A Reformszövetség programja - Az euróra ágyúi

  • Bogár Zsolt
  • 2009. február 26.

Belpol

Szombaton hozta nyilvánosságra négy évre szóló gazdaságpolitikai elképzelését a tavaly novemberben alakult Reformszövetség. A csomag radikálisabb járulékcsökkentést és keményebb kiadáslefaragást javasol, mint a Gyurcsány-kormány múlt heti gazdasági programja, miközben olcsóbban finanszírozható államadósságot, tartós növekedési potenciált és euróbevezetést ígér az időszak végére. Bogár Zsolt
Szombaton hozta nyilvánosságra négy évre szóló gazdaságpolitikai elképzelését a tavaly novemberben alakult Reformszövetség. A csomag radikálisabb járulékcsökkentést és keményebb kiadáslefaragást javasol, mint a Gyurcsány-kormány múlt heti gazdasági programja, miközben olcsóbban finanszírozható államadósságot, tartós növekedési potenciált és euróbevezetést ígér az időszak végére.

Gazdaságpolitikai alternatívát már több elemző, közgazdászcsoport és pénzügyi tanácsadó (az Orienstől kezdve a KPMG-n át Bokros Lajosig) vázolt 2006 tavasza óta, de egyik mögött sem volt olyan széles szakmai és érdekképviseleti összefogás, mint ami a Reformszövetség mögött kibontakozni látszik. Már az alapítói névsor is árulkodó (az Országos Érdekegyeztető Tanácsban - OÉT - képviselt kilenc munkaadói képviselet vezetői, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, a Magyar Tudományos Akadémia jelenlegi és korábbi elnökei), de a szombaton bemutatott program létrehozásában lényegében a közgadász-szakpolitikusi elit színe-java közreműködött. A gazdaságpolitikai munkacsoportot Békesi László, a Horn-kormány egykori pénzügyminisztere, a reálgazdaságit Chikán Attila, az Orbán-kormány gazdasági minisztere, az adó- és járulék-munkacsoportot pedig Oszkó Péter, a Deloitte elnök-vezérigazgatója vezette, míg a gazdasági munkacsoportban részt vett a Kopint-Tárki szakértőgárdája Palócz Éva vezérigazgató irányításával. A készülő irományt február 10-én a 2002 előtti pénzügyminiszterek és jegybanki elnökök is véleményezhették, a múlt héten pedig a parlamenti pártok elnökei is hozzájutottak - nem lehet tehát azt mondani, hogy a Reformszövetség ne adná meg a módját. A program üzenete: versenyképességet növelő gazdaságpolitika kell. A lózung ismerős lehet a Gyurcsány-kormány gyakran frissített programcímeiből, bár Békesi László szerint az elmúlt 18 év gazdaságpolitikája valójában mindig is a javadalmak elosztásának optimalizálásából indult ki, és sosem a reálgazdaság igényeit tartotta szem előtt. A jövedelemtulajdonosok közül a Reformszövetség vállaltan a jövedelemtermelő vállalkozásokat és aktív magánszemélyeket hozná jobb helyzetbe, akiket a gazdaság pilléreinek is szokás nevezni - és ez a réteg az, amely szerintük nem elég széles és erős.

Spirálban

A program először is jelentős és tartós hatású állami kiadáscsökkentést tervez: részint azért, mert a korábban tapasztalt pénzbőség megszűnését követően nincs más út a magas államadóssággal küszködő költségvetési egyensúly fenntartására, másrészt a gazdaság egyik legfontosabb strukturális gondját a magas jövedelemelvonási és újraelosztási szint eredményezi. Az állami redisztribúció mértéke 8-10 százalékponttal haladja meg a visegrádi országokét. A magas jövedelemelvonás erősíti az adóelkerülést, a magas kiadások növelik az adóéket, amit a vállalkozások és a lakosság egyre szűkebb része hajlandó és képes megfizetni. Olyan adóspirálba kerültünk, melyben a kiadásokat a megemelt járulékok is egyre kevésbé fedezik, a fajsúlyos kiadáscsökkentés nélkül végrehajtott egyensúlyjavító intézkedések pedig tovább rontják a gazdaság versenyképességét. A Reformszövetség az újraelosztási ráta visegrádi szintre hozása mellett egy olyan adó- és járulékreformot is meghirdetett, amely a terheket arányosabban és igazságosabban, a valós jövedelmi, vagyoni és fogyasztási viszonyokat jobban tükröző módon osztja meg, és a gazdaság 3-4 százalékos növekedésének (az alappályához képest másfél-két százalékos plusznak) is megágyaz. A programot 2012-2013-as euróbevezetési céldátum foglalja keretbe.

