"A végpontok még nem látszanak" (Beleznay Éva, Budapest ideiglenes főépítésze)

  • Somlyódy Nóra
  • 2007. január 18.

Belpol

Budapest tizennégy év után új főépítészt keres. Beleznay Éva Ikvai-Szabó Imre városfejlesztési főpolgármester-helyettesnél volt irodavezető és városfejlesztési szakreferens. A Műegyetemen tanult városrendezést és a University of Pennsylvanián városgazdálkodást. Márciusig biztosan hivatalban lesz, de sokak szerint tovább is marad. Ez a szakmai szempontok mellett a városházi erőviszonyok függvénye is.
Budapest tizennégy év után új főépítészt keres. Beleznay Éva Ikvai-Szabó Imre városfejlesztési főpolgármester-helyettesnél volt irodavezető és városfejlesztési szakreferens. A Műegyetemen tanult városrendezést és a University of Pennsylvanián városgazdálkodást. Márciusig biztosan hivatalban lesz, de sokak szerint tovább is marad. Ez a szakmai szempontok mellett a városházi erőviszonyok függvénye is.

Magyar Narancs: Városrésznyi fejlesztésekről hallunk, ám jó részük el sem kezdődött, vagy megrekedt egy kezdetleges állapotban. A Csepel-sziget északi része, a Dunacity (a Soroksári-Duna menti pesti terület) vagy akár a Duna Plaza mögötti területek. Mi az oka ennek?

Beleznay Éva: Ezek a tervek sokkal előbb a nyilvánosság elé kerültek, mint a korábbiak. Sokszor a tulajdonosi változások miatt is lelassul vagy megszakad a folyamat. A Dunacity lényegében már a szabályozás tervezése előtt publikálta a vizuális megvalósulását.

MN: Ezek a tervek nagy volumenű lakás- és irodafejlesztésekről szólnak. Lehet, hogy a város ezt a mennyiséget már nem veszi fel?

BÉ: Az ingatlanpiaci elemzések nem ezt mondják. De itt nem csak a piacról van szó. Mind az északi, mind a déli Duna menti térségnek jelentős infrastrukturális vonzata van. Most, hogy telítődnek ezek a területek, meg kell oldani a megközelítésüket és a kiszolgálásukat: tömegközlekedéssel, humán infrastruktúrával - emiatt tovább tart az egyeztetés is. Ezek a beruházások olyan infrastruktúrát igényelnek, amit a kerületek és a főváros csak hosszabb távon tud biztosítani. A főváros és a fejlesztési piac között együttműködési megállapodás szükséges annak érdekében, hogy a fejlesztés ne lehetetlenítse el egy-egy városrész működését. Ennek eszköze a településrendezési szerződés, aminek a megkötését az építési törvény május óta teszi lehetővé.

MN: A Kopaszi-gátnál esett le a fővárosnak a tantusz?

BÉ: Az építési törvényben esett le. Azt az arányt kell megtalálni, hogy a magán és köz részesedése kiegyensúlyozottabb legyen. A fejlesztőnek megvan a piaci profitja, de a köz nem tud kellő mértékben haladni az infrastruktúra-fejlesztéssel, mert nincs pénze. Az óbudai gázgyár esetében jobb a helyzet, ott a közszféra tulajdonáról van szó, így a közösségi érdekek jobban előtérbe kerülnek. A fejlesztésre alakított zrt.-ben a főváros nem megy 50 százalékos tulajdonrész alá.

MN: Hogyan kezelhetők fővárosi szinten ezek a hatalmas, városrésznyi projektek?

BÉ: Jelenleg a településrendezési szerződésekkel, de szerintem erre a fővárosnak jobb kezelési stratégiát kell kitalálnia, hiszen ez egy korlátozott eszköz. Addig rendben van, ha a belvároson kívüli ipari térségek átalakulnak a Dunára nyitott városi területekké. Ha azonban mindenki érvényesíteni akarja az építési jogait, akkor baj van. Ez olyan, mintha egy bankból mindenki egyszerre akarná kivenni a pénzét. Nem azt szeretnénk, ha nem történne meg ez a városi átalakulás, hanem ha mindenki jól járna vele.

