A gazdátlan poggyász - "Terrorelhárítás" Budapesten

  • Molnár Dénes
  • 2005. július 21.

Belpol

A július 7-i londoni merényletek után a "magyarországi tömegközlekedési eszközökön is fokozták a biztonsági előkészületeket" - szóltak a híradások. Kipróbáltuk, mit jelent ez a gyakorlatban.
A július 7-i londoni merényletek után a "magyarországi tömegközlekedési eszközökön is fokozták a biztonsági előkészületeket" - szóltak a híradások. Kipróbáltuk, mit jelent ez a gyakorlatban.

Negyedik nap a szigetországi terrorakciók után: esős vasárnap. Hidegfront. Az idősebbek reumások, mi meg kicsit szétszórtabbak vagyunk ilyenkor.

A Nyugati pályaudvar

jegypénztárában "felejtünk" egy hátitáskát. Olyat, amiben elfér a londoni buszmerényletnél használthoz hasonlatos, pusztításra képes robbanóanyag.

Várunk.

A csarnokban három pénztár-ablak is elbírja a hét végi forgalmat. Cekkeres nénik a hátizsákos turisták között, gyerekek fogócskáznak. Néhányan tanácstalanul vizslatják a kijelzőt a falon. Vonatok jönnek, vonatok mennek - rend szerint.

"A MÁV Rt. Biztonsági Igazgatósága a tavaly márciusi Madrid környéki vonatmerényletek után felvette a kapcsolatot a Készenléti Rendőrséggel, a Határőrség Országos Parancsnokságával, valamint a helyi rendőri szervekkel - s csatlakozott a vasútállomások és a személyszállító vonatok fokozott ellenőrzését és védelmét szolgáló biztonsági ellenőrzésekhez. Ezt követően a vasúttársaság vezérigazgatója utasításban szabályozta a MÁV Rt. területén a terrorcselekmények megelőzésére, a biztonság fokozására a biztonságért felelős vezetők, munkatársak feladatait, a különböző rendkívüli cselekmények esetén teendő eljárásokat. Az utasítás a londoni eseményektől függetlenül, folyamatosan érvényben van. A MÁV Rt. biztonsági igazgatója a vezérigazgatói utasítás alapján konkrét feladatokat határozott meg a biztonsági szervezet tagjai részére, amelyek végrehajtását rendszeresen számon kéri" - áll a MÁV Rt. Kommunikációs Igazgatóságának tájékoztató levelében.

Negyedóra is eltelik, mire egy kopasz, harmincas apuka mintha szemezni kezdene a terelőkorlátot támasztó táskával. Percekig matat a pénztárcájával felette, cipője szinte hozzáér. Aki csak pillanatra néz oda, biztos lehet benne, a zöld hátas az övé. A férfi családja megindul a vágányok felé, vagy tíz méterről fordulnak vissza: "Apu vajon mivel vacakol már annyit?" Erre apu elrakja a brifkót és elballag. A táska nélkül.

Várunk még néhány percet, aztán mi is elunjuk.

A peronon fekete pulóveres hajléktalan költi az ebédet. Mellette üres pad. Ücsörgünk kicsit, aztán telefonálunk fel-alá járkálva, végül a "minthabombánkat" odahagyva - szórakozottan - jobbra el.

Csipszet pusziló kiskamaszok tapadnak az ablakra a vonaton. Fogadhattak, mi lesz a táskával. Az öreget figyelik erősen, de az keresztbe vetett lábakkal csak koc-kázza a katonákat. A békebeli tető-szerkezet mint a szita. Az eső nem csak kint, bent is csöpörög. 'sz házaspár kerülgeti a tócsákat, hogy szatyrait a padon pihentesse meg. A táska mintha ott se lenne. Egy perc múlva fújtatnak tovább.

"A vasúttársaság a londoni merényletek kapcsán nem emelte meg biztonsági apparátusának létszámát, az együttműködés alapján a rendvédelmi szervek növelték jelenlétüket a nagyobb vasúti csomópontokon - folytatódik a levél. - A robbanószerkezet felkutatása szakértelmet igényel, az utasítás alapján a vasutas munkatársak feladata, hogy a munkájuk során jelentkező, a megszokottól eltérő dolgokról azonnal tájékoztassák a vasúttársaság biztonsági szervezetét, illetve a rendőrséget. Minden ezt követő intézkedés a rendőrség feladata."

A hajléktalan csupán rápislant a "csomagra" - a trükköt már nem eszi meg. Egy fiatalember ugrik le a vonatról még egy szendvicsért indulás előtt. A büfé felé menet még vissza is néz a padra, kicsit sandít erre-arra, de visszafelé már ügyet sem vet rá.

Huszonöt perc után itt is feladjuk.

"Rottenbiller utca!" - szólongatja a poggyászosokat a reptéri minibusz sofőrje

Ferihegyen

Úgy teszünk, mintha a párizsi járat érkezését várnánk. Embe-rünk éppen az imént "hagyta el" a táskát.

Kisvártatva egy anyuka telepszik mellé két, tíz év körüli lurkójával. Az egyik kissrácnak feltűnik a gazdátlan tatyó - útban van. Az anyja szól rá, ne piszkálja. Arrébb nagy a nyüzsgés. Izgatott tinik, tévékamerák várják a kupagyőztes Fradi-ifit. Ritka alkalom...

Húsz perce árválkodik ott a kis hátizsák. Mellette ötvenes férfi beszél egy harmincas nőhöz, aki úgy viháncol, mint nem messze a drukkerek.