Az adócsökkentést és a költségvetési hiány finanszírozását egyrészt a fogyasztási alapú adók emeléséből (áfa, ingatlanadó), valamint a tételes egészségügyi hozzájárulás (eho) 5000 forintra emeléséből bejövő 450 millárdos pluszbevételből, másrészt az államháztartási kiadások csökkentéséből (1325 milliárd), valamint 2010-től a bérek reálértéken való befagyasztásából származó megtakarításból (1000 milliárd) fedeznék. A terv 2009-es árszinten számol, egy mérsékelten optimista világgazdasági környezetben, az adócsökkentés lehetőségére 2,5 százalékos államháztartási hiányt bekalkulálva. Ez nyilván nem pontosan így fog alakulni, viszont arra a szakértők szerint feltétlenül jó, hogy érzékeltesse a korrekció nagyságrendjét, összetételének arányait és megközelítő értékeit.

A visegrádi országokhoz képest négy területen költünk jelentősen többet: az állam működési költségeire, kamatkiadásokra, bizonyos gazdasági funkciókra (MÁV, Magyar Posta) és szociális transzferekre. A program a megtakarítási sorban ezekből venne vissza leginkább. A sarkalatos intézkedések közül kiemelkedik, hogy 8-10 százalékkal csökkentenék az állami és az önkormányzati körben foglalkoztatott létszámot (ez 70-80 ezer fős elbocsátást jelent a közalkalmazotti és közszolgálati állományban). Azonnal és teljes körűen megszüntetnék (és nem a rendes nyugdíjba integrálnák) a 13. havi nyugdíjat, az alanyi jogon járó családi pótlékot, a gyest, a gyedet, a gáz- és távhőár-támogatást, a lakásépítési kedvezményt. (Nem juttatnának ugyanakkor kevesebbet közoktatásra, rendészetre és egészségügyre.)

A csomag adópillére összesen tíz százalékkal csökkentené a munkáltatói járulékterheket, ami kétszerese a kormány által tervbe vett csökkentésnek. (És a mérséklést követően kerülnénk csak azonos szintre Lengyelországgal vagy Csehországgal.) A 18 százalékos személyi jövedelemadó felső határát már ebben az évben jelentősen megemelnék (évi 5 millió forintra, 2011-től pedig 15 millióra). A sávszélesítés és az értékalapú ingatlanadó (30 millió forint fölött kellene fizetni egy százalékot) egyidejű bevezetésével a magánszemélyek, akik legálisan szerzik a jövedelmüket, összességében kevesebbet adóznának, mint ma. Akik viszont titkolták a jövedelmüket, a vagyoni típusú adón keresztül jobban hozzájárulnának a közterhekhez, mint korábban. A vállalkozási adóterhek közül jövőre leépítenék a 4 százalékos különadót, egy évre rá az ún. kisadókat, és a ciklus végére (vagyis az euró bevezetéséig) az iparűzési adót, melyhez át kell alakítani az önkormányzati intézményrendszert, be kell vezetni a vállalkozói ingatlanadót, és a növekvő gazdaság bevételeiből, illetve a felszabaduló forrásokból is kell még juttatni e területre. Mindamellett a program fenntartja a versenyképességet előmozdító kedvezményeket (beruházások, kutatás-fejlesztés, szellemi termékek előállítása és hasznosítása, csoporton belüli tőkefelhasználást segítő holding és finanszírozási kedvezmények stb.), és miközben a társasági adókulcsot két százalékponttal megemelné, a kis- és középvállalkozási (kkv) szektornak biztosított 10 százalékos kedvezményes kulcsot sem szüntetné meg.

A feszültség

A kkv egyike a reálgazdaság négy területének, amellyel a program külön foglalkozik. Bár a sajtó elsősorban a fiskális tervekre koncentrált, a Reformszövetség az általa kijelölt kulcsterületeken (foglalkoztatás, kkv, innováció, logisztika) is túlmenő középtávú modernizációs stratégiai programot tett le az asztalra, amelyben a részletesen elemzett területek mellett utal a felsőoktatás, az állami közigazgatás, az önkormányzatiság és a nyugdíjrendszer átalakítására. (A negyedik munkacsoport, az önkormányzati, később készül el a maga javaslataival.)

Kormányközeli forrásunk nem osztja a Reformszövetség azon vélekedését, hogy ilyen mértékű kiadáscsökkentésre van szükség: "A Pénzügyminisztérium szerint elég, amit javaslunk, és nem is látszik körvonalazódni olyan széles politikai egyetértés, ami ezt lehetővé tenné. Persze ez még megtörténhet. Nem vagyunk bezárkózva." A miniszterelnök hétfői blogbejegyzésében - megköszönve a szövetség munkáját - sokkterápiának nevezte a programot, amely radikális kiadáscsökkentést irányoz elő, de "kérdés, hogy elfogadhatóak-e, kezelhetőek-e a nyomukban keletkező társadalmi konfliktusok".