MN: A város ezek szerint belesétált a saját csapdájába?

BÉ: Szerintem nem, csak nem definiálta, hogy mi az a "fejlesztési térség". Ha most megmondja, még nem késő. Ez a magyar várostervezési rendszer hátránya. Városrendezési tervekhez gazdasági számítások nem tartoznak.

MN: Ez a tizennégy év kritikája is?

BÉ: Hatvan év kritikája. Vannak alapértékeink: a város hagyományos eklektikus városszerkezete és építészete. Ennek megőrzése mellett segíteni kell az átalakuló területek fejlődését, de eddig nem sikerült megtalálni azokat az eszközöket, amikkel arányukban is jól sülnek el a dolgok. A szabályozási tervek egyeztetése során a főváros folyamatosan visszautasította a sűrűségnövekedést, és mégis, a tervek elkészültek. Valahol rendet kell tenni. Ha egy fejlesztő elvállalja egy terv elkészíttetését, akkor ne csak a saját érdekeit vegye figyelembe. A fejlesztők részéről is megfogalmazódott a kritika: a város nem tudja, mit akar. Mert amíg mindent akar, addig az nincs. Nem igaz, hogy a főváros nem akarja a Duna-parti területek átalakulását, de ehhez mércét a kerületeknek a keretszabályzaton kívül nem adott. Persze az észak-pesti területen ott a Váci út egy metróvonallal, és még nem dugult be, de ettől még egyértelmű, hogy a jelenleg tervezett fejlesztések túlterhelnék a rendszert.

MN: Akkor tehát mi is a fejlesztési térség definíciója? Mi szerint részesülhet egy fejlesztés kedvező elbírálásban?

BÉ: A közfunkció vagy egy városfejlesztési cél lehet ilyen ok. Persze amint meghatározzuk a mércét, bekerülnek a lábak az ajtórésbe. Például a Kelenföldi pályaudvar- Etele tér térség új intermodális központját nem tudom a jelenlegi szabályozás alapján elképzelni. Ennek a pontosítása közös gondolkodást igényel. Ha mint fejlesztési térséget írjuk le, a MÁV, a BKV, a főváros, a kerület és a magántulajdonosok közösen döntik el, mit akarnak. Ebből megfogalmazódik egy építészeti gondolat, ami a szabályozás alapját jelenti - és nem a szabályozásba próbálják berakni az összes gondolatot, ami túlcsordul rajta.

MN: Szóval a lényeg, hogy a háttérben zajló lobbimunka helyett egy asztal mellett dőljön el egy-egy terület sorsa. Ne egy fejlesztő irányítsa a kerületen keresztül a szabályozást.

BÉ: Transzparenssé és közössé kell tenni a döntéseket. Eddig rendszerint egy egyoldalú igénylistával találkoztunk, amihez kapcsolódott a kerület, a főváros pedig befogadó volt, vagy éppen nem - hiszen a kezdeti stádiumban nem is volt jelen. A fejlesztő sok esetben kihasználta a kommunikációs szakadékokat a közszféra különböző rétegei között. Attól is javulást várok, hogy ebben a ciklusban sok kerületi vezető jutott be a fővárosba, így erősödhet a helyi és fővárosi problémák közti oda-vissza csatolás. Sokszor a kommunikáció hiánya miatt lehetett a fejlesztő a nevető harmadik.

MN: Milyen új eszközökkel lehet a fejlesztőket jó modorra tanítani?