"Bár az elmúlt hét eseményei a légi közlekedést közvetlenül nem érintik, tovább fokoztuk szolgálataink éberségét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a megszokottnál többször és sűrűbben ellenőrizzük a poggyászokat manuálisan, több alkalmazott teljesít szolgálatot egy időben egyazon munkahelyen" - tájékoztat Fórika Ibolya, a Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatója. "A terminál teljes területét CCTV rendszerrel figyeljük (zárt láncú videohálózat), s ahogy eddig is, különös figyelmet fordítunk a gazdátlan csomagokra. Amennyiben gyanús poggyászt vagy csomagot észlelünk, értesítjük a repülőtéri tűzszerészszolgá-latot, amely azonnal kivonul, és megvizsgálja azt. Számos előírás, köztük az EU 2320-as szabályzata is foglalkozik azzal, hogy a légiközlekedési ágazatban - nem biztonsági területen - foglalkoztatottaknak milyen védelmi képzésben kell részt venniük. A képzések célja a védelmi tudatosságra való felkészítés. Természetesen ezt a rendszert alkalmazzuk a ferihegyi kollégák esetében is."

Egyre nagyobb a tömeg. Mind kevésbé feltűnő a gazdátlan táska. Aki az egyik oldalán ül, azt hiszi, a másiké, és fordítva. Aki mégis fel-figyel rá, úgy vélheti: oka lehet, ha ennyi ember nem foglalkozik vele, és persze ilyen sokan, ugye, nem tévedhetnek. Háromnegyed órája hiába várjuk, hogy kicsekkoljanak az utasok. Ennyi ideje veszett el a poggyászunk is.

Az egész széksoron már csak hátizsákunk "ül". Adunk még öt percet a biztonságiaknak, hogy kiteljen az egy óra, de nem lepődünk meg, ahogy korábban, most sem látunk közülük egyet se. Odacammogunk a cuccért, megcélozzuk vele az információt. Feltesszük a pultra, hogy most találtuk, valaki elhagyhatta, van-e errefelé talált tárgyak osztálya esetleg.

Az információs kisasszony megijed. Először azt hebegi halálsápadtan, hogy ők nem vehetik át, aztán, hogy hívja a tűzszerészeket. Kérdezzük: ehhez maradjunk-e még. Köszöni, remegő hangon, nem szükséges. Sarkon fordulunk.

A hölgy először is óvatosan kiteszi a táskát a pult külső peremére. Aztán kezdi csak böngészni a számot. Mire tárcsázná is, természetesen megérkezik emberünk, hogy elveszített egy zöld táskát, nem tudnak-e róla valamit. Boldogan nyomják a kezébe. "De azért legközelebb jobban vigyázzon rá!"

A metróba

hétköznapi csúcsidőben ereszkedünk le. Annyi előnyt adunk a BKV-nak, hogy az egyik legújabb és legkevésbé forgalmas megállóját, a Kossuth térit választjuk.

Az állomáson könnyen kiszúrjuk a kamerát. Nem vagyunk képben, ha leülünk. Leülünk, otthagyjuk a táskát. A metróról leszállók közül egy huszonéves srác a szemétbe pöcköl valamit, tekintete megakad rajta, megtorpan egy kicsit. Végül mégis visszafordul, elindul a mozgólépcsők felé.

"Az elmúlt heti londoni terrortámadással kapcsolatosan a budapesti metróvonalakon, -állomásokon is szigorítottuk a biztonsági ellenőrzést. A Metró Biztonsági Szolgálatának munkatársai az utasforgalom számára rendelkezésre álló területeket, állomásokat, szerelvényeket folyamatosan ellenőrzik, szemmel tartják, illetve átvizsgálják azokat a helyeket, amelyek alkalmasak különböző tárgyak elrejtésére" - áll a BKV Rt. kommunikációs osztályának tájékoztatójában. "Gyanús, gazdátlan táska észlelésekor a forgalom leállítása, az utasok eltávolítása, a csomag izolálása és biztosítása után a központi forgalmi menetirányító értesítésére a tűzszerészszolgálatnak a munkatársai kivonulnak a helyszínre és intézkednek... Ha már a szerelvényre felkerült a gyanús és gazdátlan csomag, az utasok a kocsiban található kommunikációs csatornán keresztül értesíthetik a szerelvény vezetőjét, aki az intézkedést megkezdi. Az utasoknak semmilyen körülmények között sem szabad a csomaghoz nyúlni, azt megbontani, kinyitni. Lehetőség szerint a csomagtól legtávolabbi helyre kell menni, és megvárni, amíg a szerelvény fegyelmezett elhagyására sor kerülhet, ennek során a személyzet személyesen vagy hangosbeszélőn adott utasításait követve kell eljárni."

Egy ötvenes férfi próbál közel kerülni a táskához, megzavarja egy helyet foglaló hölgy. Megint befut egy szerelvény. A nő felszáll, a férfi marad. Egyre közelebb kerül hozzá, lajstromba veszi az állomáson tartózkodókat, de amikor megjelenik egy békávés kisasszony, annak hívja fel a figyelmét. "ránkra nézünk, nyolc perce hagytuk ott. A nő felveszi, és elindul a kijárat felé. Mikor utolérjük, hogy bocsánat, az ott a kezében a miénk, kérnénk vissza, cseppet sem látszik idegesnek. "De ugye nem bomba?" - mosolyog vissza.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.