A vasút „most kezdődő, második hőskoráról” beszél a MÁV elnök-vezérigazgatója

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 5.

Belpol

Pafféri Zoltán bocsánatot kért a hodászi balesetben megsérült utasoktól is.

Miközben a vidéki mellékvágányok tömeges bezárásáról, több órás, rendszeres késésekről és elöregedett vonatkocsikról szólnak a hírek, interjút adott Pafféri Zoltán, a MÁV–Volán-csoport első embere a Magyar Nemzetnek. A kormánypárti lap arról kérdezte, miért beszélnek a vasút reneszánszáról, ha közben vonalak szűnnek meg. Pafféri szerint a vasútfejlesztés világtrend, de közben nem érdemes összevetni ezt azzal, hogy „egyes regionális vonalakon közlekedésimód-váltást hajtunk végre”, jobb „a KISS és FLIRT motorvonatflottánk felépítésére” és 115 új mozdony jövőbeli beszerzésére figyelni, és persze a Budapest–Belgrád vasútfejlesztésre vagy épp a déli körvasút tervére.

Pafféri elismerte, hogy „járműből és személyzetből is kevesebb áll rendelkezésre, mint amennyire a közszolgáltatások biztosításához szükség lenne”, majd a háborút okolta a MÁV nehézségeiért.

Azokról a mellékvonalakról, ahol buszok veszik át a vasúti járatok szerepét, azt mondta: „Nem csak szómágia az, hogy közlekedésimód-váltásról és nem mellékvonal-bezárásról beszélünk. Csupán járművet cserélünk az adott vonalakon, nem síneket szedünk fel.” Továbbá hangsúlyozta, hogy „megrögzött integrációpárti”: „Nem vonatban vagy buszban gondolkodom, hanem egységes MÁV–Volán-csoportban.”

Szóba került az az égési sérülésekkel járó baleset is, amikor a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó motorvonaton gőz áramlott ki az ülések alól egy Bz-kocsin. „Az érintett utasoknak természetesen nem vigasz, de a balesetnek semmi köze nem volt az adott Bz-kocsik magas átlagéletkorához, a kiegyenlítő tartály ugyanis jóval fiatalabb alkatrész, ráadásul rendszeresen ellenőrizzük. Jól mutatja az eset bonyolultságát, hogy még laboratóriumi vizsgálatokra is szükség van az okok alapos feltárásához. Kivételes, reméljük, soha meg nem ismétlődő véletlen volt” – mondta, és bocsánatot kért az utasoktól.

Miután a kérdező és az interjúalany felváltva, szorgalmasan okolta a háborút és a szankciókat a magyar vasút nehézségeiért, Pafféri feltette az i-re a pontot az interjúban, amikor azt mondta:

„Magyarország nem akar kimaradni, nem maradhat ki és nem is fog kimaradni a vasút most kezdődő, második hőskorából.”

A Magyar Nemzet cikkének címe egyébként ez: „Nem lesz irányváltás a MÁV-nál”. Ezt az egyszeri adófizető persze fenyegetésnek is veheti. A MÁV jelenlegi irányáról ebben a cikkben egy személyes élmény nyomán írtunk.

Múlt heti lapszámunkban pedig részletesebben foglalkoztunk a témával.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hajléktalanság – akár két lépésben

Betegség, baleset, alkohol- és drogproblémák, megromlott házasság, bedőlt vállalkozás, uzsorakölcsön, élősködő hozzátartozók – néhány ok, amik könnyen pénztelenséghez vezethetnek, ahonnan pedig sok esetben már csak egy lépés az utcára kerülni. Minderről a Vöröskereszt hajléktalanokat gondozó miskolci intézményének lakói meséltek. 

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.