A Sirály sorsa: Zártkörű klub

  • Somlyódy Nóra
  • 2007. március 29.

Belpol

A Király utca építési-bontási törmelékei közt bóklászva az 50. szám alatt fedezhető fel a Sirály elnevezésű műintézmény, a főváros kulturális térképének egy közkedvelt intellektuális csomópontja. Bár féléves működésével már bizonyított, fennmaradása nem egyszerűen pénzügyi kérdés.
A Király utca építési-bontási törmelékei közt bóklászva az 50. szám alatt fedezhető fel a Sirály elnevezésű műintézmény, a főváros kulturális térképének egy közkedvelt intellektuális csomópontja. Bár féléves működésével már bizonyított, fennmaradása nem egyszerűen pénzügyi kérdés.

Tavaly októberben egy űrhajós váratlan földre szállásának köszönhetően nyílt meg a Sirály. Az űrhajós átadta a kulcsokat a ház előtt tolongó csődületnek, melynek tagjai azóta a Sirály törzsközönségének, illetve csapatának nevezik magukat, s vendéglátó-ipari, színházi, egyéb előadó-művészeti, valamint változatos közösségi tevékenységet folytatnak. "Abban bíztam, hogy tizenhét évvel a rendszerváltás után bele lehet vágni abba, hogy egy épületet, amit kulturális hasznosításra szántak, egy civil szervezet működtessen. Hat hónapja működünk - pillant körbe szemüvege felett Szalai-Szabó István ügyvezető. - Elég vakmerő gondolat volt. Gondoltam, hogy lesz nehézség, de előbb-utóbb győzedelmeskedni fogunk, hiszen épeszű dolog, hogy egy üresen álló helyből működő helyet csináljunk."

Üzemmód

A kilencvenes évek elején nagy nekiveselkedéssel átalakított épület könyvesházként működött, amit három egybenyitott szint, a pincében pedig kávézó és előadóhelyszín szolgált. A Sirály az építészeti szituációt kézenfekvőbb módon adaptálta: a kávézó az utcaszinten rendezkedett be - mindössze a pult mögötti falszakaszt festették narancssárgára, mondván, "minél kevesebbet avatkozunk bele, annál nagyobb szabadságban alakítja ki magát". A jellegzetes fakorláttal díszített csigalépcsőn felfelé haladva egyre elmélyültebb tevékenységek lettek honosak: a lépcsőforduló például alkalmas zug az alanti pohár- és csészevándorlás illetve a wireless üzemmódú notebookok fölé görnyedés megfigyelésére fogékony, szűkebb társaság leültetésére - igény szerint sakkozásra. A felső szint pedig a könyvesház kilencvenes évek legelejének posztmodernjét és a Szalai-Szabó család tűrőképesebb cserepes növényeit őrző enteriőrjével veszi körül mindazokat, akiknek lent már nem jutott hely, vagy nagyobb nyugalomra vágynak.

A nehéz, mahagóni árnyalatú könyvespolcokat, melyeket valamely sajátos, a polgári könyvtárszobák iránti nosztalgia ihletett, spontán módon cserélődő bölcseleti kiadványok és könnyebb olvasmányok díszítik (olyan ritkaságokkal, mint a Fotó néhány hetvenes évekbeli példánya, vagy a sajnálatosan rövid életű Nappali Ház egy-egy száma). Beljebb egy tudatos rendezői gondolatmenetet tükröző könyvespolc áll, melynek előterében, egy termetes asztalnál működik a notebookos menedzsment: a Városi Színház Kht. képviseletében Szalai-Szabó és a színházi szervező Deme László. Ugyanezen asztalnál telepedett meg a Marom zsidó ifjúsági szervezet, mely igény szerint más civil szervezetekkel - a Védegylettel, a Zöld Fiatalokkal vagy éppen a kaposvári képzősökkel - osztozik a légtéren.

Innen háromemeletnyi szintkülönbséget ereszkedve közelíthető meg a vizesblokk, illetve a magaslatinál cifrább belsőépítészeti világú színházterem, melynek téralakítása a klasszicista - Hild - ház fő stílusjegyét idézi meg gipszkartonból formált boltívek és oszlopok révén. "Májusban, amikor először bejöttünk, penész és gomba borította a pincét. Elemlámpával mentünk, mert nem volt áram. Úgy alakult, hogy a végén több mint száz ember dolgozott rajta. Fogalmam sem volt róla, kik ezek az emberek: megálltak a bicajjal, bejöttek és festettek, miközben feszült hangulat volt a városban, és október 23-án árpádsávos zászlókkal sétáltak fel és alá az utcában." Bár a körülmények árpádsávos zászlók nélkül sem mondhatók ideálisnak a színház számára, mégis működik: a Városi Színház lerobbant Kálvária téri helyiségeit próbákra használják, az előadásokat a Sirályban tartják, ami azzal a gyümölcsöző következménnyel is jár, hogy a beszélgetésekre vagy kávézni érkező közönség adott esetben színházi előadásra is beül.

