményében a pártelnök, miért kérte lemondásra Szabó Gábort. A Magyar Nemzethez eljutott egy belső levél, amelyben Gyöngyösi Márton arról írt, hogy „a politikai közösségünk nem léphet ismét a baloldali pártokkal való összefogás bizonyítottan kudarcos útjára, hanem önálló jobboldali arcéllel és konzervatív küldetéstudattal új szövetségi rendszert kell építenie az általunk meghatározott keretek között”.

Gyöngyösi Márton a nepszava.hu kérdésére hangsúlyozta, a levelében leírt állítások nem tartalmaznak újdonságot. Hiszen azzal a vállalással lett a Jobbik – időközben felvett nevén: Jobbik-Konzervatívok – elnöke, hogy önálló politikát és új jobbközép-konzervatív szövetséget épít. Ebbe nem fér bele az együttműködés a baloldali és liberális pártokkal.

Gyöngyösi az általa elképzelt új szövetséget arra a szellemiségre szeretné építeni, amit az elmúlt harminc évben több párt is igyekezett képviselni. Csak éppen ezek a pártok már nem léteznek.

Az ellenzéki összefogás stratégiája Gyöngyösi szerint alapvetően elhibázott volt, amiért a Jobbik nagy árat fizetett: elvesztette szavazói jelentős részét. Szabó Gábor a 2022-es parlamenti választás előtt kampányfőnök és főtárgyaló volt, neki „óriási a szerepe a kudarcban”. Szabó mégsem szeretett volna gyökeresen szakítani a párt eddigi politikájával – mondta Gyöngyösi Márton. A pártelnök a kritikái ellenére tapasztalt szakembernek tartja Szabó Gábort, és biztos abban, hogy találnak számára megfelelő feladatot a Jobbikban.

Gyöngyösi politikai paradoxonként említette, hogy a Jobbik-Konzervatívokhoz ideológiailag közelebb áll a Fidesz, mint a baloldali és liberális pártok, ám a mindent átható korrupció és a jogállamiság lábbal tiprása, a jobboldaliság elárulása miatt a pártelnök a Fideszt legalább annyira elutasítja, mint például a Demokratikus Koalíciót.

Az, hogy a Jobbik-Konzervatívok nem működik együtt az ellenzéki pártokkal, nem jelenti azt, hogy bizonyos ügyek mentén nem hajlandó kompromisszumokat kötni. Főleg akkor, ha a Fidesz leváltásáról van szó – jegyezte meg Gyöngyösi Márton.

A pártelnök tartja magát ahhoz, hogy a jövő évi önkormányzati választásokon a nagyobb településeken a jobbikos jelöltek pártlogó nélkül indulnak majd.

Legalábbis ez lesz az általános szabály, a helyi döntések függvényében akadhatnak majd kivételek – tette hozzá.

A hírportál próbálta megszólaltatni Szabó Gábort, aki azonban nem reagált megkeresésükre. Más jobbikos politikusokat is kerestünk, de névvel senki se nyilatkozott. Találkoztak olyan véleménnyel is, hogy Gyöngyösi Márton és Szabó Gábor konfliktusában valójában a személyi ellentétek domináltak – Szabó sokkal inkább híve a konszenzusra épülő vezetési stílusnak, mint Gyöngyösi –, a hivatalos kommunikációban ezek a nézeteltérések kaptak ideológiai köntöst.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.