Lendvai Ildikó a Narancsnak azt mondta, hogy egyetértenek a terhek és kiadások csökkentésével, olyannyira, hogy az eredeti 2009-es költségvetéshez képest a mostani javaslataikkal együtt már nagyjából 500 milliárdos kiadáscsökkentést hajtott végre a kormány. Készek megvizsgálni a Reformszövetség minden kiadáscsökkentő javaslatát annak társadalmi hatásaival együtt, de igazán jelentős további lefaragásra már csak az önkormányzati szférában lát lehetőséget, aminek a rendszerszintű átalakításához kétharmados parlamenti támogatás kell. Ha ez nem teremthető meg, megnézik, hogy mit tehetnek. A frakcióvezető szerint e nélkül az állam működési költségének további félezer milliárdos lefaragása illuzórikus, mert a minisztériumok összköltsége önmagában alig haladja meg a nyolcvanmilliárdot. A közszféra személyi állományának csökkentését végig lehet gondolni, de Lendvai Ildikó szerint nem olyan időszakban, amelyben az elbocsátottakat nem tudja befogadni a munkaerőpiac. A 13. havi nyugdíj eltörlése a frakcióvezető szerint nyolcszázalékos reálnyugdíj-csökkenést jelentene, ezért döntöttek a beépítés mellett. Az MSZP-frakció egyelőre nem látja, hogy mi a plusz ötszázalékos munkáltatói járulékcsökkenés, valamint az általános szja-sávhatár háromról ötmillióra történő emelésének fedezete - az utóbbival elvi alapon sem értenek egyet, mert az a gyakorlatban a milliomosokat leszámítva az egykulcsos adózást vezetné be Magyarországon, ami nem passzol a szocialisták értékrendjébe.

Oszkó Péter, az adó- és járulékcsökkentési munkacsoport vezetője szerint most olyan korszakot élünk, amikor azoknak a munkahelye kerül veszélybe, akik eddig a javakat megtermelték. Ha a termelő szféra érdekeit nem veszik kellően figyelembe azokéval szemben, akik az állami újraelosztásnak köszönhetően jutnak jövedelemhez, akkor sokkal nagyobb társadalmi feszültségek keletkezhetnek annál, amitől a terhek egyenletesebb eloszlásánál tartani lehetne. Oszkó szerint a Reformszövetség megtakarításai abban különböznek a 2009-es költségvetés kiadási oldalának módosításaitól, hogy esetükben effektív kiadáscsökkentésről van szó. Békesi László szerint a program pontosan leírja, hogy a tervezett adócsökkentésnek mi a fedezete. A félreértést az okozhatja, hogy az anyag az állami és önkormányzati kiadások együttes tömegének (nem csak a központi kormányzati szervek - minisztériumok és háttérintézmények - kiadásának) csökkentésével számol. A nemzetközi összehasonlítás pontosan megmutatja, hogy míg a hozzánk hasonló fejlettségű országokban a GDP 3,5-4 százalékát költik az államra és az önkormányzatokra, Magyarországon ez 7,5 százalék - a lefaragás előirányzata is ennek megfelelően az összköltség 25 százaléka (550 milliárd).

A Fidesz felső vezetése eddig nem reagált a Reformszövetség programjára. Orbán Viktor az Inforádiónak adott vasárnapi interjúban inkább arról beszélt, hogy a Fidesznek megvan a saját "gazdaság-újjáépítési elgondolása", aminek a középpontjában egymillió új munkahely teremtése áll. A pártelnök a foglalkoztatás növelését, a jelentős adócsökkentést, a szürkegazdaság elleni küzdelmet ugyanolyan tételmondatként használta, mint a Reformszövetség. Csak az ő gondolatmenete arra futott ki, hogy a kormány eljátszotta hitelét, bármit tesz is, már nem hisznek neki. "Az SZDSZ a kormány puha csomagja helyett a Reformszövetségéről tárgyalna" - mondta a Narancsnak Gulyás József frakcióvezető-helyettes, aki úgy látja, a költségvetés elfogadása óta a kormányzati cselekvés megrekedt a verbalitás szintjén, az OÉT előtt lévő tervezet pedig messze nincs összhangban a problémákkal. Gulyás szerint a decemberi ipari adatok ismeretében gyorsabb és mélyebb intézkedések kellenének. Lényegében az MDF is hasonlóan látja a helyzetet, és ugyancsak tárgyalna a Reformszövetség programjáról.

Túl sok politikai adu ugyanakkor nincs a kis pártok kezében: hétfőn az SZDSZ-frakció például leszavazta, hogy támogassák a Fidesz- KDNP kezdeményezését az Országgyűlés önfeloszlatásáról. Nyilván valamilyen egyezségre kell jutni az MSZP-vel, ha már az ország érdekére hivatkozva végigülik a négyéves ciklust. A Fidesznek pedig továbbra se kell színt vallania, folytathatja az "egye meg Gyurcsány, amit főzött"-féle halogató politikát.

A Reformszövetség szakértői a Narancsnak kiemelték, hogy a program széles konszenzuson alapul, nagy visszhangot váltott ki, és ezentúl kikerülhetetlen hivatkozási alap lesz a döntések meghozatalánál. Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója a Narancsnak kifejtette: lényeges, hogy felhívták a figyelmet, milyen mérvű és irányú intézkedésekre van szükség. "Meggyőződésem, ha nincs ez a válság, az adósság további növekedése miatt a gazdaságpolitika ugyanúgy elvesztette volna a mozgásterét, és végül hasonló kiigazításra kényszerül, mint amire most kell sort keríteni."

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.