A kormány odaültet öt embert a Corvinus fölé, akiket senki nem tud majd leváltani

Belpol

Júliustól magánegyetem lesz Corvinus, de vannak kérdőjelek az átalakulás körül.

Július 1-től a Budapesti Corvinus Egyetem, az ország első számú gazdasági képzőhelye magánegyetemként, alapítványi fenntartásban működik tovább. Eddig annyit lehetett tudni az átalakulástól, hogy az egyetemen szabadabb gazdálkodást és magasabb minőséget várnak tőle.

Három február közepén benyújtott törvényjavaslatból kiderült, hogy a kormány új jogi kategóriát hoz létre a Corvinus fenntartására: a vagyonkezelői alapítványt. Hogy ennek milyen következményei lehetnek, annak nyomtatott kiadásunkban jártunk utána. Következzen néhány részlet a cikkből.

A vagyonkezelő alapítványokról szóló javaslat lehetőséget teremt arra, hogy egy ilyen alapítvány ne csak a hozzá rendelt egyetemet tartsa fenn, de úgymond önmaga felett is gyakorolja az alapítói jogokat. A Corvinus alapítványánál mindjárt éltek is ezzel, azaz miután a kormány kinevezi a majdani alapítvány legalább 5 fős kuratóriumát, formailag minden befolyását elveszíti az alapítvány működése felett.

(...)

„A kuratóriumot nem lehet visszahívni, ha egy tisztség megszűnik, a kuratórium maga választhat új tagot, sőt még az alapítvány alapító okiratát is módosíthatja” – sorolja a „szuperkuratórium” jogköreit Deák Dániel, az egyetem közalkalmazotti tanácsának elnöke. E megoldásra valószínűleg azért volt szükség, hogy az állam és a Corvinus között minden szálat elvágjon, és a Corvinus valóban magánegyetem lehessen. Ezzel azonban óriási hatalmat adtak a kuratórium vezetőinek, akiket a miniszter nevez ki, de utána nemigen visel politikai felelősséget a kuratórium ténykedéséért.

(...)

Az oktatók között sokan tartanak attól, hogy politikai ejtőernyősök vagy túlzottan üzleti szemléletet követő kurátorok kerülnek a testületbe. Van, aki egyenesen attól fél, nehogy „cikivé váljon a Corvinuson oktatni”. Az egyetem vezetése erre nem számít, rendszeres egyeztetésben vannak a minisztériummal, az átalakítást pedig miniszteri biztosként Pavlik Lívia, a Corvinus kancellárja felügyeli.

A cikkben megvizsgáljuk azt is, az átalakulásnak milyen hatása lehet az ingyenes férőhelyek számára és a corvinusos oktatók fizetésére. A teljes írást a Magyar Narancs 2019. február 28-án megjelent lapszámában olvashatja el. Az újságra itt lehet előfizetni.

Magyar Narancs - Archívum részletes

Az aktuális Magyar Narancs tartalmából.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.