AB-döntés az ORTT jogköreiről: Jogában áll hallgatni

  • M. László Ferenc
  • 2007. augusztus 2.

Belpol

A legfontosabb jogosítványaitól fosztotta meg az Alkotmánybíróság az Országos Rádió és Televízió Testületet (ORTT), amikor a jogbiztonság elvére hivatkozva megsemmisítette a médiatörvény néhány passzusát. Ha az őszi szezonban a parlament nem alkot új törvényt, december 31-től kontroll nélkül maradhat a műsor-szolgáltatói szféra jelentős része.
A legfontosabb jogosítványaitól fosztotta meg az Alkotmánybíróság az Országos Rádió és Televízió Testületet (ORTT), amikor a jogbiztonság elvére hivatkozva megsemmisítette a médiatörvény néhány passzusát. Ha az őszi szezonban a parlament nem alkot új törvényt, december 31-től kontroll nélkül maradhat a műsor-szolgáltatói szféra jelentős része.

n "A rádió- és tévéadók felügyeletének esetleges ellehetetlenülése nem az ORTT mint állami szerv, hanem a hallgatók, a nézők és legfőképp a kiskorúak súlyos érdeksérelmét eredményezheti, továbbá minden valószínűséggel komoly hátrányba hozná a médiapiacon a jogkövető műsorszolgáltatókat. Ilyen helyzet nem alakulhat ki modern demokratikus jogállamban" - szögezte le az Alkotmánybíróság (AB) határozatát kommentáló közleményében Kovács György, az ORTT elnöke. Az AB-verdikt értelmében ugyanis januártól a testület nem szankcionálhat: nincs joga elsötétíteni a tévéket, és bírságot sem vethet ki a renitensekre.

Az ORTT egyébként magának köszönheti a bajt, ugyanis a testület

még 1997-ben

- miután a piaci szereplők és a médiajogászok élesen bírálták a tevékenységét (részletesen lásd: Gúzsba kötve táncolni, Magyar Narancs, 1997. október 9. és Alkotmányos aggályok, MaNcs, 1999. április 1.) - maga fordult állásfoglalásért az alkotmányőrökhöz. A legsúlyosabb ellentmondás a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996-os törvény 112. és 136. paragrafusában rejlik: míg a frekvenciaszerződések megkötésekor az ORTT a társaságokkal egyenrangú félnek számít, szabály- vagy kontraktusszegés esetén mint ellenőrző hatóság felettük áll, s közigazgatási határozattal akár a műsor-szolgáltatási szerződés azonnali hatályú felmondását is elrendelheti. Az Alkotmánybíróság tíz év halogatás után - ez idő alatt az ORTT összességében több száz milliós bírságot vetett ki - végre megvizsgálta a beadványt, és megállapította, hogy a polgári jogi jogalanyiság és a hatósági jogkörök ilyen mérvű keveredése a jogbiztonságot, sőt közvetve a sajtószabadságot veszélyezteti. A június 25-én született határozat leszögezi: "a műsor-szolgáltatási szerződés megkötésére és a műsorszolgáltatók szankcionálására vonatkozó szabályozásban a polgári és a közigazgatási jog elemeinek együttes alkalmazása alkotmányosan nem elfogadható", ezért 2007. december 31-i hatállyal megsemmisítette a 136. paragrafus inkriminált paszszusát.

Az ORTT kettős jogi státusa egyébként a törvénytervezet kidolgozására 1994-ben felkért szakértői bizottság javaslata volt. "Az Alkotmány szerint a kormány jogosult közvetlenül a felügyelete alá vonni az államigazgatás bármely ágát. Tehát a frekvenciák elosztásának kormánytól való függetlenségét célozta az, hogy ne államigazgatási határozattal, hanem szerződéssel szerezzenek műsor-szolgáltatási jogosultságot a nyertes pályázók. Ezzel együtt az ORTT-nek hatósági jogköröket is biztosítani kellett, hogy hatékonyan tudjon fellépni a törvény megsértése esetén - ebből adódik a kettősség" - világította meg az akkori döntés hátterét a Narancsnak Molnár Péter, aki először a Fidesz, majd az SZDSZ parlamenti képviselőjeként részt vett a médiatörvény kidolgozásában.

"A testület nem veszítette el ellenőrző jogosítványát - az erre vonatkozó indítványt az AB elutasította -, de hatósági eszközök hiányában nagyon nehéz lesz kikényszeríteni a műsorszolgáltatók jogkövető magatartását" - mondta lapunknak Gosztonyi Gergely médiajogász. Az ORTT mint szerződő fél a jövőben is perelheti a megállapodást megszegő rádió- és tévétársaságokat, s amennyiben a bíróság elmeszeli őket, a testület jelentős összegű kötbérre számíthat. Csakhogy a pereskedés évekig elhúzódhat, az ORTT pedig futhat a pénze után. Ezzel szemben közigazgatási határozattal viszonylag gyorsan ki lehet kényszeríteni a kötbér befizetését, ugyanis hiába fellebbeznek a testület döntése ellen a társaságok, a gyakorlat azt mutatja, hogy a bíróságok az eljárás idejére nem függesztik fel az elmarasztaló határozatok végrehajtását. Sokkal nagyobb gond, hogy a hatósági jogkörök elvesztése után az ORTT

semmilyen formában nem léphet fel

a médiatörvényt megsértő kábeles és műholdas csatornákkal szemben, miként a közszolgálati adókat is nehéz lesz megregulázni - ezekkel az adókkal ugyanis nincs szerződéses kapcsolatban. Legfeljebb felhívhatja a figyelmüket a törvénysértésre - más eszköz január elsejétől nem áll a rendelkezésére.

Az AB döntésének lehet pozitív hozadéka is: az új médiatörvény kidolgozása ezek után nem tűr halasztást. Négy évvel ezelőtt a Medgyessy-kormány már egyszer nekilátott a munkának - akkor azt tervezték, hogy 2005-ben beterjesztik a javaslatot a parlamentben -, de mivel nem sok esély mutatkozott az ellenzékkel való megegyezésre (a törvény kétharmados), a téma hamar lekerült a napirendről. Júniusban az Országgyűlés határozatban mondta ki ugyan, hogy decemberig elfogadja az új törvényt, a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) pedig megígérte, hogy heteken belül társadalmi vitára bocsátja az állítólag kész munkaanyagot, ám a részletekről egyelőre nem sokat tudni.

A 2003-as javaslat kilátásba helyezte az ORTT megszüntetését, illetve felszámolta volna a közszolgálati médiumokat működtető közalapítványokat és kuratóriumokat. Részben ennek hatására a testület is mozgolódni kezdett, az utóbbi időben több látványos, nagy nyilvánosságot kapott ügyet is felvállalt - a pornócsatornák szabályozása, a betelefonálós műsorok rendreutasítása, az egyik kereskedelmi rádió rendszeres vegzálása -, hogy bizonyítsa önnön fontosságát. Sőt 2005-ben felállította az Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézetet (AKTI), amely fő feladatául kapta egy új törvényszöveg kidolgozását. Az AKTI javaslata persze az ORTT megtartása, sőt "megkettőzése" mellett tör lándzsát, ugyanis a testület kettős jogállását egy olyan felügyelet felállításával kívánja rendezni, amely bár önálló jogi személy lenne, az ORTT felügyelete alatt tevékenykedne. Információink szerint a MeH által felkért jogászok egy teljesen új médiahatóság létrehozásában gondolkodnak, de szóba került az ORTT-s jogosítványok átpakolása is a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz - innen nézve az ORTT-nek már nem osztanak lapot.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.