BÉ: A törvény lehetőséget teremt arra, hogy hétévente minden város felülvizsgálja a korábbi döntéseit, és a tapasztalatai alapján módosítsa a szabályrendszert. A Schneller István által kezdeményezett javaslat emiatt is próbálja korrigálni a Budapesti városrendezési és építési keretszabályzat (BVKSZ) azon értékeit, amelyekről bebizonyosodott, hogy tévesek. Ez történik most.

MN: Mikor zárul ez a folyamat?

BÉ: Folyik a szakmai egyeztetés. Ez egy olyan súlyú döntés, ami biztos, hogy március után születik meg, mert a végső egyeztetést egy hosszabb távra választott főépítész végzi.

MN: Gondolom, nem egyedül bennem merült fel az a félelem, hogy a főváros az ideiglenes főépítész regnálása alatt módosítja a szabályozást. Például a magasházak érdekében.

BÉ: Ez fizikailag lehetetlen, ezért a félelem indokolatlan. Rendkívül hosszú egyeztetéssorozat előzi meg a döntést, az én mandátumom pedig csak március elejéig szól.

MN: A BVKSZ módosítása a magasházak és a történeti városrészek eddigi szabályozását is érinti. Mi a lényeg az előbbinél?

BÉ: Véleményem szerint a kérdés nem a BVKSZ körébe tartozik. Ez egy komplex, fővárosi jelentőségű városfejlesztési és -működési kérdés, az ezzel kapcsolatos elvárásokat nem lehet egy olyan normatív, keretjellegű jogszabályban rögzíteni, mint amilyen a BVKSZ, különösképpen úgy nem, hogy az a magasházak megvalósulásában a fővárosnak semmilyen szerepet nem ad. Egy várossziluettet és városi működést jelentősen befolyásoló projekt minőségi kialakításában fontos, hogy a főváros a tervezéstől a megvalósulásig aktív szereplő legyen.

MN: Akkor ez tehát nyitott kérdés maradt. És a belváros esetében?

BÉ: Kiderült, hogy a belváros sűrűségére és terhelhetőségére vonatkozó mutató jócskán túllépi a mostani értékeket. A Nagykörúton belül meg kell állítani a sűrűsödési folyamatokat. A lakásszámra és a szintmagasságra vonatkozó új előírásokkal a régi eklektikus városközponthoz hasonló lakásméretet és lakásstruktúrát szeretnénk elérni, ahelyett, hogy 240-es belmagassággal nyolcemeletes épületek jelenjenek meg ugyanolyan homlokzati magassággal, mint a 4-5 szintes épületek.

MN: A módosítás a belvárosi kerületek szabadságát is csorbítja.

BÉ: Igen, a szabályozás 1997-ben kevés tartalommal töltötte meg a beépíthetőséggel kapcsolatos előírásokat. Például a Nagykörúton belül minden kerület a saját karakterének megfelelően pontosíthatta a sűrűségi mutatókat - ehelyett a legtöbb esetben a szélső értéket vették figyelembe, azaz a lehető legsűrűbb beépítést ösztönözték. A főváros valójában a kerületek által meg nem hozott döntéseket hozza meg most.

MN: Úgy tudom, a régi pesti zsidó negyedről elindult a konzultáció, amiben a polgármester, Hunvald György is partner. Miről szól ez?

BÉ: Tavaly nyáron létrejött egy szakmai testület, amely előkészíti az új szabályozást és a városrehabilitációs programot - a kerületben azóta nem történt olyan építési engedélyezés, ami szembemenne a konzultáción elhangzott döntésekkel. Megállapodtunk, hogy a fővárosi és műemléki tervtanács véleménye kötelező érvényű, és a kerület városrehabilitációja kizárólag az értékőrzés jegyében történhet.

MN: Amióta hivatalban van, hány beszélgetés zajlott az asztalánál?

BÉ: Sok. Főleg azokban a témákban, amelyek városfejlesztési szempontból még nem kellőképpen kidolgozottak, például a 4-es metró városfejlesztési kulcspontjai. Sok mindent elkezdtem - például a közterületek és aluljárók rendezését, a városrehabilitáció korrekcióját, a Duna-revitalizáció előkészítését -, de a végpontok még nem látszanak, csak körvonalazódnak.

