A várakozó idősek fele nem éri meg az otthonba kerülést

  • narancs.hu
  • 2019. május 1.

Belpol

Átlagosan két évet kell várni az idősotthonokba való bejutáshoz. De ennyi idő sokaknak már nem adatik meg.

Két év az átlagos várakozási idő ahhoz, hogy a magukról gondoskodni nem tudó idősek bekerülhessenek egy otthonba. Ezt azonban sokan már meg sem érik: a várakozók fele előbb meghal, minthogy ellátáshoz juthasson - írja az Abcúg.

A 65 év felettiek arány évről évre emelkedik, idén februárban már 24 ezren voltak valamely időseket ellátó otthon várólistáján. A statisztikák szerint 1990 és 2017 között 13 százalékról 19 százalékra nőtt a 65 év felettiek száma, ez kétmillió főt jelent, akik közül 1,3 millióan élnek valamilyen korlátozottsággal.

Hiába az idősek számának gyors ütemben való növekedése: "a magyar állam az uniós átlagnál kevesebbet költ idősgondozásra: az elmúlt években nem jöttek létre új állami férőhelyek, a különböző ellátási formák finanszírozása pedig alig növekedett" - tiszik hozzá. Ráadásul ez azt is jelenti, hogy a gondozás a családra hárul, a gondozók - általában a nők - pedig kénytelenek feladni munkájukat.

Mindössze a korosztály 3%-a jut be idősek otthonába, és csupán 7% részesül házi segítségnyújtásban. Pedig igény lenne rá, ahogy írják, 1993 és 2017 között szinte megduplázódott az idősotthonokba kerülő ellátottak száma, ez azonban így is csak a töredéke annak a mintegy 200-250 ezer embernek, akik leginkább gondozásra szorulnak. A gondozásba kerülők nagy része (47 százalákuk) tartósan beteg, sokan valamilyen mentális betegséggel vagy fogyatékossággal élnek, illetve a statisztikák szerint az intézményekben élő idősek negyede demens.

Kiemelik, hogy az elsődleges fealadtokat az önkorményzatoknak kellene ellátniuk, de ez nem mindenhol valósul meg: 2015-ben a települések 91 százalékában volt elérhető házi segítségnyújtás, étkeztetés pedig 86 százalékukban, ráadásul a 3000 főnél nagyobb településeken nappali ellátást, (ebbe szabadidős programok szervezése, életvezetés segítése, hivatalos ügyintézésben való segítségnyújtás is beletartozhat), a 30 ezer főnél nagyobb településeken pedig gondozóházat is kellene fenntartani.

Az állam ezzel szemben elsősorban az egyházakat támogatta: egyre több ellátóházat adott egyházi fenntartásba; míg az EUROSTAT számításai szerint 2015-ben Magyarország ettől elmaradt, a GDP 0,4 százalékát fordította idősellátásra. Az EU tagállamai átlagosan a GDP 0,5 százalékát költötték az idősek ellátására, tehát a magyar átlag ettől elmarad.

A rossz ellátásszervezés, a finanszírozás elégtelensége hosszú várólistákhoz vezet: ám a legkevésbé van idejük a több éves várakozási idő kivárása a legtöbbször maguk ellátására képtelen időseknek.

"Jelenleg 100 férőhelyre 45 várakozó jut, a várakozás ideje átlagosan 2 év, a kérelmek körülbelül fele megszűnik a várakozási idő alatt, az esetek felében elhalálozás miatt" - írják.

A társadalom mellett ráadásul a szociális ágazatban dolgozók rétge is elöregedőben van, egyre kevesebb fiatal választja ezt a pályát, így a mostani dolgozók nyugdíjazásakor hirtelen nagyon sok új munkaerőre lesz szükség. Az idősek gondozása így legtöbbször a családokra marad, ez azonban nagy terhet ró általában a nő hozzátartozókra, akik kénytelenek elhagyni állásukat. Így nekik az idős szülő, hozzátartozó gondozása után igényelhető ápolási díj jelenti az egyetlen bevételi forrást, ennek alapösszege a 2019-es 15 stázalékos emelés után bruttó  37 490 forint, emelt összege 56 398 forint, kiemelt összege pedig 67 482 forint.

Utolsó zugok

A magyar idősgondozás éppúgy kettészakadt, mint a társadalom egésze: a szegény nyugdíjasok még szegényebbek és kiszolgáltatottabbak lettek, a tehetősebbek viszont egyre több lehetőség közül választhatnak. Az állam pedig hátrébb lépne.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.