A Magyar Ügyvédi Kamara nem szólítja fel lemondásra az igazságügyi minisztert, de tiltakozik és tárgyalni akar

Belpol

A köztestület tovább tiltakozik az ellen a törvényjavaslat ellen, amely szerint a jövőben a kirendelt ügyvédek díját azon kollégáik fizessék, akik nem vállalnak kirendelést. Havasi Dezső elnök lapunknak azt nyilatkozta: nincs elfogadható indoka a törvényjavaslatban foglaltaknak, de a tiltakozás részeként nem szólítják fel lemondásra Tuzson Bence minisztert.

Egy hete számolt be arról lapunk, hogy még október 29-én rendhagyó hivatalos találkozóra a hivatalába kérette Tuzson Bence igazságügyi miniszter Havasi Dezsőt, a Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK) elnökét. Az volt a szokatlan, hogy a miniszter előzetesen nem közölte, miért kezdeményezte a találkozót. Erről a megbeszéléséről egy, a kamara tagjainak írt hírlevélben, majd pedig a MÜK november 11-i elnökségi ülésén számolt be Havasi. E szerint egy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által jegyzett törvényjavaslat ügyvédekre vonatkozó része arról szól: a jövőben – ez minden jel szerint már a jövő év első napját jelenti – a kirendelést nem vállaló ügyvédek havi 8 ezer forinttal finanszírozzák a kirendelést vállalók munkájának ellenértékét. Mindennek hátterében az áll, hogy jogállamban a büntetőeljárásban minden gyanúsítottat és vádlottat megillet a védelem joga.

Mindez nagy felháborodást keltett a mintegy 15 ezres hazai ügyvédtársadalomban. Többen „tragikomikus”, vagy egyszerűen „nagyon durva elképzelésnek” nevezték, mások pedig úgy fogalmaztak, hogy „ez a kormány jogalkotási taktikája, ami teljesen abszurd”. A múlt héten több ügyvéd neve mellőzését kérve elmondta portálunknak, hogy az állami feladatokat, jelen esetben a kirendelt védők fizetését, nem lehet egy szervezetre hárítani. Akadt olyan is, aki a történtek fényében elvárná az ügyvédi kamarától, hogy szólítsa fel lemondásra az igazságügyi minisztert. 

„Értetlenül fogadtuk az egyeztetés nélküli gyors beterjesztést. Álláspontunk szerint Ugyanis nincsenek elfogadható indokai a törvényjavaslatban foglalt rendelkezéseknek. A szükséges kirendelt védői létszám biztosított, a közfeladat ellátása pedig kizárólag állami forrásból finanszírozható” – nyilatkozta megkeresésünkre Havasi Dezső. Arra a kérdésünkre, kíván-e a MÜK bármilyen formában tiltakozni vagy bármilyen lépést tenni az ügyvédtársadalmat hátrányosan érintő jogszabály ellen, a kamarai elnök egyértelmű „igennel” válaszolt. Havasi hozzátette: „Egy rövidebb anyagot már beadtam a véleményezésre megküldött törvényjavaslatra, amelyben hivatkoztam a tervezet egyes rendelkezéseinek jogszabályba és alkotmányos elvekbe ütközésére, illetve magának a tervezet egészének szükségtelenségére. A részletes szakmai érvrendszert a rendelkezésünkre álló november 30-i határidőben benyújtjuk.” 

 
Havasi Dezső
Fotó: MTI/Kacsúr Tamás
 

A jövőben ebben az ügyben kívánnak-e tárgyalni Tuzson Bencével, vagy ahogy több ügyvédkolléga elvárja, esetlegesen felszólítják lemondásra minisztert? – kérdeztük a MÜK elnökét. Havasi úgy fogalmazott, hogy mindenképpen tárgyalni szeretnének az igazságügyi tárca vezetőjével, de semmiképp sem kívánják a lemondásra felszólítani.  

Az üres államkassza volna az indok?

A hazai ügyvédtársadalom nem csak az egyeztetések hiánya, hanem amiatt is értetlenül fogadta a számára hátrányos rendelkezést, mert az igazságügyi miniszter korábban ügyvédként dolgozott, így pontosan tisztában kell lennie azzal, hogy ez az előkészítetlen és hirtelen beterjesztetett törvényjavaslat milyen ellenérzéseket kelt majd az ügyvédek körében. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbbjüknek az a meggyőződése, a történtek hátterében kőkemény pénzügyi indokok állhatnak. Mégpedig az, hogy üres az államkassza, és már arra sincs pénz, hogy az állam – kötelező módon – állja a mindenkit megillető védelem költségét, ami alkotmányossági kérdések sorát veti fel.

„Ennyi erővel és logikával a védőt kirendelő bíró, ügyész és rendőrtiszt fizetéséből is le kellene vonni havi 8 ezer forintot. De mondok mást: olyan abszurd ez a rendelkezés, mintha azt mondanám, hogy egy magánpraxisban dolgozó orvos a saját megkeresett pénzéből havi közel 10 ezer forinttal finanszírozza az állami egészségügyi rendszert” – mondta még a múlt héten portálunknak egy neve mellőzését kérő, egy tiszántúli városban praktizáló ügyvéd.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.