MN: A főépítész tehát egyfajta moderátorként működik?

BÉ: Ez a státus tulajdonképpen várospolitikai, városfejlesztési szaktanácsadói, koordinátori szerep. Én ritkán mondok újat. Sok új ötlettel Budapest esetében nem is lehet előállni. Van a Duna. Ez az attrakciója. A lakossághoz kell közelíteni, ezt ezer éve tudjuk. Ehhez közös eszközöket kell találni. A Levegő Munkacsoport és a Fadesa feltehetőleg nem ugyanazt fogja mondani. Mindenkinek megvan a saját szempontrendszere.

MN: Schneller István szerepfelfogásától mennyiben tér el az öné?

BÉ: Schneller nagyobb hangsúlyt fektetett a meglévő eszközök felügyeletére, hatékony alkalmazására. Én abban hiszek, hogy ezek az eszközök nem írják le tökéletesen a várospolitikai döntéseket. Ez az építészeti szakpolitikai döntések hagyományos eszköze, de csak az egyik lehetséges eszköze.

MN: Ez lenne a Demszky Gábor által a nyári interjúnkban felvetett proaktivitás, amit az új főépítésztől elvár?

BÉ: Ez, és a kommunikációban sem követő, hanem megelőző viselkedést vár. Ha egy fejlesztő megjelenik egy olyan gondolattal, ami nem illik a jelenlegi szabályozásba, mondjuk bevásárlóközpontot akar, akkor a város tudjon alternatívákat ajánlani. Ha nem kap kellő iránymutatást, megveszi az olcsó telket, végrehajtja a fejlesztést, és ezzel esetleg ellehetetleníti a fővárosi célokat. Ennek megváltoztatásában nagy szerepe van a főépítésznek, de a főpolgármester mellett működő stratégiai csoportnak is.

MN: Az utóbbi időben egyre több volt a tervpályázat. Folytatódik ez a tendencia?

BÉ: Igen, van, ami már az ablakban van. A városháza, az említett kelenföldi térség, bár ott a döntés még nem született meg. A Corvin sétányon a Semmelweis Egyetemhez kapcsolódó innovációs inkubátorközpontot szeretnénk egy nyílt tervpályázattal, és itt a kormányzati negyed is. Szeretnénk a nagyobb aluljárókra is kiírni néhány pályázatot.

MN: Csorbítja az érdemeket, hogy a közraktáraknál a főváros mellőzte a tervpályázatot. Ez a három kiemelt projekt egyike, amellyel a 2010 pályázat és az önkormányzati választások idején Demszky kampányolt. Jogos az elvárás, hogy ne a magyar piacon megszokott módszerekkel, hanem a közberuházásnak járó transzparens feltételek között valósuljon meg.

BÉ: Amikor a közraktárak előkészítése folyt, két opció közül döntött a bizottság. Az egyik a terv- és külön közbeszerzési pályázat volt. Másik a közbeszerzési pályázaton belül az építészeti minőség kikötése volt, ami nem szokott szerepelni az értékelő rendszerben. A két változat közül a tervpályázat nélküli megoldást javasolta a testület, annak reményében, hogy minél hamarabb meg tudjon valósulni.

MN: Hogyan tud nemet mondani, amikor ideiglenes főépítész, és pályázik is a főépítészi posztra?

BÉ: Igazából nem nemet mondok, hanem megpróbálok beszélgetni. Rossz a kérdés, nem kell nemet mondani. Szerintem mindenkinek tudok jobbat ajánlani, ami neki és a köznek is jobb. Én szakmai szerepet látok magamnak, és ami nem a szakma, az számomra nincs. Ezek olyan zörejek, amikre nem kell odafigyelni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."