Interjú

„Miért félnénk?”

Bóna Zsombor és Fekete Giorgio – Carson Coma

  • Soós Tamás
  • 2021. december 15.

Zene

Alig három év alatt váltak megkerülhetetlen zenekarrá életvidám, pörgős, jó ízlésű rockslágereikkel. Fekete Giorgio énekes-gitárossal és Bóna Zsombor gitárossal befutásról, régóta húzódó Korda-viccükről és a társadalmi szerepvállalásról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Titeket is meglepett a gyors siker?

Bóna Zsombor: Engem eléggé felkészületlenül ért. A járvány alatt át kellett állni az online tartalomgyártásra, és bár igyekeztünk valami pluszt nyújtani a rajongóknak – csináltunk filmklubot, live sessionöket –, amikor nyáron visszatértünk a virtuális térből a valóságba, meglepett, hogy mennyi embert érdekel a zenekar.

Fekete Giorgio: Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy még a karrierünk elején jött a járvány, nem a zenélésből éltünk, és nem kellett elmennünk a Sparba melózni, így koncentrálhattunk a zenekarra. A Covid alatt írtuk meg és adtuk ki a második lemezünket.

Bóna Zsombor: Volt pár single-ünk, ami nagyot ment a neten (Én még sohasem; Pók), sokat számított az is.

MN: A generációtokat gyakran kritizálják azzal, hogy előbb születik meg az imidzs, mint a jó dalok, de a Carson Coma jó példa arra, hogy ha a dalok is rendben vannak, akkor ez a tudatosság igen hatékony lehet.

Fekete Giorgio: Én sokkal jobban szeretem a második lemezünket, mert arra csiszolódtunk igazán össze, és jobb dalokat is írtunk együtt, szóval lehet, hogy nálunk is előbb volt meg az imidzs, mint a jó dalok. De ez miért baj? Profi körítés nélkül ma már azok se jutnának el senkihez.

Bóna Zsombor: Szerintem azok az angol nyelvű, gyorsabb-garázsrockosabb témák is jók voltak, amiket 2018 körül játszottunk, és akkor még nem volt imidzs azon kívül, hogy pörgős feel-good zenét játszunk sárga háttér előtt.

MN: Tényleg tudatosan építkeztek?

Bóna Zsombor: Már az elején is arról beszélgettünk, hogyan képzeljük el magunkat öt év múlva. Minden bevételt visszaforgatunk a zenekarba, Google-mappák és Excel-táblázatok bonyolult rendszerében vezetjük a zenekari ügyeket. De ezt ne úgy képzeld el, hogy tartalomgyárosok és stylistok dolgoznak rajtunk. Mi találunk ki mindent a Facebook-posztoktól a klipeken át az öltözködésig.

Fekete Giorgio: Van ebben egy adag spontaneitás is. A zenekar színvilága például úgy született meg, hogy amikor elmentünk az első fotózásunkra, a stúdióban kint volt egy sárga háttér. Kipróbáltuk és megtetszett, mert kifejezett valamit a zenénkből. Onnantól tudatosan az imidzs részévé tettük. A vidámságot pedig nem lehet erőltetni, az belőlünk fakad. Barátok vagyunk, együtt zenélünk, miért szomorkodnánk?

Bóna Zsombor: De tudjuk azt is, hogy ez csak addig működik, amíg ön­azonos. Ahogy idősödünk, változhat. A harmadik lemezen már lesznek melankolikus számok is.

Fekete Giorgio: A dalszövegeink most is viszonylag szomorúak, csak próbáljuk humorosan felfogni a dolgokat. Ha az exednek szülinapja van, sokkal jobb azt mondani, hogy Boldog szülinapot (Rohadj meg), mint sírni és Häagen-Dazs fagyit majszolni az ágyban Jóbarátok-nézés közben. Gondolom, nem tudom!

 
Bóna Zsombor és Fekete Giorgio
Fotó: Németh Dániel

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.