Túlélési stratégiák a járvány miatti nehéz anyagi helyzetben

A lét minimuma

Belpol

Egyre több család válik érintetté az elhúzódó járvány­ügyi korlátozások okozta gazdasági válság miatt. Sokan egyáltalán nem rendelkeztek tartalékkal, s úgy maradtak bevétel nélkül egyik napról a másikra, de már olyanok is bajban vannak, akiknek volt némi megtakarításuk.

„A járvány előtt jól éltünk, havonta 300 ezer forint körül volt a fizetésem, de voltak erősebb hónapok, amikor félmillió alatt nemigen vittem haza. A vírus miatt azonban olyan dolgokat kellett tennem, amelyekről korábban álmomban sem gondoltam volna, hogy egyszer erre kényszerülök” – mondja Zoltán (a cikkben megszólalók kérésükre nem az igazi nevükkel szerepelnekCS. E. E.), akinek a járvány előtt zongoristaként állandó föllépési lehetőségei voltak különböző éttermekben, és időnként pár hónapra külföldi hajóutakon is vállalt zenélést.

Zoltánnak hiába volt stabil és tisztességes keresete hónapról hónapra, a járvány következtében azonnal elvesztette a munkáját, egyik napról a másikra bevétel nélkül maradt. „Addig tudtunk fizetni egy tágas albérletet havi 150 ezer forintért, de amint megtudta a tulajdonos, hogy anyagi gondjaink vannak, hallani sem akart könnyítésről, költöznünk kellett” – folytatja Zoltán, aki most egy nyolcadik kerületi önkormányzati lakásban él feleségével és másfél éves gyermekével. A kialakult helyzet további drasztikus változásokat hozott addigi nyugalmas, biztonságos életükbe. „Eladtam az autómat és a zongorámat is. Lecsúsztunk, sajnos nem tudok erre jobb kifejezést mondani. Eljött az az időszak is, amikor nem tudtuk, miből fogunk kenyeret venni” – emlékszik vissza Zoltán. Ettől a ponttól kezdve részben az ismerősök, részben pedig az önkormányzat segítségére szorulnak.

Zoltánék esete nem egyedülálló: egyre több olyan ember kerül nehéz anyagi helyzetbe, aki korábban átlagos vagy átlagon felüli jövedelemmel rendelkezett. Munka híján azonban ők is kezdenek kifogyni a tartalékaikból – vagy már ki is fogytak.

„A koronavírus okozta gazdasági válság első vesztesei egyértelműen azok voltak, akik a járvány előtt is az önkormányzati szociális intézményekre, családsegítő szolgálatokra támaszkodtak. Ők jellemzően alkalmi munkákból, rendszerint nem bejelentett foglalkoztatásból (konyhai kisegítés, takarítás) tartották fent magukat. Ezeknek az embereknek abban sincsen tapasztalatuk, hogyan kell havi szinten gazdálkodni a fizetéssel, a tartalékok felhalmozása pedig szóba se jön” – mondja Szűrszabóné Tóth Tímea, a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ Család- és Gyermekjóléti Szolgálat szakmai vezetője. A leg­sérülékenyebb társadalmi réteget a segítségkérésben kisebb fáziskéséssel követte az a csoport, amely már rendszeres havi fizetésért dolgozott, azonban azt a pénzt minden hónapban fel is élte. „Sajnos nagyon sok új családot ismertünk meg, akik eddig egyáltalán nem voltak az önkormányzati szociális intézmények látókörében. Tömegesen jelentek meg azok a fiatal párok vagy családok, akik korábban kerestek annyit, hogy félre tudjanak tenni, de már kifogytak a tartalékaikból” – folytatja Szűrszabóné. A józsefvárosi szociális munká­sok számára sokkal nagyobb kihívás e csoport, mint azok, akik úgymond rutinos segítségkérők. „Nagyon erős szégyenérzettel találkoztunk, a kollégáim rengeteg munkát fektettek abba, hogy meggyőzzék a most bajba jutott lakosokat arról, merjenek beszélni a problémáikról, és engedjék meg, hogy segítsünk” – mondja a családsegítő, aki találkozott olyan fiatal párral is, akik korábban jól fizetett állással rendelkeztek, most viszont nekik is nagy segítség az önkormányzat által biztosított tartósélelmiszer-csomag.

Sakkozás

Józsefvárosban 350–400 adagos népkonyha is működik, teljes kihasználtsággal. Ha valaki elmaradna, várólista alapján juthat egy következő ember meleg ételhez. „Ha a vírus előtt kérdeznek meg arról, milyen esetekben találkoztam magas kvalitású családokkal, akkor azt mondtam volna, hogy gyermekvédelmi problémákkal, illetve családon belüli erőszakkal kapcsolatban fordultak hozzánk. A vírus okozta válság teljesen átrendezte a szociális intézmények klientúráját” – tájékoztat a szakmai vezető.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.