Felháborodtak az ügyvédek: nem akarják az állam helyett finanszírozni az alkotmányosan kötelező védelem díját

Belpol

„A független ügyvédség nem finanszírozhatja az állam helyett az alkotmányosan kötelező védelem díját.” Így reagált szerdai hírlevelében Havasi Dezső, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke arra, hogy egy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által kedd este beterjesztett salátatörvényben elrejtett javaslat alapján a jövőben a kirendelt védők eddigi költségvetési finanszírozását a kirendelést nem vállalók ügyvédek havi 8 ezer forintos befizetéséből állják. „Üres az államkassza!” – mondják a dühös ügyvédek és alkotmányossági aggályokról beszélnek.

Meglehetősen rendhagyó hivatalos találkozóra került sor alig három héttel ezelőtt, október 29-én, amikor Tuzson Bence igazságügyi miniszter hivatalába kérette Havasi Dezsőt, a Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK) elnökét. Az volt a furcsa, hogy a tárcavezető előzetesen nem közölte, miért kezdeményezte a találkozót. Erről szerdai hírlevelében így számolt be a MÜK első embere: „A megbeszélésen miniszter úr azon korábban már ismertetett elképzelése megerősítése mellett, hogy valamennyi kirendelési díj folyósítását az Igazságügyi Minisztérium saját kezelésébe kívánja venni, arról is tájékoztatta a Magyar Ügyvédi Kamara elnökét, hogy a kirendelési díjak pénzügyi forrása a kirendelést nem vállaló, a kirendelési listán nem szereplő ügyvédek által az Igazságügyi Minisztériumnak fizetendő díj lesz.” Magyarán a jövőben az állam helyett az ügyvédtársadalom azon része fizeti és finanszírozza a kirendelt védők díját, akik nem vállalnak büntetőügyekben kirendelést. (Minderről a hvg.hu is beszámolt szerda délután.)

A friss MÜK-hírlevélből az is kiderül, hogy az elképzelés ellen a kamarai elnök azonnal tiltakozott és egyet nem értését fejezte ki, utalva a megoldással kapcsolatos alkotmányossági aggályokra is. A MÜK elnöke a november 11-i elnökségi ülésen tájékoztatta a tagokat a fejleményekről. A kérdésben az ülésen széleskörű vita bontakozott ki, a miniszteri álláspontot senki sem támogatta. Kicsit később, november 16-án a Kúria dísztermében megrendezett Ügyvédek Napján elmondott köszöntő beszédében Havasi ismételten tájékoztatta az ügyvédek jelen lévő képviselőit a miniszteri elképzelésről. Az eseményen Havasi a következőket mondta: „Amikor őszinte szolidaritással szót emelünk a tisztességes megélhetést biztosító, az európai összehasonlítást is kiálló bírói és ügyészi fizetések mellett, a jogállami működés feltételének tartjuk a kirendelt védői és pártfogói ügyvédi díjak méltánytalanul alacsony óradíjának emelését, és időbeni megfizetését is. Ennek forrása azonban, még részben sem lehet az ügyvédek anyagi hozzájárulása. A független ügyvédség nem finanszírozhatja az állam helyett az alkotmányosan kötelező védelem díját. Ez a koncepció a megbízotti közösségtől önfinanszírozást várna el a jogszabályban meghatározott, állam által megelőlegezendő és a bűnügyi költségek között behajtandó kirendelési díj tisztességes mértékű finanszírozásához. Ez számos elvi és gyakorlati okból nem elfogadható.”

Jó fideszes szokás szerint a MÜK vezetése a kérdésről a minisztériummal, illetve annak illetékes vezetőivel nem tárgyalt, az elképzelésekről a fenti módon értesült, jogszabálytervezetet, hatásvizsgálatot nem kapott. Ugyanakkor amennyiben a minisztérium a kérdésben a Magyar Ügyvédi Kamara vezetésével tárgyalni kíván, úgy erre nyitott a kamara vezetése és véleményezni fogja a jogszabálytervezetet.

Ám erre már nem maradt sem idő, sem lehetőség. Ugyanis november 19-én, kedden este 9 óra előtt néhány perccel a következő című törvényjavaslatot nyújtotta be Semjén Zsolt (KDNP) miniszterelnök-helyettes: A közhitelességről és a közhiteles nyilvántartások egységes vezetéséről, továbbá a mesterséges intelligenciáról szóló európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges, az alapvető jogok védelmét érintő intézkedésekről. A nagyjából értelmezhetetlen című salátatörvényben az előbb vázolt intézkedést ekképp rejtették el: „1) Az ügyvédet – ha a tagfelvétel során eltérően nem nyilatkozik – a kamarai tagfelvétellel egyidejűleg fel kell venni védőként a kirendelhető ügyvédek jegyzékébe. (2) Kirendelési hozzájárulás megfizetésére köteles az az ügyvéd, aki védőként való kirendelést nem vállal. A kirendelési hozzájárulás összege minden megkezdett hónap után 8000 forint. A kirendelési hozzájárulás adók módjára behajtandó köztartozásnak minősül. A kirendelési hozzájárulást a kirendelési hozzájárulás beszedésére jogosult szerv részére kell megfizetni.”

„Mindez tragikomikus”, „nagyon durva elképzelés”, „ez a kormány jogalkotási taktikája”, „teljesen abszurd” – ezek csak a finomabb hozzászólások ügyvédi oldalakról, amellyel az új törvényjavaslatot értékelik és kritizálják. Nevük mellőzését kérve több ügyvéd elmondta portálunknak, hogy az állami feladatokat, jelen esetben a finanszírozást nem lehet egy szakmai szervezetre hárítani. Volt, aki kijelentette, a történtek fényében elvárja az ügyvédi kamarától, hogy szólítsa fel lemondásra az igazságügyi minisztert. Aki, tehetjük hozzá, korábban civil foglalkozását tekintve ügyvéd volt. Megint mások azt hangsúlyozták, hogy ennyi erővel és logikával a védőt kirendelő bíró, ügyész és rendőrtiszt fizetéséből is le kellene vonni havi 8 ezer forintot.

„Olyan abszurd ez, mintha azt mondanám, hogy egy magánpraxisban dolgozó orvos a saját megkeresett pénzéből havi közel 10 ezer forinttal finanszírozza az állami egészségügyi rendszert”

– jegyezte meg felháborodottan egy fővárosi ügyvéd. Abban mindegyikük egyetértett: az ügy hátterében az állhat, hogy kong az ürességtől a költségvetés kasszája, és már arra sincs pénz, hogy az állam állja a mindenkit megillető kötelező védelem költségét, ami alkotmányossági kérdések sorát veti fel.

Az egyik alföldi megyében praktizáló ügyvéd arra emlékeztetett: az ügyvédi kamarai tagság évi 160 ezer forint, az ügyvédek kötelező biztosítása további 130 ezer forint, s most ehhez jön hozzá a havi 8 ezer forintos „hozzájárulás”, ami 96 ezer forinttal növeli a költségeiket.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.