A Mi Hazánk képviselője azt firtatta, miért kap állami támogatást a Carson Coma zenekar

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 27.

Belpol

A Carson Coma az elmúlt években kemény tízmillió forintot kapott az NKA-tól. 

Dócs Dávid képviselő arról kérdezte a kultúráért is felelős minisztert, hogy tervezik-e a továbbiakban is anyagi támogatásban részesíteni a Carson Coma zenekart. A Mi Hazánk képviselője emlékeztetett, az együttes az elmúlt években közel 10 millió forint állami támogatást kapott a Nemzeti Kulturális Alapból (NKA), amelynek kezelője (Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő) „a nemzeti és az egyetemes értékek létrehozásának, megőrzésének, valamint a hazai és határon túli terjesztésének támogatása” céljából jött létre – írja a 24.hu

A támogatást azért kérdőjelezte meg a képviselő, mert a Carson Coma közösen lépett fel egy Böiler nevű együttes frontemberével. Ezt követően idézett is a Böiler Rendőrökön bosszút állni című számából („Jó volna egyszer bosszút állni, / Rendőrökbe kést szurkálni. / Gyűrűs kézzel pofán baszni, / Dögöljön meg mind!”).

A politikus ezt összekapcsolta azzal, hogy Budapesten januárban megöltek egy rendőrt, februárban pedig „antifa bűnözők tömegesen támadtak” magyarokra. Szerinte ezen események fényében különösen érthetetlen, hogy a kormány anyagi támogatást biztosított egy rendőrgyilkosságra felbujtó énekessel együtt fellépő zenekarnak, számolt be a portál. 

 
Dócs Dávid, a Mi Hazánk képviselője kérdést tesz fel az Országgyűlés plenáris ülésén 2023. május 30-án
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Csák János miniszter megbízásából ezúttal is államtitkára, Vitályos Eszter válaszolt. Elmagyarázta a képviselőnek, hogy az NKA 30 éve működik elkülönített állami pénzalapként. Döntési mechanizmusa a társadalmi részvétellel kialakított kollégiumi rendszeren alapszik. A támogatások az ötöslottó-játékadó 90 százalékából, valamint a szerzői- és a szerzői joghoz kapcsolódó jogok közös kezelésére vonatkozó törvény rendelkezései alapján a közös jogkezelők által kulturális célú felhasználásra átadott jogdíjbevételekből jön össze. A Carson Coma az elmúlt években összesen 10,5 millió forint támogatást kapott.

Vitályos különválasztotta a Böiler nevezetű együttes ügyét. Jelezte, hogy a zenekar számának idézett szövegével kapcsolatban határozott álláspontja, hogy „senkitől nem elfogadható magatartás az uszítás, sem a művészetben, sem a sporteseményeken, sem a társadalmi életben. A kérdése tehát bizakodással tölt el, és pártja jövőbeli magatartásának irányaként értelmezem”.

Az együttes tagjaival még 2021-ben készített interjút a Magyar Narancs. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.