A Mészáros-család milliárdos ajándéka Orbán Viktornak
14952_copy_1_mdegyei_lapok_karacsony_top_story_lead.jpg

A Mészáros-család milliárdos ajándéka Orbán Viktornak

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2019. június 4.

Belpol

Mészáros Lőrinc családi cége 7,3 milliárd forintot fizetett a Mediaworksért, amit aztán odaajándékozott a fideszes médiaalapítványnak. A Mediaworks ennek többszörösét éri, mégis lemondott róla a felcsúti csodavállalkozó.

A Mediaworks a Népszabadság bezárása és számos megyei újságot birtokló Pannon Lapok bekebelezése után került közvetlenül kormányközelbe. Az az osztrák Heinrich Pecina adta el a médiacéget Mészáros Lőrincnek, aki legutóbb az osztrák alkancellár ibizai videója miatt került be a hírekbe. (Heinz-Christian Strache ugyanis arról beszélt az általa orosz oligarchának hitt nőnek, hogy Pecina segítségével tudnák megszerezni és „orbánosítani” az osztrák média egy részét)

Mészáros Lőrinc az Opus Global nevű tőzsdei cégén keresztül lett a Nemzeti Sportot és a Világgazdaságot is kiadó Mediaworks tulajdonosa. A cégpapírok szerint az Opus Global 6,2 milliárd forintot fizetett az osztrák üzletembernek a médiacégért. Tavalyra egyértelműen az Opus Global vált a Mészáros-birodalom legnagyobb cégévé, amely magába olvasztotta a felcsúti csodavállalkozó legfontosabb érdekeltségeit.

A csendes magyar: bemutatjuk Mészáros Lőrinc agyát, a birodalom ügyintézőjét

Pályafutása bővelkedik meglepő húzásokban és fordulatokban. Többnyire úgy tűnt, hogy Jászai Gellért csak a végrehajtója volt a nagyívű beruházásoknak, ám az máig nem derült ki, kik állhattak ezek mögött. Egyik nagy bukása után évekig külföldön dolgozott, de ma már ő a Mészáros-birodalom egyik legfontosabb irányítója.

Az Opust Jászai Gellért vezetésével igyekeznek olyan cégként pozícionálni, amely piaci alapon sikeres, és nem titkolt cél a külföldi terjeszkedés sem. Ráadásul az Opus tőzsdei cég, ezért aztán nem lehetett csak úgy elajándékozni egy sokmilliárdos céget, még akkor sem, ha ez volt a fentről jövő elvárás.

Ezért aztán, mikor a többi tulajdonos felajánlotta médiacégeit a kormányzati médiaalapítványnak, a KESMA-nak (Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány), az Opus Mészáros Lőrinc egyik családi cégének, a Talentisnek adta el a Mediaworks tulajdonjogával rendelkező Opus Press Zrt-t. A cég beszámolójából az is kiderül, hogy

a Talentis 7,36 milliárd forintot fizetett a médiavállalkozásért, úgy hogy a Mediaworks továbbra is tartozik 2,5 milliárd forinttal az Opus Globalnak.

Az Opus nyereséggel zárta az üzletet, nem úgy a Talentis: a vállalkozás beszámolójában a Térítés nélkül átadott eszközök nyilvántartás szerinti értéke sorban 10,9 milliárd forint szerepel. De még ez is jóval elmarad a cég valódi értékétől. 2018-at az Opus Press 10 milliárdos mérlegfőösszeggel és 240 millió forintos nyereséggel zárta, Mediaworks pedig 29,5 milliárdos mérlegfőösszeggel és 3,25 milliárd forintos profittal.

A Mediaworks decemberben lett a KESMA tulajdona, amely idénre már teljesen központosította médiáit. Ahogy arról a hvg.hu a cégközlöny alapján beszámolt, a Liszkay Gábor vezette Mediaworks lett az alapítvány központi cége. A vállalat igazgatóságába bekerült Kálmán Erika, aki Pecina régi bizalmasa, és a Mediaworks közvetlen irányítása alá került az összes többi társaság, ezzel vállalati szinten is lezárult a fideszes média teljes központosítása. Mivel a kormány nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette a KESMA létrejöttét, a Gazdasági Versenyhivatal nem vizsgálta a médiacégek fúzióját.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.