„A Juhász Péter-féle fütyülés ma már bűncselekménynek számítana”

Belpol

Az október 1-től hatályos gyülekezési törvény az eddiginél több lehetőséget ad a tüntetések előzetes megtiltására. A Helsinki Bizottság és a TASZ képviselőivel beszélgettünk a módosításról. Részlet a friss Magyar Narancsból.

Az október 1-től hatályos gyülekezési törvény az eddiginél több lehetőséget ad a tüntetések előzetes megtiltására. A friss Narancsban a Helsinki Bizottság és a TASZ képviselőivel beszélgettünk a módosításról. Következzék egy kis ízelítő az interjúból:

Magyar Narancs: Jobb vagy rosszabb lett az új gyülekezési törvény, mint amilyen a régi volt?

Hegyi Szabolcs: Szerintem rosszabb lett.

M. Tóth Balázs: Szerintem nem lett rosszabb. Az előző gyülekezési törvényünk 29 éves jogszabály volt, a gyülekezési jog számos részletkérdését nem szabályozta, ami nem csoda, hiszen ’89 előtt nem létezett gyülekezési jog, nem volt mire támaszkodni. Számos gyakorlati kérdésre a rendőrség, a bíróság vagy az Alkotmánybíróság adott valamilyen választ, de nem volt egységes a jogalkalmazás. Vitatott volt a gyülekezés fogalma, hogy ki egy tüntetés szervezője, rendezője, résztvevője, milyen az ő viszonyuk egymáshoz és a rendőrséghez. Nem volt világos, mit kell kezdeni a versengő, azonos helyre és időpontra bejelentett gyülekezésekkel. Ezeket a hiányokat az új törvény pótolja. A tüntetések előzetes tiltását új koncepcionális alapra helyezi a szabályozás, erről van elvi vitánk Szabolccsal. Korábban két szűken meghatározott esetben lehetett megtiltani egy tüntetést, és volt egy csomó másik ok, ami lehetővé tette, hogy a már tudomásul vett rendezvényt feloszlassák. Az új törvény szerint viszont azt a gyülekezést, amit fel lehetne oszlatni, előre be is lehet tiltani.

(...)

Hegyi Szabolcs: Előzetes tiltáskor a rendőrségnek a jövőre nézve kell mérlegelnie, ezért fontos, hogy ezt a lehető legpontosabb, legobjektívebb indokok alapján tegye. Ennek a követelménynek az előző törvény inkább megfelelt, mint a mostani. A gyakorlat úgy nézett ki egyébként, hogy ha a hatóságnak kétségei voltak a bejelentéssel kapcsolatban, egyeztetésre hívta a szervezőt, ahol azt is közölhette vele, hogy ha ebben a formában valósul meg a tüntetés, azt az első pillanatban fel fogják oszlatni. A bejelentőre volt bízva, ezt bevállalja-e, vagy módosít a rendezvény paraméterein. Az új törvény alapján a rendőrség könnyebben dönthet a tiltásról, bár az pozitívum, hogy tiltó határozat helyett feltételeket is előírhat – például a hangerőre, az időtartamra –, amelyek mellett mégis megtartható a problémásnak ítélt gyülekezés.

(...)

MN: A versengő tüntetések szabályozását – vagyis hogy az először bejelentett rendezvény élvez elsőbbséget – általában a törvény pozitívumaként szokták említeni. De amellett is érvelhetnénk, hogy az ellentüntetéshez vagy egy tüntetés megzavarásához is joga van a polgároknak. Ezt nem korlátozza az új szabályozás?

M. Tóth Balázs: Nem korlátozza, mert csak abban az esetben tiltható meg a később bejelentett tüntetés, ha a két rendezvény együttes megtartása fizikailag kizárt. Ha a Kossuth téren harmincan szeretnénk tüntetni a mosómedvék jogaiért, huszonheten meg a kacsaúsztatók felújításáért, minden további nélkül tudomásul vehető mindkét rendezvény. Ez a szabály inkább az olyan abszurd helyzeteket előzheti meg, mint amikor a Milla tüntetésein körbe kellett kordonozni a szélsőséges ellentüntetőket a tömeg közepén, a Szabad sajtó úton. A tiltakozáshoz való jogot egy sokkal súlyosabb dolog üresíti ki. A büntető törvénykönyv legújabb módosítása szerint az is bűncselekmény, ha valaki erőszakmentesen megzavar egy tüntetést. Ez nyilván a Juhász Péter-féle fütyülős tiltakozásokra reagál. Az ma már bűncselekménynek számítana, de legalábbis nyilvánvalóan felmerülne a büntetőeljárás lehetősége.

A lapot keressék az újságárusoknál vagy vásárolják meg online.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.