A koronavírusos tanárok ötöde nem kapta meg a 100 százalékos táppénzt

  • narancs.hu
  • 2021. január 26.

Belpol

Felmérés készült a tanárok tapaszatalairól a digitális oktatásról és a járványról.  

A pedagógusok 19 százaléka korábban pozitív teszttel igazoltan elkaphatta a koronavírust - derült ki a 21 Kutatóközpont és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) kutatásából. A kutatást december-januárban 1269 pedagógus töltötte ki, ők az eredmények ismertetése szerint életkor, régió és intézménytípus szerint reprezentálják a teljes pedagógus társadalmat. 

A kutatás szerint a Magyarországot sújtó második hullámban lényegesen több pedagógus fertőződött meg a vírussal, mint az első hullámban, összességében pedig a legfiatalabb korosztályhoz (18–29 évesek) tartozó pedagógusok negyede (24 százalék), a 30–59 évesek 19 százaléka, míg a 60. életévüket betöltő pedagógusok 15 százaléka kapta el valamelyik hullámban a betegséget.

Az érintett pedagógusok 19 százaléka kapta meg bérének 100 százalékát, saját bevallásuk szerint.

A táppénzzel kapcsolatos problémákról itt írtunk korábban

A kutatás rákérdezett a digitális oktatás tapasztalataira is. Eszerint a pedagógus társadalom megosztottnak tűnik abban a kérdésben, hogy milyen platformon lenne érdemes a tavaszi félévben oktatni: többségük (56 százalék) hagyományos tanrendben oktatna tavasszal, teljes digitális tanrendet a pedagógusok 19 százaléka választaná, hibrid – vagyis online és offline formában egyaránt – a válaszadók negyede végezné oktatói, nevelői munkáját.

A digitális távoktatás időszaka alatt a pedagógusok 84 százaléka rendelkezett saját digitális eszközzel, amiről el tudta látni munkáját, feladatait, de a megkérdezettek döntő többsége (53 százalék) úgy értékelte, hogy éppen csak elégségesek jelen digitális kompetenciái ahhoz, hogy alapszinten el tudják látni munkájukat.

Az oktatók 7 százaléka számolt be arról, hogy nem tudta munkáját maradéktalanul elvégezni, digitális készségek hiányában.

Nagy szakadék mutatkozik a legfiatalabbak és a további korcsoportok digitális kompetenciái között, amely a 2020-as digitális távoktatás idején problémákat is eredményezhetett. 

Az is kiderült, hogy a pedagógusok 55 százalékának adódott olyan számítástechnikai/informatikai problémája a digitális távoktatás időszaka alatt, amelyet egyedül nem tudott megoldani, összességében pedig a pedagógusok csak 51 százaléka kapott segítséget munkáltatójától bármilyen formában.

A kutatás eredményei szerint leginkább az óvodapedagógusok voltak magukra hagyva a digitális tanrendre való átállás pillanatában, 75 százalékuk nem kapott segítséget a munkáltatójától 2020 tavaszán.

Az óvodapedagógusok – pár kivételtől eltekintve – lényegében teljesen magukra voltak utalva járvány okozta új helyzetben, 2020 márciusától kezdve.

Az is kiderült, hogy a pedagógusok előbb kérnek segítséget a kollégáiktól (67  százalék), személyes környezetükből (család 57 százalék, barátok 24 százalék) és inkább vesznek gyorstalpalót (pl. fórumok olvasása, oktató videók nézése) önállóan az internetről (46 százalék), minthogy a munkáltatójukhoz fordulnának (19 százalék), amennyiben informatikai vagy számítástechnikai problémájuk akad. 

A felmérés szerint ráadásul hiába vett részt előzetesen a pedagógus társadalom 57 százaléka valamilyen digitális készségeket fejlesztő továbbképzésen, az valójában nem készítette fel őket a járvány helyzet okozta új számítástechnikai kihívások megoldására. A válaszok alapján azok az oktatók, akik mind a két félévben digitális távoktatásban vettek részt kimerültnek (49 százalék), fásultnak (22 százalék), meggyötörtnek (22 százalék) érzik magukat. 

A pedagógusok válaszai alapján leginkább a szakközépiskolákban (50 százalék) és a szakiskolákban (37 százalék) tanuló diákok számára okozott nehézséget alkalmazkodás az új helyzethez, és a diákok közel egynegyedének körében nagyon rossz minőségű eszközök állnak rendelkezésére. 

A megkérdezettek 83 százaléka tartotta inkább, vagy mindenképpen szükségesnek a 2020 őszén történő gyorstesztelést, a részvételi kedv azonban ennél alacsonyabb volt: a pedagógusok 72 százaléka vett részt tesztelésen,

8 százaléknak nem volt lehetősége tesztelni. 

Arra a kérdésre, hogy összességben mennyire érezték magukat biztonságban a munkahelyükön, a pedagógusok a kérdésre átlagosan 5-ből 2,73-as értéket adtak. A jelenleg is hatályban lévő járványügyi intézkedésekkel a pedagógusok általánosságban 2,58-as szinten elégedettek, vagyis inkább nem elégedettek.

A felmérés szerint a pedagógusok 43 százaléka beadatná a védőoltást, megközelítőleg harmaduk (36 százalék) billeg a kérdést illetően, minden ötödik válaszadó (21 százalék) nem kívánja beadatni a vakcinát. Az oltási kedv ugyanakkor erősen szór a pedagógus társadalom körében: a legkevésbé az óvópedagógusok (közöttük a legnagyobb azoknak az aránya, akik billegnek a kérdést illetően), leginkább pedig a gimnáziumokban tanító pedagógusok adatnák be maguknak a vakcinát.

A digitális oktatás tapasztalatairól és az ezzel kapcsolatos felmérésekkel korábban itt írtunk: 

A központ ellenében

Sikeres és eredményes volt a digitális oktatás - jelentette be Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár május végén, miközben a tanárok és a szakemberek is arról beszéltek hónapok óta, hogy a digitális oktatás során komoly problémák merültek fel, egyrészt, mert vannak gyerekek, akik postán kapnak feladatlapokat, másrészt, mert a tanároknak gyakorlatilag a semmiből kellett valami újat felépíteni.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.