A vasút „most kezdődő, második hőskoráról” beszél a MÁV elnök-vezérigazgatója

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 5.

Belpol

Pafféri Zoltán bocsánatot kért a hodászi balesetben megsérült utasoktól is.

Miközben a vidéki mellékvágányok tömeges bezárásáról, több órás, rendszeres késésekről és elöregedett vonatkocsikról szólnak a hírek, interjút adott Pafféri Zoltán, a MÁV–Volán-csoport első embere a Magyar Nemzetnek. A kormánypárti lap arról kérdezte, miért beszélnek a vasút reneszánszáról, ha közben vonalak szűnnek meg. Pafféri szerint a vasútfejlesztés világtrend, de közben nem érdemes összevetni ezt azzal, hogy „egyes regionális vonalakon közlekedésimód-váltást hajtunk végre”, jobb „a KISS és FLIRT motorvonatflottánk felépítésére” és 115 új mozdony jövőbeli beszerzésére figyelni, és persze a Budapest–Belgrád vasútfejlesztésre vagy épp a déli körvasút tervére.

Pafféri elismerte, hogy „járműből és személyzetből is kevesebb áll rendelkezésre, mint amennyire a közszolgáltatások biztosításához szükség lenne”, majd a háborút okolta a MÁV nehézségeiért.

Azokról a mellékvonalakról, ahol buszok veszik át a vasúti járatok szerepét, azt mondta: „Nem csak szómágia az, hogy közlekedésimód-váltásról és nem mellékvonal-bezárásról beszélünk. Csupán járművet cserélünk az adott vonalakon, nem síneket szedünk fel.” Továbbá hangsúlyozta, hogy „megrögzött integrációpárti”: „Nem vonatban vagy buszban gondolkodom, hanem egységes MÁV–Volán-csoportban.”

Szóba került az az égési sérülésekkel járó baleset is, amikor a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó motorvonaton gőz áramlott ki az ülések alól egy Bz-kocsin. „Az érintett utasoknak természetesen nem vigasz, de a balesetnek semmi köze nem volt az adott Bz-kocsik magas átlagéletkorához, a kiegyenlítő tartály ugyanis jóval fiatalabb alkatrész, ráadásul rendszeresen ellenőrizzük. Jól mutatja az eset bonyolultságát, hogy még laboratóriumi vizsgálatokra is szükség van az okok alapos feltárásához. Kivételes, reméljük, soha meg nem ismétlődő véletlen volt” – mondta, és bocsánatot kért az utasoktól.

Miután a kérdező és az interjúalany felváltva, szorgalmasan okolta a háborút és a szankciókat a magyar vasút nehézségeiért, Pafféri feltette az i-re a pontot az interjúban, amikor azt mondta:

„Magyarország nem akar kimaradni, nem maradhat ki és nem is fog kimaradni a vasút most kezdődő, második hőskorából.”

A Magyar Nemzet cikkének címe egyébként ez: „Nem lesz irányváltás a MÁV-nál”. Ezt az egyszeri adófizető persze fenyegetésnek is veheti. A MÁV jelenlegi irányáról ebben a cikkben egy személyes élmény nyomán írtunk.

Múlt heti lapszámunkban pedig részletesebben foglalkoztunk a témával.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.