A vendéglátó-ipari egység sem idomul maradéktalanul a szakma írott és íratlan szabályaihoz. A volt Eckermannosok által vitt pult például éjfél körül bezár - a legtöbb bevételt ezután lehetne kasszírozni. "Amennyi itala van, igya meg a vendég, de a mondandóját mondja végig, ezért akár hajnali négyig is nyitva vagyunk." Szalai-Szabó becslése szerint a felújításba ötmillió forint jórészt baráti kölcsönt fektettek, ami májusig nagyjából meg fog térülni. A havi átlagosan másfél millió forintos bevétel egyharmada a hely filozófiájának megfelelően a kht. alkalmazottainak (inkluzíve Eckermannosok) bérére és rezsijére megy, ami ellentmond a profitmaximalizálás törvényeinek, viszont visszaigazolja a működőképesség. Körülbelül félmillió forintot költenek a fenntartásra, a maradékot pedig a programokra, ami pályázati pénzekkel egészül ki. "Alapvetően nem az üzlet a lényeg, hanem hogy ez egy találkozóhely. Én az FMK-n, Tilos az Á-n nőttem fel, később az Egyetemi Színpad töltötte be ezt a szerepet, amit a kilencvenes években csináltam. Ahol a fiatal értelmiség kialakuló része találkozik, véleményt cserél, és óhatatlanul befolyásolja egymás világképét. Most olyan társadalmi-politikai környezetben élünk, ahol erre szükség van, olyan dolgok érik ma az embert, hogy komoly problémát okozhat, ha nem lehet diskurálni."

Dűlő

Nemrég egy lecsapott üveggömbben megtestesülő becsületkassza és egy aláíróív jelent meg a pulton elhelyezett szendvicsek, péksütemények és szórólapok társaságában, mintegy jelezvén, hogy az intézmény működése hatóságilag nem maradéktalanul megalapozott. Eredetileg - 1993-ban - a Budapest Székesfőváros Könyvesháza Alapítvány kulturális célra kapta meg ezt a fővárosi tulajdonú épületet, amihez egy vissza nem térítendőnek tűnő hétmilliós támogatás is társult az azóta megszűnt Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Közalapítványtól. Három évvel később azonban az Állami Számvevőszék rámutatott, hogy ez mégiscsak kölcsön volt, és a Könyvesházat az azóta huszonnyolcmillióra duzzadt tartozás nyomasztja, a ház pedig éppen tíz éve üresen áll. Szalai-Szabó hat éve "figyelte" ezt a házat, de csak tavaly májusban fordult ideiglenes használatbavételi kérelemmel a Fővárosi Önkormányzat megfelelő tisztségviselőihez, amihez nemcsak egy beleegyező nyilatkozatot csatolt a Könyvesház Alapítvány elnökétől, hanem javaslatot is az adósság átvállalására. A holtpontra jutott perre hivatkozva azonban Schiffer János kulturális főpolgármester-helyettes őt is eltanácsolta, mint mindenkit, aki korábban a hasznosítás iránt érdeklődött.

Mégis, az önkormányzati választások előtti utolsó, szeptember 26-i ülésen (Schiffer támogatásával) úgy döntött a tulajdonosi bizottság, hogy a pincét bérbe adja jelképes havi ezer forintért. Az ugyanis időközben kikerült a per alól, csakhogy önálló működésre aligha alkalmas, lévén, hogy az épületet a legfelső szintről látják el árammal. Egy váratlan fordulat úgy hozta, hogy a kedvezményezett egy új jelentkező, a Városvédő Egyesület lett (elnöke Ráday Mihály, a Városfejlesztési és Városképvédelmi Bizottság tagja), amelynek ki kellett költöznie az Eötvös utcai székhelyéről. Noha a volt főpolgármester-helyettes emlékei közt egy "április-májusra" tehető beadvány szerepel, a kérelem augusztus 31-re datálódik. A stikában született döntést Ikvai-Szabó Imre városfejlesztési főpolgármester-helyettes furcsállta, de - mint mondta a Narancsnak - nincs mit tenni, amíg tart a peres eljárás.

Ilyen előzményeket követően, október 5-én ért földet az űrhajós a Sirályban, amely háborítatlanul üzemelt a birtokvédelmi eljárásig, melynek következménye jelenleg a becsületkassza. "Nem akartam tovább nézni ezt az állapotot, hanem kitaláltam, hogyan lehet fenntartani addig is, amíg tart a per. Azt szeretném, hogy példa legyen, és ne botrány. Ne egy újabb kudarc legyen a hozadéka, hanem a lehetőség, hogy egy civil szervezet és az önkormányzat leül, és megpróbál dűlőre jutni. Tíz év múlva az itt lévő emberek egész biztosan meg tudnák védeni a Sirályt. Kérdés, hogy most is van-e annyi érdekérvényesítési képességük, hogy fennmaradjon - mondja Szalai-Szabó. Mindaddig, amíg ez eldöntetlen, a zártkörű klub programjairól a siraly.co.hu oldal tájékoztat.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.